Csónakbevonás, javítás
Csónak bevonás, javítás
Attól függően, hogy üvegszálas poliészter csónakot, facsónakot vagy fémcsónakot akarunk bevonni, illetve javítani, más-más dolgokra kell figyelmet fordítani az előkészítés során.
Előkészítés
Fa csónak esetén első lépés a csónaktest gondos megcsiszolása és vízmentesítése. Csak teljesen száraz, olaj, víz és más szennyeződéstől mentes felületen lehet megkezdeni a laminálást. A hagyományos poliészteres laminálást (ez vastagabb, erősebb) akkor javasoljuk, ha várhatóan nagyobb igénybevételnek lesz kitéve (pl. horgász csónak), ami esetleg ráfuthat tuskóra, partoldalra, stb. Ebben az esetben az utolsó védő réteg (topcoat) tetszőleges színűre színezhető. Ez mellett ma már elérhető több féle - fa bevonására is alkalmas - epoxi rendszer is, (pl.:SR 5550 es epoxi rendszer), amelyet akkor ajánlunk, ha fontos, hogy könnyű, vékony víztiszta, de a lakkoknál sokkal erősebb védelmet biztosítsunk a hajónknak, amely kiemeli, látni engedi a fa erezetét, mintáját. (pl. fa verseny hajók, yachtok)
Vigyázat: a két módszer és anyagaik nem keverhetőek egymással!
- Poliészter gyantás lamináláshoz üvegpaplan és/vagy rovingszövet erősítőanyagok, és zárórétegnek top-coat (ha szükséges színezőpasztával is) használható.
- az epoxi rendszerhez pedig (150g/nm, és 400g/nm közötti vastagságú) üvegszövetet használjunk
Fém csónak bevonása esetén körültekintőbben kell eljárni az előmunkálatoknál. Alumínium, vagy Al tartozékokkal rendelkező csónak esetén a csiszolást követő két órán belül be kell fejezni a bevonó réteg kialakítását, mielőtt az oxidréteg újból kialakulna. (Az oxidréteget vagy csiszolással, vagy lúgos (NaOH) kezeléssel távolíthatjuk el.)
Az üvegszál erősítésű termékeknél (pl. ladikok, karosszéria elemek, stb.) a szerkezeti erősséget a műgyantával átitatott üveg erősítő anyag biztosítja, ennek a védelmét pedig a külső hatások (UV-sugárzás, víz, vegyszerek, egyéb környezeti hatások) ellen kb. 0,3-0,8 mm vastagságú a gélcoat, vagy topcoat réteg biztosítja. Ha az nincs, vagy meghibásodott, elöregedett, akkor a „természet” hozzáfér a szerkezethez, és sokkal hamarabb tönkre teszi.
Amennyiben régi poliészter, vagy poliészterrel bevont csónakot szeretne felújítani, javítani újabb rétegek rálaminálásával, ne feledkezzen meg a felület megcsiszolásáról, a felső paraffinos réteg, valamint a sérült gélcoat, vagy topcoat réteg eltávolítása céljából. A művelet elmulasztása a pótlólag felvitt rétegek leválásához vezethet. Ugyanezt a műveletet szintén célszerű elvégezni epoxi gyantával bevont régi csónaknál. Általános elv, hogy epoxit epoxival, poliésztert poliészterrel javítson.
Mivel jelentős ár különbség van a két féle anyag között (az epoxi ára 2x, 3x-osa a poliészterének) ezért epoxit leginkább csak azokon a területeken használnak, ahol pl. nagy szerepe van a könnyebb súlynak, (mint a versenysportok, hi-tech, stb.) vagyis pl. horgász csónakot ritkán készítenek epoxiból, arra inkább a poliésztert használják (vastagabb, strapa-bíróbb, nehezebb). Másik lehetőség: Mivel, a poliészterekhez gyártott - vastagabb elemi szálú - üveg erősítő anyagokat (üvegpaplan, roving szövet) felület kezelik a gyantához való jobb tapadás érdekében, ezért ezeket az anyagokat nem használják epoxikhoz. Ezért, a struktúrából lehet következtetni a használt műgyantára. Meg kell nézni a laminát belső, nem gélezett, nem sima oldalát. Ott általában látszik az erősítő anyag struktúrája. Ha „össze-vissza” szálas (üvegpaplan) a felület, vagy nagy (2-5 mm) kockás szövésmódú (roving-szövet), akkor valószínűleg poliészter gyantából készült. Ha apró, 1 mm, vagy annál kisebb kockás a felület struktúrája (pl. üveg szövetek), akkor elképzelhető (de azért nem biztos!), hogy epoxiból készült.
A nagyobb repedezések javítását aerosillal (HDK N-20, Prosilox 200, stb.) és üveg mikroballonnal (Silcell) töltött poliészter gyantával érdemes elvégezni (természetesen csak a repedezések kitisztítása, vízmentesítése után). Gyárilag, különböző célokra előre elkészített kitteket is lehet kapni ( Technogel M01C57(C59) üvegszálas poliészter kitt vagy 90-78 PA Poliészter alapú ragasztó paszta, de a repedések legtöbbjét a rákent 0,4-1,0 mm vastag topcoat is kitölti, eltünteti. Epoxi csónak javítása esetén erre a célra az epoxi gyanta és a Silicell H2 ill. a Mixfill 10 és Mixfill 30 segédanyagokat ajánljuk.Azután már maga a laminálás, és a javítások minden esetben azonos lehet.
Poliészterből készült hajók, csónakok esetében sokszor jelentkező hiba pl. a gélen apró lyukacskák, csillag szerű hajszál repedések , stb. Ha a védő rétegen kisebb felületi hibák vannak, kifakult, stb. akkor általában elég egy finom csiszolás, polírozás, persze, ha elég vastag a felületi réteg. Ha már sok helyen, és mélyebb, nagyobb sérülések vannak, vagy már nagyon öreg, porózus a külső védő gél réteg, akkor teljesen le kell csiszolni az üveg erősített rétegig a teljes felületről, vagy egy jól körülhatárolható részt a felületen (pl. fartükör, vagy a vízvonal alatti teljes rész) és lekenni/leszórni topcoattal (Technocote topcoat natúr, vagy fehér színben) kb. 0,3-0,8 mm vastagon. Ha szép felületet szeretne, akkor inkább 0,8 mm, és abból lehet csiszolni, polírozni a kívánt felületi minőség eléréséig, de mindenképp figyelni kell arra, hogy maragjon lagalább 0,4 mm..
