huenfrderues
 KalitaKft.
Poliészter és epoxi műgyanták, szilikon gumi és poliruetán anyagok
×
 x 

A kosár üres
A kosár üres

Műgyanták öntése / Önthető műgyanták

Műgyanták öntése / Önthető műgyanták

Műgyanták öntése 

A műgyantákat leggyakrabban valamilyen erősítő anyag (üvegszövet, szénszövet, stb…) elemi szálainak egymáshoz ragasztásával egy nagyon erős – ún. kompozit – anyag létrehozására használják, erre hozták létre.

Természetesen, ezen kívül számtalan egyéb felhasználási területe van, lehet festékek alapanyaga, készülnek belőlük lakkok, és persze különböző önthető gyanták, pl. padló gyanták, annak alapozói és fedő réteghez való gyantái (műgyanta padlók), hobbi gyanták, lamináló gyanták, stb. A tulajdonságaikat tehát - részben kémiai módszerekkel, részben különböző adalék anyagok hozzáadásával - mindig az adott célnak megfelelően alakítják, módosítják.

A műgyanták kikeményedése mindig kémiai reakció hatására megy végbe, tehát nem megszárad, nem elpárolog belőle az oldószer, hanem molekulák egyesülése során jön létre egy új anyag. Ez vonatkozik az általunk forgalmazott poliészter-, epoxi-, és a poliuretán gyantákra is.

Tudjuk, tapasztalhatjuk, hogy a környezet hőmérséklete nagyban befolyásolja a műgyanták használhatóságát, hidegben nem akar megkeményedni, melegben viszont alig van időnk arra, hogy rendesen eldolgozzuk az anyagot. 

Erre a magyarázat – nagyon leegyszerűsítve – ez:

Amikor összekeverjük a műgyanták komponenseit, akkor a benne lévő anyagok molekulái egyesülnek, közben hő fejlődik, amitől a mellettük levő molekulák kicsit gyorsabban egyesülnek, amitől nagyobb hő fejlődik, amitől a mellettük lévő molekulák…. stb. Szóval egy kis láncreakció zajlik egészen addig, amíg minden molekula megtalálja a párját, tehát lezajlik a kikeményedése az anyagnak. Ez a keletkező hő tehát szükséges ahhoz, hogy tökéletesen lejátszódjon a kémiai reakció, a kikeményedési folyamat. Ezért lassú hidegben a keményedés, és ezért sokkal gyorsabb melegben.

Ha tehát pl. bekeverünk 1 liternyi (kb. 1 kg) műgyantát, a felét a keverő edényben hagyjuk, a másik felét pedig egy sík felületre kiöntjük átitatva, laminálva vele pl. üvegszövetet, max. pár mm vastagságban, akkor azt tapasztalhatjuk, hogy az edényben maradt anyag már tűzforró, kemény, esetleg meg is repedezett, füstöl, amikor a nagy felületre kiöntött anyag még épp csak, hogy langyosodik, még szinte folyik. A vékony, de nagy felületen a keletkező hő tehát el tudott távozni, míg az edényben maradt vastag  gyanta réteg közepéről a kis felszín miatt nem tudott a hő eltávozni, ezért túlmelegedhet, akár meg is gyulladhat…

Ha az adott műgyanta nevében benne van az „öntő” szó, az azt jelenti, hogy úgy módosították a gyártók az adott gyantát, hogy a hő lassabban és kisebb mértékben keletkezzen, így alkalmas legyen a gyanta 4-5 mm-nél vastagabb tárgyak öntésére is. Az ajánlott maximális vastagság legtöbbször 30-50 mm, de egyes esetekben lehet akár 100 mm is, mindez „szobahőmérsékleten” (18-23 oC-on). Amennyiben a külső hőmérséklet 20-23 °C fölé emelkedik, sok gyártó javasolja, hogy a max. öntési vastagság ne haladja meg a 20 mm-t, és az egyszerre bekevert mennyiség se legyen több 1-2 kg-nál!

Itt álljunk meg egy pillanatra.

Az átlagos, normál „lamináló” gyanták 3-5 mm-nél vastagabban használva túl melegedhetnek, az „öntő” gyantáknál viszont a vékony (2-3 mm, vagy vékonyabb) réteg esetén a gyakorlatban néha - főként hüvösebb időben - előfordulhat, hogy nagyon lelassul, esetleg le sem zajlik tökéletesen a kikeményedés. Ennek az az oka, hogy a keletkező hőre szükség van ahhoz, hogy tökéletesen lejátszódjon a kémiai reakció. Az öntőgyantáknál ez a hő fejlődés annyira le van lassítva, hogy vékony, nagy felület esetén gyorsabban távozik, mint ahogyan keletkezik, és ez nagyon lelassítja a folyamatot, közben pedig a hosszan tartó környezeti hatások (a levegőben lévő víz, gázok, gőzök, korom, stb.) ronthatják, megváltoztathatják a keményedési kémiai reakcióban résztvevő anyagokat.

