Csónakbevonás, javítás

Csónak bevonás, javítás

Attól függően, hogy üvegszálas poliészter csónakot, facsónakot vagy fémcsónakot akarunk bevonni, illetve  javítani, más-más dolgokra kell figyelmet fordítani az előkészítés során.

 

  Előkészítés

 

Fa csónak esetén első lépés a csónaktest gondos megcsiszolása és vízmentesítése. Csak teljesen száraz, olaj, víz és más szennyeződéstől mentes felületen lehet megkezdeni a laminálást. A hagyományos poliészteres laminálást (ez vastagabb, erősebb) akkor javasoljuk, ha várhatóan nagyobb igénybevételnek lesz kitéve (pl. horgász csónak), ami esetleg ráfuthat tuskóra, partoldalra, stb.  Ebben az esetben az utolsó védő réteg (topcoat) tetszőleges színűre színezhető. Ez mellett ma már elérhető több féle - fa bevonására is alkalmas - epoxi rendszer is, (pl.:SR 5550 es epoxi rendszer), amelyet akkor ajánlunk, ha fontos, hogy könnyű, vékony víztiszta, de a lakkoknál sokkal erősebb védelmet biztosítsunk a hajónknak, amely kiemeli, látni engedi a fa erezetét, mintáját. (pl. fa verseny hajók, yachtok)

Vigyázat: a két módszer és anyagaik nem keverhetőek egymással!

 

Fém csónak bevonása esetén körültekintőbben kell eljárni az előmunkálatoknál. Alumínium, vagy Al tartozékokkal rendelkező csónak esetén a csiszolást követő két órán belül be kell fejezni a bevonó réteg kialakítását, mielőtt az oxidréteg újból kialakulna. (Az oxidréteget vagy csiszolással, vagy lúgos (NaOH) kezeléssel távolíthatjuk el.)

 

Az üvegszál erősítésű termékeknél (pl. ladikok, karosszéria elemek, stb.) a szerkezeti erősséget a műgyantával átitatott üveg erősítő anyag biztosítja, ennek a védelmét pedig a külső hatások (UV-sugárzás, víz, vegyszerek, egyéb környezeti hatások) ellen kb. 0,3-0,8 mm vastagságú a gélcoat, vagy topcoat réteg biztosítja. Ha az nincs, vagy meghibásodott, elöregedett, akkor a „természet” hozzáfér  a szerkezethez, és  sokkal hamarabb tönkre teszi.

Amennyiben régi poliészter, vagy poliészterrel bevont csónakot szeretne felújítani, javítani újabb rétegek rálaminálásával, ne feledkezzen meg a felület megcsiszolásáról, a felső paraffinos réteg, valamint a sérült gélcoat, vagy topcoat réteg eltávolítása céljából. A művelet elmulasztása a pótlólag felvitt rétegek leválásához vezethet. Ugyanezt a műveletet szintén célszerű elvégezni epoxi gyantával bevont régi csónaknál. Általános elv, hogy epoxit epoxival, poliésztert poliészterrel javítson.   

poliészter, vagy epoxi?

Mivel jelentős ár különbség van a két féle anyag között (az epoxi ára 2x, 3x-osa a poliészterének) ezért epoxit leginkább csak azokon a területeken használnak, ahol pl. nagy szerepe van a könnyebb súlynak, (mint a versenysportok, hi-tech, stb.) vagyis pl. horgász csónakot ritkán készítenek epoxiból, arra inkább a poliésztert használják (vastagabb, strapa-bíróbb, nehezebb).

Másik lehetőség: Mivel, a poliészterekhez gyártott - vastagabb elemi szálú - üveg erősítő anyagokat (üvegpaplan, roving szövet) felület kezelik a gyantához való jobb tapadás érdekében, ezért ezeket az anyagokat nem használják epoxikhoz. Ezért, a struktúrából lehet következtetni a használt műgyantára. Meg kell nézni a laminát belső, nem gélezett, nem sima oldalát. Ott általában látszik az erősítő anyag struktúrája. 

Ha „össze-vissza” szálas (üvegpaplan) a felület, vagy nagy (2-5 mm) kockás szövésmódú (roving-szövet), akkor valószínűleg poliészter gyantából készült.