De ha kisebb területen van egy-két nagyobb sérülés, törés, beszakadás, akkor is érvényesek a fentebb leírtak, azaz a belső, üvegszálas oldal felől javítani üveg erősítő anyaggal, és csak, ha erre nincs lehetőség, mert nem lehet hozzáférni (pl dupla falú), akkor lecsiszolni a külső gélréteget üvegszálig, a sérülést, repedést, törést, lyukat kipucolni, kicsiszolni, kisebbeket kimarni ha kell, erre mehet a műgyanta/üvegpaplan szerkezeti erősítést szogáló laminátum réteg, majd ezt lezárni topcoattal.
A külső, csak a gélcoaton látható sérülések javításához legtöbbször nincs szükség üvegpaplan+műgyanta használatára, elég a topcoat, vagy egy finom kitt. (pl. 90-78 PA Poliészter alapú ragasztó paszta) a kisebb hibák, repedések behúzásához.
Egyes különálló kisebb felszíni sérüléseket, hibákat külön-külön javítani nem javasoljuk, mert általában nem szokott hoszabb távon eredményes lenni (a régi gél réteggel érintkező részeken a víz, a természet, mindig megtalálja a javítás alá az utat…)
Laminálás
A fa hajó héjszerkezetét mindenképp érdemes erősítő anyaggal is bevonni. Poliészter gyanta alkalmazása esetén ezt célszerű két rétegben alkalmazni. Az erősítő anyag vagy a habléc alatt, vagy a belső oldalra visszahajtva érjen véget.
Erősítő anyagként poliészter gyantánál (Üvegpaplan 300 gr/m2) epoxi gyanta esetén pedig üvegszövetet kell használni. A gyanta - paplan ideális súlyaránya poliésztereknél 2:1, azonban gyakorlatlan felhasználók az anyagszükséglet számításánál 3:1 aránnyal számoljanak. Az "erősítő" rétegek általában egy kedvező árú lamináló gyantával készülnek, mert itt a kellő vastagság, szilárdság elérése a cél. A legtöbbször használt általános poliészter lamináló gyanták ortoftálsavasak, melyek kevésbbé képesek ellenállni a természetnek (UV-sugárzás, víz, stb.). Ezt úgy előzik meg, hogy ezt a réteget egy jobb minőségű (pl. izoftálsavas, vagy vinilészter) gyantából készült réteggel (gél-coat, top-coat) védik meg a környezeti, időjárási és fizikai hatásoktól.
Ezeknek a gyantatípusoknak nagyobb a vízzel szembeni ellenálló képességük, viszont magasabb az áruk, ezért sokszor felesleges - és nem költség hatékony - az egész testet ezekből készíteni.
A poliészter gélek paraffinos változatát top-coat néven forgalmazzák. A sima felület elérése és az üvegszálak teljes lefedése érdekében hajógélt kell alkalmazni, ami lehet fehér, vagy színtelen. Az utóbbi tetszőleges színűre színezhető a megfelelő színező pasztákkal. A poliészter hajógélek közül az izoftálsavas gél már alkalmas, de a legjobb az ISO/NPG gél, melyekhez 3-5% paraffin oldatot adva saját magunk is jó minőségű top-coat-ot készíthetünk.
Fa csónakok bevonása esetén nem javasoljuk a csónak belső felének a bevonását is, mert így megakadályozzuk a fa szellőzését, tehát a be szivárgott víz (mert be fog szivárogni...) nem tud elpárologni. Fához értő emberek azt javasolják, hogy érdemes inkább 1-2 évente átkenni len olaj kencével a csónak belső oldalát.
Javasolt anyagaink lamináláshoz:crystic-2-446-palv poliészter gyanta, 300 gr/nm-es üvegpaplan, védő/zárórétegnek pedig Technocoat topcoat natur, vagy fehér színben (a natúrhoz színező paszta választható különböző RAL színekben)
A szükséges anyagmennyiségek kiszámításához (poliészteres bevonás esetén) segítség itt: Anyagszükséglet kiszámítása és itt: KALKULÁTOR
Epoxi használata
Epoxi gyanta és üvegszövet ( Üvegszövet 163-165 gr/nm , vagy Üvegszövet 280 gr/m2-es 2/2) alkalmazását akkor javasoljuk, ha szeretné megőrizni hajója szép, lakkozott fa hatását, de nem akarja évente átlakkozni az egész felületét. Ez a módszer lényegesen erősebb, időt állóbb, mint a lakkozás. Epoxi gyanta és üvegszövet alkalmazásakor az ideális arány 1:1,tehát az erősítő anyag súlyával megegyező gyantamennyiség általában elég a lamináláshoz. Ha a készülő hajó szilárdsága további erősítés nélkül, akár egy lakkozással is megfelelő lenne, akkor elegendő 1 réteg 163-165 grammos üvegszövet, ha viszont mindenképp szükséges lenne az erősítés, akkor vagy több réteg 165 grammos, vagy 280 grammos üvegszövetet használjunk.
(Az SR 5550-es rendszer, vagy más egyéb - erre a célra ajánlott - rendszer (pl.:EC 152) használata esetén még hozzá kell számolni az impregnáló, és a záró réteghez szükséges mennyiségeket is (kb.200-200 gramm négyzetméterenként)).
18 °C-os minimális környezeti hőmérséklet szükséges a laminálás elkezdéséhez.
Kockázatos a túl alacsony hőmérséklet és a magas páratartalom. A gyanta ezekben az esetekben nem nedvesíti kellően a szálakat ill. a fafelületet, így a lassú térhálósodási folyamat miatt nem lesznek megfelelőek a végső laminát mechanikai tulajdonságai, ill. előfordulhat a rendszer szennyeződése.
A fának száraznak kell lennie, csiszolás után ne feledkezzünk meg a portalanításról. Az epoxi gyanta adhéziós kötése egy csiszolt felület esetében mindig jobb, mint egy csiszolatlannál.