Poliészter, epoxi, vagy poliuretán műgyantát válasszak?

A Poliészter gyanták rendkívül sok területen elterjedtek, viszonylag alacsony áruk és széles felhasználási lehetőségeik miatt. Vastagon önthető és víztiszta változata azonban nem túl gyakori. Az egyik legjobb a SYNOLITE 0328-A-1 VÍZTISZTA ÖNTŐGYANTA. Mint minden poliészter gyanta, ennek is jellegzetes, erős (sztirol) szaga van, keményedéskor ez is zsugorodik, esetenként akár 3-6 %-ot is, amit figyelembe kell venni a kiválasztásakor. Tökéletesen használható pl. egy 5x5cm-es üvegszerű kocka kiöntésére, melyben mondjuk egy félig kinyílt rózsa van, mert ez esetben a 3-6 % azt jelenti, hogy az 50 mm helyett 49,0-49,5 mm lesz egy-egy oldal. Ez viszont már gondot okozhat egy asztallap egyik oldalára való öntéskor, hiszen a fa még 2-3 mm-t sem szeretne zsugorodni, tehát vagy elválik a széleken tőle a gyanta, vagy ha nem, akkor maga felé meghajlíthatja…. Gondot szokott még okozni, hogy a gyantához 1-2 % katalizátort kell hozzá adni, és ehhez igen pontos mérő eszköz szükséges, kis mennyiségek (pl. ékszerkészítés…) mérésekor.

Az Epoxi gyanták a leg elterjedtebbek a nagyobb felületek öntésekor a minimális zsugorodásuk, és a hosszabb munkaidő (edényidő) miatt. Ez utóbbi a hosszabb, teljes kikeményedési időt is meghosszabbítja, ami akár több nap is lehet. Előnyük még, hogy alig érezhető a szaguk (ez azonban nem jelenti azt, hogy - kikeményedés előtt - kevésbé ártalmasak az egészségre, mint pl. az erősebb szagú poliészterek…), valamint, hogy könnyen mérhetőek a kis mennyiségek is, mert a keverési arány nem 1-2 %, hanem 100 részhez 20-30, akár 90 rész is lehet, ahogyan az, az adott gyantatípusnál meg van adva. A megadott keverési arányt viszont mindig pontosan be kell tartani! A gyanta kötése során hő fejlődik, a keverék melegszik, ezért a gyártó legtöbbször javasolja, hogy az egyszerre bekevert anyag sose legyen több, mint 2 kg. Ezek az öntő gyantáink az EC 141 UV-ÁLLÓ EPOXI ÖNTŐ GYANTA, az akár 10 cm vastagon is önthető, ámde nagyon lassan keményedő SR GREENCAST 160 / SD 7160, 4-5 mm-nél vékonyabb réteg esetén alkalmazható az SR-5550-es rendszer, vagy más epoxi gyanta is. Meg kell még említenem a Translux D150/151 változtatható keménységű, víztiszta epoxi öntőgyanta-t is. Mint ahogyan a nevében is benne van, a térhálósító mennyiségének változtatásával külömböző keménységű termékek állíthatók elő belőle. Bővebb információk a leírásában, és az adatlapján.

A színezhetőségről pedig annyit: Weboldalunkat, web áruházunkat  kicsit átnézve látszik, hogy gyantáink mellet vannak színezők is (epoxiknál epoxi színezők, szilikonoknál a szilikon színezők, poliuretánoknál a PUR színezők, stb…), tehát minden gyantát a saját színezőjével lehet színezni, de, hogy mi lesz az eredmény, azt nem tudom előre megmondani, mert a színezők általában arra készülnek, hogy az adott anyagba megadott %-ban belekeverve „fedjenek”, tehát ne lehessen átlátni rajtuk. Így tehát, ha nagyon keveset tesz a gyantához, akkor vagy szép áttetsző lesz, vagy homályos, vagy foltos, pöttyös, attól függően, hogy az adott színezőt milyen anyagokból állították össze. Nagyon kis mennyiségben használva bármilyen más  - nem vízbázisú – színezőt, festéket, nyomtató patronban levő színt, stb. ki szoktak próbálni, és van ami beválik.