Ha apró, 1 mm, vagy annál kisebb kockás a felület struktúrája (pl. üveg szövetek), akkor elképzelhető (de azért nem biztos!), hogy epoxiból készült.

 

A nagyobb repedezések javítását aerosillal (HDK N-20, Prosilox 200, stb.) és üveg mikroballonnal (Silcell) töltött poliészter gyantával érdemes elvégezni (természetesen csak a repedezések kitisztítása, vízmentesítése után). Gyárilag, különböző célokra előre elkészített kitteket is lehet kapni ( Technogel M01C57(C59) üvegszálas poliészter kitt vagy 90-78 PA Poliészter alapú ragasztó paszta  Epoxi csónak javítása esetén erre a célra az epoxi gyanta és a Silicell H2 ill. a Mixfill 10 és Mixfill 30 segédanyagokat ajánljuk.Azután már maga a laminálás, és a javítások minden esetben azonos lehet.

Poliészterből készült hajók, csónakok esetében sokszor jelentkező hiba pl. a gélen apró lyukacskák, csillag szerű hajszál repedések , stb. Ha a védő rétegen kisebb felületi hibák vannak, kifakult, stb. akkor általában elég egy finom csiszolás, polírozás, persze, ha elég vastag a felületi réteg.  Ha már sok helyen, és mélyebb, nagyobb sérülések vannak, vagy már nagyon öreg, porózus a külső védő gél réteg, akkor teljesen le kell csiszolni az üveg erősített rétegig a teljes felületről, vagy egy jól körülhatárolható részt a felületen (pl. fartükör, vagy a vízvonal alatti teljes rész) és lekenni/leszórni topcoattal (Technocote topcoat natúr, vagy fehér színben) kb. 0,3-0,8 mm vastagon. Ha szép felületet szeretne, akkor inkább 0,8 mm, és abból lehet csiszolni, polírozni a kívánt felületi minőség eléréséig.

Egyes különálló kisebb felszíni sérüléseket, hibákat külön-külön javítani nem javasoljuk, mert általában nem szokott eredményes lenni ( a régi gél réteggel érintkező részeken a víz, a természet, mindig megtalálja a javítás alá az utat…)

 

Laminálás

A fa hajó héjszerkezetét mindenképp érdemes erősítő anyaggal is bevonni. Poliészter gyanta alkalmazása esetén ezt célszerű két rétegben alkalmazni. Az erősítő anyag vagy a habléc alatt, vagy a belső oldalra visszahajtva érjen véget.

Erősítő anyagként poliészter gyantánál (Üvegpaplan 300 gr/m2) epoxi gyanta esetén pedig üvegszövetet  kell használni. A gyanta - paplan ideális súlyaránya poliésztereknél 2:1, azonban gyakorlatlan felhasználók az anyagszükséglet számításánál 3:1 aránnyal számoljanak. Az "erősítő" rétegek általában egy kedvező árú lamináló gyantával készülnek, mert itt a kellő vastagság, szilárdság elérése a cél. A legtöbbször használt általános poliészter lamináló gyanták ortoftálsavasak, melyek kevésbbé képesek ellenállni a természetnek (UV-sugárzás, víz, stb.). Ezt úgy előzik meg, hogy ezt a réteget egy jobb minőségű (pl. izoftálsavas, vagy vinilészter) gyantából készült réteggel (gél-coat, top-coat) védik meg a környezeti, időjárási és fizikai hatásoktól.

Ezeknek a gyantatípusoknak nagyobb a vízzel szembeni ellenálló képességük, viszont magasabb az áruk, ezért sokszor felesleges - és nem költség hatékony - az egész testet ezekből készíteni.

 A poliészter gélek paraffinos változatát top-coat néven forgalmazzák. A sima felület elérése és az üvegszálak teljes lefedése érdekében hajógélt kell alkalmazni, ami lehet fehér, vagy színtelen. Az utóbbi tetszőleges színűre színezhető a megfelelő színező pasztákkal. A poliészter hajógélek közül az izoftálsavas gél már alkalmas, de a legjobb az ISO/NPG gél, melyekhez 3-5% paraffin oldatot adva saját magunk is jó minőségű top-coat-ot készíthetünk. 