A felületet kezeljük le a javasolt epoxi rendszer impregnáló/alapozó változatával a csiszolás és a portalanítás után, így az mélyen beszívódik a fa felszínébe. Az impregnáló/alapozó jellemző összetétele: térhálósítóval bekevert epoxi gyanta (pl.:SR 5550 ) + megfelelő mennyiségű hozzá való hígító (pl.:EP 235 PMXIP) Anyagszükséglet: ~0,2-0,4 kg/nm. (ez a mennyiség fa esetén érvényes, rétegelt lemez impregnálásához lényegesen kevesebb is elég) Tartsa a felületet tisztán ragasztás vagy laminálás előtt.
- Ezután, még mielőtt ki-térhálósodna, megkötne az anyag a felületen, következhet a laminálás (anyagszükséglet: erősítő anyag (üvegszövet) + az erősítő anyagsúlyával ~azonos mennyiségű gyanta). Az üvegszövet laminálásához nem használható hígítóval kevert epoxi gyanta.
- majd amikor a felületünk már száraz tapintású, vékony rétegben alkalmazhatunk SR 5550 UV-stabil záró réteget, vagy Surf clear EVO, UV stabil epoxi gyanta, víztiszta + SD EVO Medium záró réteget, mely megvédi fafelületünket az UV sugárzástól és magas fényt biztosít.(~0,2 kg/nm)
Bővebben: Epoxi rendszer fához
Jó munkát!
Bodnár Miklós
Hozzászólások
Használhatok acetont a feloldására, anélkül, hogy a fedélzet műanyagainak UV védelmét vagy az illesztéseknél használt anyagokat veszélyeztetném ?
Egy kérdéssel fordulnék önhöz egy fa csónakot vontam be poliészter gyanta üvegpaplannal plusz géleztem . A kérdés annyi lenne mennyi idő mulva lehet használni vizre tenni a csónakot ?
Már annyiszor segített nekem, de ismét kérném a segítségét. Két kérdés: A technogel top coat-ot össze lehet e keverni a szinezőpasztáva l a felhasználás előtt jóval? Mert a három kilót úgysem tudom egyszerre felhasználni. A másik kérdés: lehet e ezt a topcoat-ot festékszóróval felhordani? Válaszát köszönöm elöre..
Imre
Adott egy kis üvegszálas csónak, aminek a tat része kitöredezett, sérült.
A csónakot szeretném kijavítani, vízállóvá varázsolni és lefesteni.
Mérete 2m x 1.5m x 0.5
Mennyi műgyantara, üvegszövetre, gélre, lenne szükségem a javításhoz?
Válaszukat előre köszönöm.
https://mugyantak.hu/anyagszuekseglet-kiszamitasa
és https://mugyantak.hu/aszsz/aszsz.htm
Néztem a 90-78 PA és a H02E0002PP3 termékeket.
Az elképzelésem az lenne, hogy a repedéseket a kellő mélységig kitisztítva közel szín azonos javítást követően lefesteném fehér 2 kompomensű festékkel.
5 fm dunai új fa csónakot szeretnék bevonni műgyantával. Miből és mennyi anyagra lenne ehhez szükségem és ez kb. mennyibe kerülne?
Köszönöm
- Vállalnak ilyen munkát?
Lehetséges homokfúvással megtisztítani a felületet? Elsősorban a negatív élek, hornyok nehéz hozzáférése miatt gondoltam rá. Színezett topcoat-t szórással is fel lehet-e vinni, vagy inkább hengereléssel célszerű?
Köszönettel és üdvözlettel:
Mihály
Igen, szórással és hengerrel, ecsettel is el lehet végezni a feladatot, de mindkét lehetőséghez ki kell választani az annak a technológiának megfelelő anyagot.
Két kérdésem lenne: Az Önök álltal forgalmazott acetonnal elvégezhetem a zsírtalanítást egy üvegszálas csónakon?
Topcoatból készlethiányt írtak.A bekevert RAL5005-osből milyen mennyiség van,illetve mikorra várható a topcoat?
Köszönöm a választ!
Attila
Válaszukat előre is köszönöm
Az itt leírtak alapján sikeresen újjáépítettem a csónakom szétkopott, kilyukadt gerincét. Teljes felületet visszacsiszolta m üvegszálas rétegig, 3réteg üvegpaplannal kialakítottam a gerincet, majd az egész alját egyben lelamináltam. A poliészter gél (Crystic 65 PA) felhordásakor sajnos nem került rá elég vastagság, a síkra csiszolás után egy-két helyen kilátszik a laminált réteg. A gél 3nap után is kissé ragacsos elég nehezen csiszolható. A kérdésem, hogy rávihetek-e még egy réteg gélcoat -ot, mielőtt a top-coat-al lezárom
Válaszát előre is köszönöm!
Kérdéseim:
- lehet e a korábbi vastag lakkréteget kromofággal eltávolítani?
- fa hibákat (melyek a sok év alatt keletkeztek) kell e valamivel gyantárás előtt kijavítani, kitölteni?
- szükséges e az üvegszövet, ha van bordázat?
- gerincet és egyébb részeket lehe e pácolni gyanta használata előtt?
- réz kopásvédők felcsavarozását , rögzítését milyen módon javasolja, hogy a víz ne juthasson be a fához?
Köszönöm
- kisebb hibákat nem szükséges, mert
- kell az üvegszövet (és az majd megoldja a kisebb fa hibákat)
- lehet pácolni, de a műgyantát csak a teljesen száraz fára szabad kenni
- a réz kopásvédőkre nincs javaslatom esetleg csak ragasztás, nem pedig csavar...
A fenti cikk, és a https://mugyantak.hu/csonakbevonas-javitas cikk második fele szinte minden szükséges infót tartalmaz
Egy használt Jula csónak vízvonal alatti hibáinak 2 db repedés (5 cm és 35 cm) valamint több pontszerű (1-3 cm) átmérőjű vízvonal alatti és feletti hiba javításához szeretnék tanácsot kérni.
A vízvonal alatti repedések kicsiszolását követően kellő átfedéssel 2 rtg.-ű üvegszövet + műgyanta felhordása és csiszolása után elegendő a 2 rtg. algagátló festés, vagy Topcoat réteg felhordásával kell megvédeni a javításokat?