Ha nem feltétel az átlátszóság, áttetszőség, akkor kisebb makettek, prototípusok, dísztárgyak, festett figurák, (pl.: kisebb állatfigurák, játék katonák, stb.) öntésére a legjobb poliuretán öntőgyantát (pl: F 180 , vagy F 190 GYORSÖNTŐ POLIURETÁN GYANTA) ) választani, melyek a javasolt töltőanyaggal töltve a legalkalmasabbak ezekre a célokra.  Nagy előnyük még, hogy nagyon jól használható hozzá az általunk forgalmazott szilikonokból készített sablonok.(pl: ZA 22 MOULD SZILIKON ÖNTŐGYANTA )  Erről  Leírás, sok képpel, szilikon öntőforma készítéséről itt!

Mennyi gyantára lesz szükségem?

Általában úgy érdemes számolni, hogy 1 kg gyanta az kb. 1 liter... Tehát 1 négyzetméter felülethez, 1 mm vastagon öntve, kb. 1 kg gyanta szükséges

Leggyakoribb hiba: Tapadós, ragadós marad a termék felülete.

Ennek több oka is lehet: 

  • poliészter gyanták esetén a levegővel érintkező, nyitott felület maradhat enyhén tapadós (pl. meglátszik rajta az ujj lenyomat...)
  • túl vékony az öntött felület, vagy nincs meg a kellő hőmérséklet, esetleg túl magas a páratartalom (pl. eső után...) 
  • egyes szilikon öntőformákkal nem szeretik egymást, a velük érintkező felület maradhat ragadós, illetve a szilikon is hamarabb megrongálódik

A megoldás a legtöbb esetben 24-48 óra szobahőmérsékleten tartás után kb. 50 oC-on utó-keményíteni 3-5 órán keresztül. (kis tárgyak, ékszerek, stb. esetén pl. berakni a sütőbe...) Kihűlés után a tapadás, ragadás legtöbbször megszűnik. Poliészterek esetén ez a jellegzetes, hosszabb ideig is érezhető szagot is megszünteti.

Hogyan válasszunk tehát a műgyanták közül?

  1. Mit, és milyen módszerrel szeretnénk készíteni, ahhoz melyik gyantatípus a legmegfelelőbb
  2. Vastagság alapján: 3-5 mm vastagságig a lamináló gyanták a megfelelőbbek, 2-3 mm-től érdemes öntőgyantákat választani
  3. Szabadtéri, kinti felhasználáshoz inkább az UV-stabil gyantákat használjuk

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Hozzászólások  

# Szili Krisztián 2020-10-01 16:43
Köszi a nagyszerű leírást. Kültéri díszítő elemeket szeretnék készíteni műgyantából, nagyjából 10x10x100 cm nagyságban. Valamint valószínűleg vízzel is érintkezne. Ha lehet színezném is, és a dekorációhoz fa elemeket helyeznék bele. Melyik termékük felelne meg erre a feladatra? Válaszukat és segítségüket előre is köszönöm! Üdv, Krisztián
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-10-02 12:21
A vizet mindegyik bírja, és színezhetőek is... Az, hogy Önnek melyik a legmegfelelőbb, attól függ, hogy hogyan, milyen módszerrel, milyen körülmények között tervezi kivitelezni....
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Tibor Arany 2020-09-27 19:16
Szeretnék egy kb 30nm teruletü pince helyiseget kiönteni, a padló burkolása miatt,
Jelenleg poros serült beton felületről van szó,
Milyen anyagot keressek?
Milyen mennyiségre van szükségem?
Milyen egyéb komponensekre van szükség?
Kb milyen árakkal számoljak?
Egyszínű felületet szeretnék, amely nem lesz kitéve nagyobb igénybevételnek , kb szobahőmérsékle ten van a helyiség.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-09-28 14:21
A mi gyantáink a kompozit ipar számára készültek, a leírt célra padlógyantákat, vagy műgyanta padlókat szoktak használni, így érdemes rákeresni. A mi gyantáinkkal is meg lehet próbálni, lehet, hogy sikerül. A fenti cikkünk, és az alapján a gyantáink leírása, adatlapjai segíthetnek kiválasztani a leg színpatikusabb gyantánkat
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Lajter Zsolt 2020-09-23 21:54
Üdvözlöm:) Az epoxi gyantát szokták lakkozni ?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-09-25 12:22
Nem szokták, de ha szeretné, lehet lakkozni...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# krisztian kiss 2020-09-19 07:35
Segítséget szeretnék kérni. Az epoxy gyanta öntés után ráncos a felszíne. Így plusz munka a csiszolás. Köszönöm.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-09-23 13:18
Igen, sajnos ez előfordul, a legtöbb esetben csiszolni, polírozni kell.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# TóthDani 2020-09-08 15:14
Tisztelt Értékesítő!