Fa csónakok bevonása esetén nem javasoljuk a csónak belső felének a bevonását is, mert így megakadályozzuk a fa szellőzését, tehát a be szivárgott víz (mert be fog szivárogni...) nem tud elpárologni. Fához értő emberek azt javasolják, hogy érdemes inkább 1-2 évente átkenni len olaj kencével a csónak belső oldalát.

Javasolt anyagaink lamináláshoz:crystic-2-446-palv poliészter gyanta, 300 gr/nm-es üvegpaplan, védő/zárórétegnek pedig Technocoat topcoat natur, vagy fehér színben (a natúrhoz színező paszta választható különböző RAL színekben)

A szükséges anyagmennyiségek kiszámításához (poliészteres bevonás esetén) segítség itt: Anyagszükséglet kiszámítása és itt: KALKULÁTOR

Epoxi használata

Epoxi gyanta és üvegszövet ( Üvegszövet 163-165 gr/nm , vagy Üvegszövet 280 gr/m2-es 2/2) alkalmazását akkor javasoljuk, ha szeretné megőrizni hajója szép, lakkozott fa hatását, de nem akarja évente átlakkozni az egész felületét. Ez a módszer lényegesen erősebb, időt állóbb, mint a lakkozás. Epoxi gyanta és üvegszövet alkalmazásakor az ideális arány 1:1,tehát az erősítő anyag súlyával megegyező gyantamennyiség általában elég a lamináláshoz. Ha a készülő hajó szilárdsága további erősítés nélkül, akár egy lakkozással is megfelelő lenne, akkor elegendő 1 réteg 163-165 grammos üvegszövet, ha viszont mindenképp szükséges lenne az erősítés, akkor vagy több réteg 165 grammos, vagy 280 grammos üvegszövetet használjunk.

alt  alt

(Az SR 5550-es rendszer, vagy más egyéb - erre a célra ajánlott - rendszer (pl.:EC 152)  használata esetén még hozzá kell számolni az impregnáló, és a záró réteghez szükséges mennyiségeket is (kb.200-200 gramm négyzetméterenként)).

18 °C-os minimális környezeti hőmérséklet szükséges a laminálás elkezdéséhez.
Kockázatos a túl alacsony hőmérséklet és a magas páratartalom. A gyanta ezekben az esetekben nem nedvesíti kellően a szálakat ill. a fafelületet, így a lassú térhálósodási folyamat miatt nem lesznek megfelelőek a végső laminát mechanikai tulajdonságai, ill. előfordulhat a rendszer szennyeződése.

A fának száraznak kell lennie, csiszolás után ne feledkezzünk meg a portalanításról. Az epoxi gyanta adhéziós kötése egy csiszolt felület esetében mindig jobb, mint egy csiszolatlannál.

A felületet kezeljük le a javasolt  epoxi rendszer impregnáló/alapozó változatával a csiszolás és a portalanítás után, így az mélyen beszívódik a fa felszínébe. Az impregnáló/alapozó jellemző összetétele: térhálósítóval bekevert epoxi gyanta (pl.:SR 5550 ) + megfelelő mennyiségű hozzá való hígító (pl.:EP 235 PMXIP) Anyagszükséglet: ~0,2-0,4 kg/nm. (ez a mennyiség fa esetén érvényes, rétegelt lemez impregnálásához lényegesen kevesebb is elég) Tartsa a felületet tisztán ragasztás vagy laminálás előtt.

  1. Ezután, még mielőtt ki-térhálósodna, megkötne az anyag a felületen, következhet a laminálás (anyagszükséglet: erősítő anyag (üvegszövet) + az erősítő anyagsúlyával ~azonos mennyiségű gyanta). Az üvegszövet laminálásához nem használható hígítóval kevert epoxi gyanta.
  2. majd  amikor a felületünk már száraz tapintású,  vékony rétegben alkalmazhatunk SR 5550 UV-stabil záró réteget, mely megvédi fafelületünket az UV sugárzástól és magas fényt biztosít.(~0,2 kg/nm)

Bővebben: Epoxi rendszer fához

Jó munkát!