Vízvonal feletti hibák esetén üvegszálas gittel javíthatók a pontszerű max 3 cm átmérőjű hibák? Ezeket elég felpolírozni, vagy erre is kel a topcoat?
Válaszát várva köszönettel Kovács Tibor
Dunai, poliészter gyantás OSB ladikomat topcoat-oztam, viszont 2 nap után is még azt veszem észre, hogy valahol "ragad", még nem kötött meg, pedig 2% B komponenst használtam.
Mennyi idő kell a végső felülethez/kötéshez?
Továbbá a napsütés jót tesz a száradásnak, vagy inkább naptól védve kellene kötnie?
Köszönöm!
Van egy régi alu csónakom amit szeretnék felújíttatni.Tu dnak ajánlani valakit ha Önök nem foglalkoznak vele?Fotót tudok küldeni.
Köszönöm
Fa csónakom orrborítását valamint az oldalpalánkját szeretném epoxi gyantával lekenni,csónakl akk helyett. Víztisztát szeretnék. Melyiket ajánlja? Használjak-e előtte impregnálót?
Válaszát előre is köszönöm.
Érdelődnék, hogy fenyő csónakon alkid bázisú csónaklakk (Supralux Matróz)megfelel ő alapul szolgálna e a crystic 2-446palv jelzésű poliészter gyantához?
Válaszát előre is köszönöm!
8 mm es OSB lemez az alapja a csónaknak.
Milyem üvegszövetet vagy paplan ajánlott milyen műgyantával
közvetle az USB lapra lehet-e rákenni, vagy kell alapozó hozzá?
köszönöm
Egy műanyag csónakot vettem és szeretném felújítani. Ez a cikk hasznos volt, de lenne egy kérdésem. A fa evezőlapátot is szeretném bevonni, a toll részét.. Arra milyen anyagot, technológiát ajánlana?
Köszönettel : Kónya György
Egy csónakot szeretnék felújitani, korlát rögzítéseknél repdezett a gel réteg.
Azt lecsiszolnám, acetonnal lemosnám majd topcoattal lekenném.
Kérdésem az volna, hogy ezen helyeken belső oldalra raknék üvegpaplant, ahhoz melyik gyantát válasszam?
Illetve, alját letisztítottam, lecsiszoltam üvegszálig.
Ezt mivel erősítsem meg? Gélezés előtt.
Néztem van előre kevert m01c57 úvegszálas poliészter kitt meg 90-97 pa ragasztó. Vagy esetleg oda is üvegpaplant használjak valamilyen gyantával?
Köszönöm
Egy színre festett alumínium katonai roham csónak alját szeretném bevonni vízvonalig vízzáró és erősítő anyaggal (sóderos dunapartpart) .Ehhez a munkához szeretnék anyagot rendelni önöktől , de előtte szakmai tanácsot kérnék , a megfelelő anyagok kiválasztásához (gél valamint paplan).Kb 10m2 a bevonandó felület . Jelenleg ez a festék van rajta : http://www.budalakkinnova.hu/hun/termekek/leirasok/adhezor.htm , ha lehet rajta hagynán .
Várom válaszát .
köszönettel : Engler Zoltán
Laminálás:
Új 8mm-es nyír rétegelt lemez hajótest az alap, a kérdésem előkészítés után 2 rtg 330gr sr 5550 vagy 3 rtg sr 5550 163gr laminátum ideálisabb tartósság stabilitás és vizkizárás szempontjából? köszönöm a válaszát!
Laminálás:
Új 8mm-es nyír rétegelt lemez hajótest az alap, a kérdésem előkészítés után 2 rtg 300g sr 5550 vagy 3 rtg sr 5550 163g laminátum ideálisabb tartósság stabilitás és vizkizárás szempontjából? köszönöm a válaszát!
Szertném meg kérdezni hogy amügyanta nem kötöttmeg hogy tudnám ki szedni aformákbol már négy napja benne van TISZTELETEL BATICS FERENCNÉ
kb 2 kg. Olyan kéne, ami a régi, valószínű ABS anyagú surf testhez is jól tapadna, vagy valami tapadóhíd, létezik Önöknek ehhez?...Már több ször vásároltam Önöknél, személyesen is a Balcsin, ragasztókat is......érdeklő dve várom válaszukat!.
Üdvözlettel : T.Richard
További szép napot!
Köszönöm eddigi válaszait.
Szép estét
A segítségüket szeretném kérni. Van egy kielzugvogelem, melynek az árbóc előtti deck része mahagoni, ami sajnos elég gyenge. A bordák kellően merevek, de a bordák közötti kb. 30 cm bordaközök gyengék. (vagy én vagyok nehéz) Ezért szeretném ezt a részt megerősíteni. Lehetséges a deck belseje felöl ezt valamilyen epoxi rendszerrel megerősíteni? Segítségét előre is köszönöm
Az éleknél történő hibát gittel vagy rálaminálással tudom-e megszüntetni. A fartükörrel tudok valamit csinálni? Visszaragasztan i? Vagy el kell távolítani és újra laminálni?
(Fenti cikk...)
https://mugyantak.hu/aszsz/aszsz.htm
A felragasztás történhet bármilyen (valamennyire)r ugalmas ragasztóval pl. ezek bármelyikével: https://mugyantak.hu/webaruhaz/ragasztok
https://mugyantak.hu/aszsz/aszsz.htm
A felragasztás történhet bármilyen (valamennyire)r ugalmas ragasztóval pl. ezek bármelyikével: https://mugyantak.hu/webaruhaz/ragasztok
Osb laphoz is megfelelően köt az sr 5550 rendszer? Kell impregnáló használata vagy az ki hagyható mivel az osb-n már ez meg van? Köszönöm a választ!
Felfújható gumicsónak (PVC) használható-e sablonnak?
Üvegpaplannal, poliészter műgyantával,top coattal szeretném laminálni.Levál asztásnak megfelelő lenne a gumicsónak valamilyen fóliával történő beburkolása ?
Igazából ezt az egészet csak azért csinálnám,hogy legyen egy ellenállóbb héja a csónaknak.
Válaszát előre is köszönöm.
Attila
Hajó belső padló javítását,cseré jét vállalják?
Érdeklődni szeretnék, hogy mekkora felületre elég 1 liter topcoat, ha az ajánlott 0,8 mm vastagságban akarom felvinni?