Egy 2 méter átmérőjű OSB asztallapot szeretnék víztiszta anyaggal leönteni, kültérre. Kérném javasoljon nekem olyan anyagot, amivel kb.: 3-5 mm vastagon tudnám beborítani.
Köszönettel: Tóth József
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-09-09 08:34
A fenti cikket elolvasva kiderült, hogy szinte minden UV-stabil epoxi gyantánk alkalmas a célra...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Ungi János 2020-08-29 15:56
Faesztergálássa l foglalkozom és tálak díszítéséhez,hé zagok ki töltéséhez
melyik gyanta lenne a legideálisabb?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-09-04 14:23
A fenti cikkben leírtak alapján szinte mindegyik alkalmas lehet...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Stefán Ágnes 2020-08-27 18:02
Üdvözletem!
Egy számomra fontos kérdésre szeretnék választ kapni...
Gipsz formákat öntök. Eddíg úgy próbáltam meg a gipsz sérülékenységét csökkenteni, hogy lakkoztam azokat.
Célom, hogy a tárgyak ne legyenek könnyen törhetőek.
A teljes gyanta önrész kizárták, viszont az jutott eszembe, hogy esetleg lehetne-e a gipsz tartósságát gyantába merítéssel fokozni.?
Olvastam, hogy száradás közben a gyanta zsugorodik, ezért kérdezném, hogy milyen hatással lenne a gipsz figurájára...
Válaszukat előre is köszönöm!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-08-28 11:40
A gyantába merítés nagyon költséges lenne, mert a bekevert gyanta mind meg fog kötni, de csak nagyon kevés kerül a gipsz formára... Csak a poliészter gyanták esetén van mérhető zsugorodás.
Javaslom kipróbálni egyik poliuretán gyorsöntő gyantánkat egy gipszhez hasonló töltőanyaggal megtöltve. (pl: 1 kg gyantához 1 - 1,5 kg töltőanyagot hozzáadva)
https://mugyantak.hu/webaruhaz/poliuretan-ontogyantak-es-habok/f-190-gyorsonto-poliuretan-gyanta-6770-detail és +
https://mugyantak.hu/webaruhaz/toltoanyagok/al-olt-8-af-aluminium-trihidrat-ath-detail
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Horváth József 2020-08-09 12:32
Tisztelt Értékesítő!

Érdeklődni szeretnék a következő polírozó paszta használata és tulajdonságai után.
Polírpaszta Paiboat NW6 Gyors 1 kg

Kettő kérdésem lenne.
1. Ez a polírozó paszta biztos hogy jó Epoxy öntőgyantához(S R GreenCast 160 / SD 7160)?
Ezt csak azért kérdezem,mert már máshol kaptam olyan választ hogy jó ez,meg ez a paszta hozzá,erre mikor megvettem és sajnos használtam is,felmarta a gyantát.
2.Ha jó hozzá,akkor ezt is nedvesen(vizzel átnedvesített polírozókorongg al) kell használni,vagy szárazon?

Előre is köszönöm válaszuk!
Tisztelettel.
H.József
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-08-10 15:44
1. igen jó.
2. sokféleképpen lehet polírozni... Leírás a terméknél:
https://mugyantak.hu/webaruhaz/formalevalaszto-polirozo-anyagok/polivaks-sivi-pva-detail
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Heim Béla 2020-06-19 15:46
T. Cím!
Egy asztalt/pultot szeretnék készíteni valamilyen öntőgyantával. Az asztallap belsejében (tehát a műgyantában) kagylókat szeretnék tenni, így fontos az átláthatóság..
Kérdésem az lenne,hogy milyen/melyik anyag lenne e célra jó, illetve elég erős lesz-e kb. 5 cm vastagságban?
Azután - elolvasva néhány tanácsot - a kiöntéskor ezt a vastagságot lehet hogy több rétegben kell önteni?
Segítségét előre is köszönöm.
H. Béla
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-06-23 08:53
A fenti cikkben talál választ a kérdéseire, illetve a web áruházunkban, a kiválasztott gyanták leírásában, adatlapjaiban.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Horváth József 2020-06-13 13:01
Tisztelt Értékesítő!

Érdeklődni szeretnék hogy az önök által forgalmazott Epoxy szinezőpaszta(1 00 gr Epoxi színező paszta 0,3 L-es műanyag tégelyben),az melyik tipusú?
Transzparens szinező pigment
vagy
Fedett szinező paszta?
Ezt csak azért kérdezem,mert míg az elöbbi a leírtak szerint igaz hogy megszinezi az epoxyt,de ugyanúgy víztiszta marad,addig a másodiknál az Epoxy elveszti víztisztaságát.
Előre isz köszönöm válaszuk.
UI.:
Elnézést ha butaságot kérdeztem,de másik oldalon olvastam ilyenről,és mielött rendelnék,ezt jó lenne tudnom.
Tisztelettel.
H.József
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-06-16 09:52
Igen, nagyon jó a kérdése. Az általunk forgalmazott színező pasztákon nincs erre utaló "transzparens" jelölés, vagy felírat.
Ez azonban nem zárja ki, hogy az adott színezőből nagyon keveset használva szép transzparens is lehet, sajnos csak próbával lehet erről meggyőződni.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Barnáné Anita 2020-06-02 14:35
Üdvözlöm!

Érdeklődni szeretnék hogy kisvízeséshez tartozó kis tavat szeretném imitálni epoxi gyantával, melyiket kell rendelnem hogy olyan legyen mintha víz lenne?
Köszönöm válaszukat
Üdv Barnáné Anita
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Mágori Edit 2020-06-01 15:15
Sziasztok!
Kb. 3négyzetméterny i területű konyhapultomat, mely önterülő betonnal lett vízszintessé varázsolva, színezett epoxi réteggel szeretném befejezni. Kérdésem arra irányul, milyen keménységű anyagot kell majd kevernünk, hogy bátran vághassak, klopfolhassak majd rajta? Továbbá azt szeretném tudni, milyen vastagságban öntsük majd az anyagot?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-06-05 08:43
A fenti cikkben leírtak alapján kiválasztott epoxi gyantának az adatlapján minden gyári adat megtalálható, a keménységét nem lehet befolyásolni, a keverési arányokat mindig be kell tartani.Vágni, klopfolni nem azon, hanem vágódeszkán, stb. kellene, mert a felület nem üveg keménységű.Az önthető vastagságról a fenti cikkben írtam, sokkal többet nem tudok hozzátenni.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Fatér Imre 2020-05-11 11:00
Üdvözletem egy olyan kérdésem lenne hogy az alábbi termékhez lehet e hozzá adni pigmentet színezés céljából, mennyire befolyásolja a térhálosodást és van e olyan színező amit a gyártó ajánl hozzá vagy bármilyen pigment jó hozzá használható hozzá? EC 141 NF gyanta / W 241
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-05-11 13:55
idéznék a fenti cikkből: "A színezhetőségrő l pedig annyit: Weboldalunkat, web áruházunkat kicsit átnézve látszik, hogy gyantáink mellet vannak színezők is (epoxiknál epoxi színezők, ..., stb…), tehát minden gyantát a saját színezőjével lehet színezni, de, hogy mi lesz az eredmény, azt nem tudom előre megmondani, mert a színezők általában arra készülnek, hogy az adott anyagba megadott %-ban belekeverve „fedjenek”, tehát ne lehessen átlátni rajtuk. Így tehát, ha nagyon keveset tesz a gyantához, akkor vagy szép áttetsző lesz, vagy homályos, vagy foltos, pöttyös, attól függően, hogy az adott színezőt milyen anyagokból állították össze. ...."
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Németh Nikolett 2020-04-22 22:26
Üdv! Tanácsot szeretnék kérni, hogy a poliészter gyanta alkalmas lehet-e olyan dohányzóasztal elkészítéséhez, ahol a gyantát egy csíkban két szélezetlen deszka közé öntenénk be kb 2-3 cm vastagságban, vagy a zsugorodástól onnan is elválhat?
Válaszukat előre is köszönöm!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-04-23 10:17
A fenti cikkben igyekeztem leírni, hogy mikor, milyen körülmények között lehet valamelyik anyag alkalmas, vagy nem alkalmas egy feladatra, a tulajdonságait figyelembe véve... Egyébként igen, az is alkalmas lehet, ha a tulajdonságait figyelembe véve választják ki a kivitelezés módszerét.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Fricz Péter 2020-04-16 18:57
Tiszteletem!
Láttam a honlapjukon sok fajta műgyantájuk van.
A speciális kérdés,hogy én olyan műgyantát keresek amit egy beton felületre tudok felhengerezni és lépcső lesz belőle. pontosabban lépcső burkolat. 3 lépcsőfok és egy fellépő . kültérre. színtelen kellene. kb 2-3 kg. UV álló.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-04-17 13:05
A mi epoxi öntőgyantáink alkalmasak lehetnek erre a célra is, de nem erre fejlesztették ki őket, ezért ha ezt használja, vagy jó lesz, vagy nem.... Ilyen célra "padló gyanták" , vagy műgyanta padlók néven érdemes keresnie.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Maros Csaba 2020-03-03 14:54
Tiszteletem!Egy 3nm-es erkélyre szeretnék műgyantát önteni (uv álló)Melyik a megfelelő számomra,milyen kiszerelésben van és mennyibe kerül?Válaszát köszönöm.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2020-04-17 13:02
A mi öntőgyantáink alkalmasak lehetnek erre a célra is, de nem erre fejlesztették ki őket, ezért ha ezt használja, vagy jó lesz, vagy nem.... Ilyen célra "padló gyanták" , vagy műgyanta padlók néven érdemes keresnie.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Varga Attila 2019-12-15 18:29
Szebbet Érdeklődnék Milyen illata, szaga marad öntés, kötés után a gyantának. Beltérbe asztalhoz használnám. Mivel kell kezelni hogy finom csiszolás után a mat felület fényes legyen?
Köszönöm V.Attila.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-12-16 09:42
A szag attól függ, hogy milyen gyantát használ, és az, hogy kell-e csiszolni, és mivel, az is attól, hogy hogyan, milyen módon készíti. Polírozni is lehet, szinte mindenféle polírozószerrel , eszközzel, d a mi web áruházonkban is kaphatóak komplett polírozó csomagok is.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Laura 2019-11-30 19:06
Üdv!
Tanácsot szeretnék kérni az alábbiakhoz: egy 42 cm átmérőjű kör alakú, de lyukas fa asztallap alapanyagnál használtam víztiszta epoxy gyantát a lyuk kiöntéséhez. Előtte az alját lezártam, de szivárog a gyanta. A lezárás plexi lappal és fbs pasztával történt. Több hibámat is felfedeztem, nyilván a tudásom hiányos, ebben kérnék segítséget:
1, mivel lehet hatásosan lezárni a felületet, hogy szivárgás mentesen tudjam kiönteni a formát?
2, az öntés után azt tapasztaltam, hogy a fa elekzdte felszívni a gyantát, ami nyilván nem jó. Mivel kell kezelni a kiöntés előtt?