Válaszukat előre is köszönöm.
Poliészterből készült lakóhajó vásárlását tervezgetem, sajnos s számomra elérhető típusok 40 év körüliek. Mennyre tartós dolog egy poliészter hajótest. Ha nagyon elöregszik dobhatom a kukába,vagy felujítható?
Köszönöm a segítséget.
Poliészter kishajóm javítását végzem. A fartükör belső oldalról lett cserélve, visszadolgozva. sajnos az idök foyamán, sok lyuk készült, a különböző motorok miatt. ezt kénytelen voltam, gittelni. A gélt visszacsiszolta m az üveg erősített rétegig.
Kapott tegnap egy réteg top coat-ot, velúr hengerrel. a kérdésem az, hogy ha vékonynak érzem, felvihetö-e rá egy újabb réteg? Csiszolás a kettő közt szükséges-e?
Köszönöm segítő válaszát!
Érdeklődnék, hogy az Önök által forgalmazot anyagok alkalmasak-e épület faszerkezetének tartós időjárás elleni védelmére.
Konkrétan egy esőnek és napnak erősen kitett fenyő fogópár védelmére keresnék tartós megoldást. (5x20 cm keresztmetszetű , nehezen elérhető/magas helyen van.)
Ha jól értelmezem a leírásokat, akkor egy epoxi alapú bevonatra gondoltam, a fának csak felső és külső oldalán, a másik két védettebb oldalán talán szellőzik eleget a fa.
De nem tudom, nem fog-e ennek ellenére befülledni/elko rhadni a műanyag felület alatt.
Kell ebben az esetben az üvegszövet, hogy erősebb legyen a bevonat, ne repedjen meg a fa méretváltozásai miatt?
Köszönöm: Nagy Kata
Az lenne a kérdésem, hogy miként lehet megállapítani, hogy egy bevonat poliészter-e, vagy epoxi? Van egy több mint 10 éves Mihályfi féle csónakom, amit egy fatuskó teljesen kidörzsölt/átlu kasztott, és azt szeretném javítani!
Köszönettel!
Használtan vettem egy Mecsek II. katamarán csónakot és nem tudták megmondani, miből készült. Segítséget szeretnék kérni, hogyan tudom megállapítani, hogy a kisebb-nagyobb sérüléseket megfelelő anyaggal tudjam kijavítani.
Köszönöm előre is.
Ahogyan a fenti cikkben van írva: "poliészter, vagy epoxi?": epoxit leginkább csak azokon a területeken használnak, ahol pl. nagy szerepe van a könnyebb súlynak, vagyis pl. horgász csónakot ritkán készítenek epoxiból, arra inkább a poliésztert használják. Másik lehetőség: . Meg kell nézni a laminát belső, nem gélezett, nem sima oldalát. Ott általában látszik az erősítő anyag struktúrája. Ha „össze-vissza” szálas (üvegpaplan) a felület, vagy nagy (2-5 mm) kockás szövésmódú (roving-szövet) , akkor valószínűleg poliészter gyantából készült.
Ha apró, 1 mm, vagy annál kisebb kockás a felület struktúrája (pl. üveg szövetek), akkor elképzelhető (de azért nem biztos!), hogy epoxiból készült.
Polírozás után érdemes-e még valamivel kezelni?
Köszönöm!
Az alábbiakban szeretném a segítségét kérni.
Szeretnék építeni egy katamarán csónakot, amennyiben lehetséges nem laminálni, hanem üvegszálas testet szeretnék készíteni.
A katamarán valamint a csónak test kialakításához sablont készítenék, amivel elkészíthető a kívánt forma több részből, amit a végén rögzítenék egymáshoz.
A kialakítás tekintetében műgyanta + üvegpaplan vagy/és rovingszövet.
A kérdésem az lenne, hogy mindez kivitelezhető-e , illetve milyen rétegrendet javasol.
Ha a kialakítás így nem lehetséges, akkor kivitelezhető úgy, hogy elkészíteném a Teljes "magot" XPS lapokból, amit laminálok. Ide milyen rétegrendet javasol?
Köszönettel
M Zoltán
Tanácsot szeretnék kérni a topcoat felhordására. Deckre rovid szörü plüs hengerrel viszem fel ami egy kicsit strukturált felületet ad, ami nem baj, mert elfedi a finom csiszolási hibákat, bizonyos csúszásgátlást is ad. De hogy tudok fényes felületet kapni? Utólagos polirozással? Vagy fújható gelcoat, felület szintén fújt prafinos záróréteggel? Elöre is köszönöm válaszát Kautny Károly
Szórással is egészen elfogadható felületet lehet elérni, de gyakorlat szükséges hozzá (ez nem festék!!)
Oly kérdéssel fordulok Önökhöz, amire 50-50 %-ban kaptam már pozitív, és negatív választ is. Miszerint, vásároltam egy közel 14 m hosszú, és 4,5 m széles tölgy yachtot Nyugat-Európába n amit homokfúvás után, festés, és antifouling előtt, szeretnék bevonatni több réteg üvegszövettel (paplannal) úgy, hogy még 30-40 évig hajózható legyen. Akár édes, akár sós vízben is.
Mit javasolnak? Nyitott vagyok minden javaslatra!
Szeretnék építeni egy kis fa ladikot rétegelt lemezből, majd ezt bevonni 225gr/nm üvegszövettel.
a teljes felület amit bevonnék, az ~10nm
A kérdésem az lenne, hogy ehhez mennyi műgyantára lesz szükségem?
Üdv,
Ideiglenesen meg lehet próbálni a ragasztóink közül a Fix All HT-vel, amely egy rugalmas, vízálló tömítő ragasztó: https://mugyantak.hu/webaruhaz/ragasztok/fix-all-high-tack-feh%C3%A9r-290ml-detail
Level fa csónakot szeretnék laminálni. A gondom a következök.
1) Sok parem és ív. Hogyan tudom a sík üveg papalant az íves hajótestre reáilleszteni?
2) Festék maradékok. Mélyedésekben maradtak festék foltok. Ezeket ki kell valahogy kaparani vagy ott maradhatnak?
3) Üveg paplant lehet toldani, egymés mellé helyezni? Szilárdáságot ez hogyan befoljásolja?