Nagyon szépen köszönöm a segítséget!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-12-05 09:39
1. A ragasztó anyag jónak tűnik, talán csak a felvitele nem volt tökéletes, de lehet próbálkozni más ragasztóval is, ami jól tapad a plexi, és a fa felülethez is.
2. természetes viselkedése ez a fának, ha elkezdi a gyanta átitatni, bele szívódni, sokkal erősebb lesz a két felület összeragadása a gyanta kikeményedése után. Ha valami olyannal kezeli, ami ezt a beszívódást megakadályozza, a gyanta könnyen elválhat a fától, meglazulhat, kieshet, stb...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Somogyi Gáborrr 2019-11-24 17:58
Üdvözlöm,

Karácsonyra szeretnék asztalt készíteni ajándékba. Fa és műgyanta keveréke lenne. Víztisztat szeretnék és az asztallap vastagság max 2cm lenne. KB 60%fa 40% műgyanta a felosztasa az asztallapnak. Tudna ajánlani kérem egy önök által forgalmazott műgyanta mely alkalmas lenne erre?

Válaszát köszönöm előre is!
Gabor
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-11-25 10:02
A fenti cikkben megpróbáltam segíteni a megfelelő gyanta kiválasztásában . Tehát: a poliészter, és az epoxi öntőgyantánk is alkalmas lehet a célra, de, hogy Önnek melyik a jobb, az attól függ, hogy Ön hogyan, milyen módon, milyen körülmények, feltételek között akarja megvalósitani elképzelését. Kérem, ismét olvassa el figyelmesen a fenti cikket, és ki fogja tudni választani az Önnek leginkább megfelelő gyantát.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Eryka 2019-11-15 11:37
Szeretnék segítséget kérni, hogy terrárium háttér készítéshez milyen műgyantát kell használni, amelyből később a vízbe semmilyen káros anyag nem kerül majd oldódásra és az állatok számára nem mérgező??
Nem találtam róla sehol információt.

Köszönöm
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-11-19 12:17
A műgyanták legnagyobb része - a tökéletes kikeményedés után - nem ártalmas az egészségre, a környezetre. Amennyiben a műgyantákat a pontos keverési arányban, az előírt körülmények (hőmérséklet, stb...) között keverik be, akkor szinte minden műgyanta alkalmas lehet a leírt célra.A felhasználás tervezett módja, a körülményei, a rendelkezésére álló eszközök alapján fogja tudni kiválasztani az Önnek leginkább megfelelő poliészter, epoxi, vagy poliuretán műgyantát. A web áruházunkban található műgyanták mindegyikénél megtalálható a gyári adatlapjuk, a gyártó által megadott legfontosabb adatokkal, ezek, és a weboldalunkon található cikkek segítjhetik a megfelelő gyanta kiválasztását.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Bia 2019-09-08 23:40
Nem tudok dönteni a poliészter vagy epoxi gyanta között. Egy jégkockát imitáló (kb. 10x10x10 cm-es) formát szeretnék létrehozni, aminek a belsejében egy púderes doboz van. Azt szeretném, hogy víztiszta legyen, és a lehető legkevesebb buborék legyen benne. A felületét ezután hullámosra csiszolnám. Nem tudom, hogy ehhez melyiket válasszam. Ebben szeretném a segítségét kérni. Köszönöm szépen! Üdv.:Bia
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-09-16 15:06
Sajnos ebben a döntésében nem tudok többet segíteni, mint amennyit a cikkben leírtam...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# gécs Vivien 2019-08-06 14:45
Jó napot!
Olyan kérdésem lenne,hogy horgolótű nyelet szeretnék vele javitani illetve készíteni úgy h csak a fém tűt foglalom bele.
Raszta haj készítésre használom a tűket ami elég nagy igénybevétel a műanyag nyelek mindig eltörnek az ellentétes nagy erőkifejtés miatt.Meg tudná nekem mondani hogy ehhez milyen műgyantára lenne szükségem amit esetleg díszíteni is lehet különböző szinekkel csillámmal ilyemikkel?vála szát előre is köszönöm. üdv Vivien
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-08-13 12:49
Ez a gyanta talán megfelelő lehet, ha nem a leg keményebb változatát használja: https://mugyantak.hu/webaruhaz/epoxik/translux-d150-151-detail
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Alex Nagy 2019-07-02 10:58
Abban kérnem a segítségüket hogy fekete fényes pultot szeretnék készíteni mosdó alá. Rá önthetem e laminált bútor lapra és ha igen akkor mit javasolnak?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-07-02 12:17
A fenti cikkben leírtam, hogy a gyantáink közül melyik, mire lehet alkalmas... Mivel én csak a mi anyagainkat ismerem, a bútorlapokat pedig nem, így nem tudom, hogy pontosan mi fog történni, hozzáragad, vagy elválik tőle, ha színezi, akkor átlátszik-e, ha töltőanyagot használ, akkor mi történik, fényes marad-e, vagy matt lesz? Nem tudom, ki kell próbálni.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# SZERENCSÉS ILON 2019-07-02 06:47
Szeretném festett fára és festővászonra
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-07-02 12:09
Rá lehet önteni, de azt, hogy oldja-e a festéket, vagy valamelyik összetevőjét, azt nem tudom megmondani...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Pichler Mónika 2019-06-19 07:52
Tisztelt Hölgyem /Uram!

Segítséget szeretnék kérni. Ékszereket készítek, fém (nemesacél) medálokat festek körömlakkal, melyet teljes száradás után epoxy gyantával öntök le. EC 141 típusú gyantát rendeltem Önöktől, W242NF térhálósítóval. A gyanta gyönyörű kristálytiszta, könnyen lehet vele dolgozni, viszont a körömlakkal reakcióba lép, és azonnal sárgulni kezd. Kérem adjanak tanácsot, mivel tudnám bevonni a lefestett medálokat, vagy esetleg lakkozni/ragasz tani valamivel, ami megőrizné a színét az epoxy használata után is? Válaszukat előre is köszönöm!
Tisztelettel,
Pichler Mónika
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-06-19 14:36
Sajnos, nem tudok segíteni... Nem tudom megmondani, hogy a körömlakkok milyen anyagokból vannak, és azok közül melyik, és hogyan lép kémiai reakcióba az epoxi gyanták különböző összetevőivel.. . Ezt egy vegyész is csak akkor tudja megmondani, ha pontosan ismeri az anyagok összetételét. Azt javaslom, hogy próbálkozzon körömlakk helyett egyéb színezőkkel, festékekkel...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Zsolt79 2019-06-08 18:19
Üdv!
Interneten sok helyen látom hogy házilag poliuretán gyantval sikeresen felújítják a motortartó bakot.Ezért érdeklődnék hogy motortartó bak kiöntésére melyik poliuretán terméket ajánlaná?A bak henger alaku 8x12cm az üreg amit feltöltenék. Köszönettel.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-06-11 14:17
Sajnos, mi nem forgalmazunk erre a célra alkalmas gyantát
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Szabó Gergő 2019-06-03 14:14
Tisztelt Hölgyem/Uram!