Tiszrelettel! Nemesszeghy
Addig is egy kis video segítség: https://mugyantak.hu/video-melleklet
A mélyedésekben, repedésekben maradhat egy kevés festék.
Abban kérném segítségét, hogy Ön milyen műgyantát, epoxyt javasolna nekem arra a problémámra, hogy én strucctojásokat faragok és a végeredményt, ami ugye nagyon vékony és sérülékeny, szeretném megerősíteni. Gondoltam valami féle gyantára és fentebb olvastam, hogy SR 5550 es epoxi rendszert ajánlott (tudom, ezt fára írta).
Nekem elengedhetetlen lenne, hogy víztiszta maradjon de erősítse a tárgyat, hogy ne törhessen olyan könnyen.
Erre esetleg tudna javasolni valamit?
Egy kb 20 éve műanyagozott kalóz vitorlást újítok, fel. A Gel coat lecsiszolása megtörtént üvegszálas rétegig. Sajnos a korából adódóan van néhány helyen repedés és gittelés.
Sajnos nem jöttem rá, hogy anno a laminálás polyészter vagy epoxi alapú volt, így viszont nehéz folytatni. Honnét tudohatom meg hogy mivel laminálták és milyen gittet és gél coatot használjak hozzá.
Válaszukat előre is köszönve!
Zoltán
Hasonló munkában vagyok benne. Örülnék ha tapasztalatot tudnánk cserélni.
Üdv:Zsolt (06309930290, zsoltpalvolgyihotmail.com)
Azt, hogy hogyan kell poliészter gyantával dolgozni, video mellékletünkben megnézheti: https://mugyantak.hu/video-melleklet
Egyébként szétszedni lényegesen egyszerűbb, mint megfelelően összeragasztani ...
Üvegszálas csónakon lecsiszoltam az egész gel réteget de a gyantán vannak apró lyukak gondolom lég buborékok lehetnek, ehez elég volna csak a topcoat réteg? Ha igen akkor a fehér topcoat-ot kell még festeni vagy elég csak polírozni?
Meg még azt szeretném kérdezni hogy lehet rá még egy üveg erősített réteget húzni kívülről? És üvegszál paplannal vagy roving szövettel lehetne?
Talán annyit tudok segíteni, hogy "öntéssel" nem tudsz semmit javítani rajta, csak laminálással. Ehhez itt találsz segítséget:
https://mugyantak.hu/laminalas-technologiaja és itt:
https://mugyantak.hu/elszoer-laminaloknak , valamint itt.: https://mugyantak.hu/anyagszuekseglet-kiszamitasa
Vásároltam egy Kamerad ts kétszemélyes turakajakot. A kajak kb 30 éves és egy 5 centis repedést leszámitva jó állapotú. Szeretném felujitani (gazdaságosan) ehez kérnék tanácsot.Felüle te karcos ezt szeretném lecsiszolni,ese tleg egy ujabb üvegszövet réteggel bevonni ha szükséges és szinezni. Nem tudom ezeknek az üvegszálas dolgoknak az avulását. érdemes még egy réteg üveggel erösiteni, vagy csak gyantával átkenni?
Köszönöm a válaszát előre is!!
Egyedül a repedést érdemes talán üvegpaplannal és gyantával megerősíteni, ha lehet belülről, kívül elég a topcoat...
Esetleg még azt megtudná irni hogy milyen és mennyi anyag kell körülbelül a felujitáshoz? 480 hosszu,kb 75 széles és kb 30 cm magas. A repedéshez (talán lyukas is) van e kisebb kiszerelésü javitó szett?
Azonkivül lehet e most önöktöl rendelni?
Egy műgyanta alapanyagu (a fentebb közölt leírásból ítélve poliészter) csónak fartükrét szeretném cserélni lehetőség szerint mügyanta alapu táblára,( a rétegelt fa szétkorhadt) de csak epoxi alapu (pl. üveto) lapot találok. Kivitelezhető-e a két anyag összeragasztása , esetleg van-e valami megoldásuk ilyen esetekre?
Köszönöm
Ha a védő rétegen kisebb felületi hibák vannak, kifakult, stb. akkor általában elég egy finom csiszolás, polírozás, persze, ha elég vastag a felületi réteg.
Gkf lemezből van a csónakom, a felső pereme nagyoon lágy, puha, nem stabil, szeretném megerősíteni, peremet készíteni.
Milyen anyagot ajánlana? A peremhez, és a bevonatához? Lépésálló hungarocell, xps?
Köszönöm segítségét...
Enyhen ragacsos top coatot szeretnek eltávolítani. A csiszoláson kivüll van e valamilyen módszer vagy oldószer amivel leszedhető?
18mm-es OSB lapból készítenék egy kb.2x1,5x1 méter méretű beülős medencét. A szerkezet külsőleg gerendás megerősítést kapna. A belsejét milyen anyagokkal(réte grend) tudnám bevonni?
válaszát előre is köszönöm!
Skin on frame technikával készült hajó esetében jó lehet az üvegszövet és epoxi alkalmazása?
Ha igen, melyiket válasszam?
A mennyiségek kiszámolásához segítséget nyújt ez: https://mugyantak.hu/csonakbevonas-javitas és ez a cikkünk: https://mugyantak.hu/anyagszuekseglet-kiszamitasa
De miért kell rá üvegpaplan és gyanta? Gyenge, vékony, puha? Nem lenne elég csak topcoat??
Egy kültéri betonmedencét szeretnék vízszigetelni, amin sajnos az évek múlásával vékony repedések jelentek meg, és elveszítette a vízzáróságát. Egy önthető (aljára) és kenhető (oldalfalra) műgyantára gondoltam. A medence 3,6m átmérőjű, és 90cm belmagasságú. Kérdésem az lenne, hogy milyen típust ajánlana, aminek a kötési ideje is megfelelő lenne erre a célra, és uv álló. Ha támpontnak egy behatároló anyagmennyisége t is meg tudna adni, az is jó lenne. Válaszát előre is köszönöm.
A mi anyagainkkal üveg erősítőanyagok alkalmazásával, laminálással lehet beton medencét bevonni.
Poliészter csónakom aljára szeretnék egy réteg gyantát felhordani, fehér v. világos szürke színező pasztával, 12,6 m2 a felület. Erre kérnék ajánlatot .