Fa/Műgyanta ebédlő asztal készítésén gondolkodok (3-5cm vastagságban), és hosszas keresgélés után az Önök terméke mellett szeretnék dönteni.
Érdeklődni szeretnék, hogy melyik Epoxy gyantájukat ajánlaná, illetve a megszilárdult gyanta teljesen víztiszta-e.

Válaszát köszönöm!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-06-04 12:58
Ahogyan azt a fenti cikkben leírtam, az Ön elképzelését a fenti 4-5 műgyanta valamelyikével lehet megvalósítani. Mindegyik alkalmas a célra, a megvalósítás tervezett körülményei, lehetőségei alapján kell közülük választania.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Gruber György 2019-05-04 19:33
Tisztelt Hölgyem/Uram!
Szeretnék egy kerek asztallapot kiönteni gyantából, melynek a vastagsága max 5cm, az atmérője 110cm. A felületet sűrün feltőlteném fa-és más dekorációval. Az aszta lapja osb lap lenne. Töltőanyagnak faforgácsot és fűrészport használnék.
Szeretném megkérdezni, hogy a poliészter gyanta alkalmas e erre a célra? Köszönettel
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-05-06 15:06
Mint azt a fenti cikkben leírtam, az is alkalmas lehet, ha figyelembe veszi azt a tulajdonságát, hogy kissé zsugorodik, és olyan módszerrel készíti, ahol ez nem okoz gondot
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Veres Katalin 2019-04-28 11:48
Üdvözlöm! Synolite 0328-A-1 gyantát használtam egy asztal felületének kiöntésére. A felülete kissé tapadós maradt és egy két helyen kilóg az alatta levő csempe. Kérdésem az lenne, hogy önthetek e egy plusz réteget rá, előtte csiszojam e vagy így összeköt e a két réteg? Válaszát köszönöm.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-04-30 08:25
Önthet rá, összeragad a 2 réteg
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Sz. Katalin 2019-04-05 09:00
Az epoxi gyanta alkalmas lehet OSB lap vízhatlanná tételére abban az esetben, ha ecsettel viszem fel? Ha igen, mire kell figyelnem? Kicsit összezavarodtam a sok hasznos információtól. :) Köszönöm szépen.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-04-05 09:39
Az OSB lap anyaga faforgácsok, műgyantával összeragasztva...
Így tehát elvileg vízálló. Be lehet kenni még további réteg műgyantával, hogy a felületén legyen még egy védőréteg, ebben az esetben meg kell csiszolni durva csiszolóval és csak az után érdemes lekenni. Nem vagyok biztos abban, hogy a használhatósága jobb lesz, ha lakkozná, az talán szebb felületet adna (pl. csónaklakk...)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Mihalicz Lászó 2019-03-14 17:54
Tiszteletem
Házilag építettem egy zuhanykabint és erre szeretnék ajtót önteni víztiszta gyantából.Kérdé sem az,hogy mennyire teherbíró ha mondjuk három zsanérral szeretném felfogatni.Kb 1 cm vastagságúra gondoltam.Méret ei pedig 200x100 cm.A biztonsági üvegnél ami 8mm lenne gondolom kevesebb a súlya.Kérdés hogy el bírja-e ha megfúrom,és zsanérral rögzítem.
Várom válaszukat,és előre is köszönöm
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2019-03-19 08:48
Sajnálom, de azt hiszem, a műgyanták önmagukban nem alkalmasak erre a célra, az üveg sokkal erősebb... A műgyanták alapvetően szálerősítéses kompozitok készítésére alkalmasak, erősítő anyag (üvegszövet, karbonszövet, stb) nélkül csak speciális esetekben alkalmazzák.(pl .: műgyanta padlók, dísztárgyak, stb...)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet

Információk

Sütikezelés