Köszönettel : Végert Gábor
Crystic-2-446 palv poliészter gyantával lamináltam, melyet Önöktől vásároltam. A keletkező felület, viaszos tapintású, lett.
A viaszos réteg mivel távolítható el, festés előtt?
Köszönettel : Ványai Imre
Az üvegszálas csónakom a hátsó légkamra ( egyben pad és legkamra viszonylag rugalmas) és a
csónak hátulja találkozásánál (motortartonál) elrepedt 10-15 cm hosszan a farral párhuzamosan. Milyen gyantával és paplannal lenne érdemes kijavitani, azt nem tudom megmondani, hogy a csónak milyen gyantából áll. A segítő válaszát előre is köszönöm!
A motor terhelése miatt az üvegpaplan rétegek közé rovingszövetet is lehet alkalmazni, a fokozott igénybevétel miatt.
Érdeklődni szeretnék, hogy üvegszálas csónak algásodása ellen tudnának e ajánlani valamilyen bevonatot.
Szeretném a 2,5m hosszú illetve 85cm széles Alumínium csónakom Bevonni. Hogyan nézne ki ez a folyamat illetve milyen anyagok használata a leg megfelelőbb erre a célra hogy valóban jó legyen a tapadás és ne váljon el!
válaszát előre is köszönöm.
Borovi fenyő csónak belett vonva poliészter gyantával(kívül ről) héten megküldték Önök is a top coat - ot.. Elvittem az illetőnek lekente, ma elmentem érte, külsőleg nagyon szép lett, de vízre téttel után, miután beültem szivárogni kezdet fartükörnél igazából nem értem, teljes homogénnek tűnik a felület (ezzek szerint mégsem). Tud javasolni valamit vagy csak a vissza csiszolás és elölről az egész a megoldás?
Válaszát előre is köszönöm.
Üdv Németh Krisztián.
Kabinos hajónk deck részét szeretném egy kis aerosillal sűrített top coattal lekenni illetve apró szőrű tedivel felhordani.
A deck eredetileg mű teakkel volt burkolva de az idő megviselte és lekerült a felületről.
A hajót a fényező 2K-s festékkel lefújta, de a deck nem tetszik mivel sok a felületi eltérés.
Érdeklődnék hogy felületi csiszolás elég ahhoz hogy a topcoat hozzákössön a festékhez, vagy ismét a teljes csiszolás a megoldás? A decken való járkálásba belegondolva, félek hogy az anyagok elválnak egymástól.
Köszönöm!
egy szörfdeszka szerüséget szeretnék építeni polisztirol alapra amire végül egy konzol segítségével motort
Polisztirolra epoxi gyantával (és üvegszövettel) lehet dolgozni, mert a poliészter gyanták oldják a polisztirol habot.
Anyagszükséglet kiszámítása: (mugyantak.hu/anyagszuekseglet-kiszamitasa)
és itt:
KALKULÁTOR: (mugyantak.hu/aszsz/aszsz.htm)
Alumínium csónakot szeretném bevonni műgyantával álcázás szempontjából,m ilyen anyag maradna meg rajta,azt láttam hogy vagy csiszolni ,vagy naoh-val kell kezelni.
Köszönettel:Péter
Érdeklődnék, hogy teherautó OSB raktérburkolatá t mivel kenhetném le, hogy vízálló legyen? Üvegszövetet nem tennék csak a tábla illesztésekhez. Erősíteni nem, csak impregnálni kellene.
Üdvözlettel: István
Előbbi válaszát köszönöm, ismét tanácsért fordulok Önhöz.
A svertszekrény alján levő "L" alakú zárólemez sérült, cserélni kellene. Eredetileg gumiból van, de megfelelő méretút /20x20 as 2 mm vastag/ csak szilikonban találtam. A hajótest GFK. Kérdésem: lehet-e a szilikonprofilt , ha igen milyen ragaszkodóval tartósan felragasztani a nyílásra?
Köszönöm válaszát
Vock József
elegendő a külső gél réteg lecsiszolása után csak topcoattal lekenni a csónakot. Soha ne kenje az öreg, porózus megcsiszolt topcoat rétegre az újat, mindig csiszolja le azt egészen az üvegszálas rétegig. Üvegpaplant csak a szerkezet sérülése, törése, kilyukadása esetén érdemes használni, nem érdemes az egész csónakot bevonni vele, csak a sérült részt javítani.
Kérem segítségét. Egy kalóz vitorlás belsejét újítom fel. A régi lakk réteget már eltávolítottam, megcsiszoltam és kijavítottam a hibákat, nagyobb réseket epoxi gyanta gittel kikentem.
Ezután tervezem egy impregnáló réteg felvitelét és egy uv álló gyantaréteggel való bevonást.
A konkrét kérdésem az lenne, hogy az impregnálás és az uv álló réteg között mennyi időt kell várni. (hígító párolgása miatt is.) Illetve ha hosszabb idő telik el a záróréteg felvitele előtt kell-e csiszolni, s ha igen milyen finomságú csiszolóval.
Simoun 445 vitorlásom /420 ill. 470 "testvére/ oldala szállítás közben megnyomódott, kb. 2 tenyérnyi felületen. A szélén kb 20 cm. hosszban megrepedt a külső kemény réteg is. Belülről nem elérhető a légszekrény miatt. Miként és mivel lehetne javítani??
Köszönöm segítségét!
Üdv.: Vock József
Viszont, azt tudnia kell, hogy üveg erősítés nélkül kb. annyira lesz tartós, mint 8-10 réteg lakkal...
Nemrég szemtelenül olcsón hozzá jutottam egy üvegszálas csónakhoz, ami azonban törődést igényel. Főleg a csónak alján vannak sérülések. Ezek a fedőrétegen kis repedések, illetve gombostűnyi pöttyök, amiket ha feltárok egy sniccerrel, akkor akár 2-5 centis részen is lepattan a fedőréteg. Gondolom ez még a gyártás alatt keletkezett légbuborék lehet. Úgy hiszem, hogy poliészter alapú a csónak, nem epoxi. Van még otthon "body 2k kitt", amivel ezeket a lyukakat tervezem feltölteni. A fedőréteg elég vastag kb 0.5 miliméter. Ezért gyanúm szerint valami gél vagy topcoat réteg.
A kérdésem az, hogy a javítás működhez-e ezzek a kittel, illetve ha utána csak festeni akarom, milyen terméket ajánlana, ami elég rugalmas egy ilyen csónakhoz.
Tisztelettel
András
Fa vitorlást szeretnék felújítani. Kérdésem a fenti eljárást alkalmazhatom-e , ha a fa felületet előzetesesen lenolaj kencével kezelték, kb. két éve, valamint milyen kittet használjak a kisebb rések kezelésére! A hajó állapota miatt mindenképpen szeretném az eredeti szín és mintázat megőrzését, mert kb. 80-85%-ban ép.
Tisztelettel: Kocsis Ferenc Vilmos
A fa külső felületéről le kell csiszolni az elöregedett lakkréteget, festéket, stb., egészen a fáig. Ha esetleg a külső oldala is lenolajjal volt lekenve, azt is megoldja a megfelelő csiszolás.Ez után lehet a fent leírt módon bevonni a hajót.A fa felületek belső oldalára továbbra is lenolaj kencét javaslok
További segítség ebben a cikkben: mugyantak.hu/epoxi-rendszer-fahoz-sr-5550
Egy olyan kérdésem lenne, hogy kmaxi csónakhoz szeretnék készíteni rétegelt lemezből orrborítást. Ezt szeretném vízhatlanná tenni. Epoxi vagy poliészer gyantát ajánlana, illetve üvegpaplan vagy szövet?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel Simon Zoltán
Alumínium csövet (átm.35-40mm) szeretnék bevonni epoxi gyantával, körszövött üvegszövet erősítéssel. A cél az erősség, rugalmasság növelése, a felület védelme lenne. A SR 5550 UV-stabil epoxi záró réteg + körszövet-re gondoltam. Ön szerin megfelelő választás lenne? Színezhető-e a gyanta, tudok-e színt keverni?
Segítségét előre is köszönöm!
Tisztelettel: Molnár Károly
Lehet, hogy nem voltam elég pontos:
A hajót nem akarom laminálni, csak "lakkozni".
Azért érdeklődöm, mert messzi lakunk Siófoktól és szeretném megrendelni a szükséges anyagokat. A leírásokból én a Sr 5550 impregnáló gyantakeveréket látom jó megoldásnak.
Aéapos csiszolás, portalanítás, apróbb ragasztások, majd a hígított gyantakeverékke l átitatás, majd egy újabb réteggel bevonás, "lakkozás". Nem tudom ezután kell-e még UV stabil záró réteg? A hajó csak alkalmanként lenne vízen.
Előre is köszönöm válaszát, s főleg, hogy mit rendeljek pontosan?
Köszönettel: Berze Gábor
Kb. 30 évvel ezelőtt építettem egy Optimist vitorlást rétegelt lemez borítással, fából.
Unokámnak szeretném felújítani.
Az elmúlt időben száraz helyen tartottam.
Lakkozva van, ha jól emlékszem Matróz csónak lakkal.
A palánkot alkotó rétegelt lemez néhány helyen elkezdett szétnyílni.
A felújítás során ismét lakkozni szeretném, illetve átitatni műgyantával.
Kérem szíves segítségét a munkafolyamatok hoz, valamint a szükséges anyagokhoz.
Köszönettel: Berze Gábor
Tavaly vettem egy 5,4 m-es túrakenut, amit a régi tulaj szerint még az ősidőkben epoxiból készítettek az ezzel az anyaggal kísérletező kutatóintézetbe n. A kenu felületén felhólyagzások
jelentkeztek a tavaly nyári használat után. Ezeket szeretném kijavítani és a teljes víz felőli felületet lekenni. Ebben kérném a segítségét.
Köszönettel:
Miklós
Pataki László
A tapadást tehát a fémtiszta felület, és az alkalmazott poliészter, vagy epoxi műgyanta biztosítja. Az epoxi jobban tapad a fémekhez, de azt figyelembe kell venni, hogy minden műgyantának lényegesen kisebb a "hő-tágulása" mint a fémeké...
tisztelettel. Zsolt
- Tegyen új hablécet, a régit sajnos így nem lehet javítani
- Ne vonja be, ne zárja el a levegőtől, ha ugyanis bevonja, a víz akkor is meg fogja találni a gombostűhegynyi lyukat, hibát, és beszivárog, a fa beszívja, de kipárologni már nem tud, és ismét elrohad.... Ha muszáj, akkor kenje be lazúrral, lenolajjal, vagy esetleg lakkozza le.
Tavaly epoxi gyantával bevont üvegszövetezett csónakomon sérülések keletkeztek ezért szeretnék még egy réteg üveg szövetett és epoxi gyantát rá tenni .
Lehetséges-e ,hogy a meglévő rétegre a következő réteg ráhelyezése leválás nélkül ?
Esetleg kell-e valamilyen előkészítés a meglévő rétegen már .
Köszönettel : Szabó Róbert
Nagyon jó kis írás ez, egy gyakorlati jellegű kérdésem maradt. Van egy régi fa ladikom, aminek az egyik alsó és oldalsó deszkáját rohadás miatt cserélni kell. Az előző tulaj idáig Bonobittal kezelte a felületet, a deszkák közötti hézagot pedig alu lemezzel fedte el. Érdeklődnék, hogy a saját tapasztalata alapján érdemes-e a meglévő Bonobit réteggel megküzdenem és üvegszállal tenni vízmentessé a csónakot? Az ott lévő Bonobit réteg eltávolítása nem lenne kis feladat...
Szíves válaszát előre is köszönöm!
Tamás
A csónak belsejét pedig 1-2 évente lekenni pl. lenolaj kencével, így biztosítva lesz, hogy szellőzni tudjon a fa, és ne rohadjon tovább….
Egy mozgatható száraz betonlapra, ami kb. 40x40-es,
rászeretnék ragasztani egy téphetetlen vízálló papír lapot, aminek a mérete 30x30-as.
aztán ezt átkenni valamilyen átlátszó anyaggal, talán géllel,
hogy megvédjem a kültéri időjárástól. Fontos lenne a papíron lévő szöveg láthatósága, még ha egy kissé meg is sárgulna az
sem jelentene gondot. Úgy 25 darabot szeretnék elkészíteni ezekből. Köszönöm szépen válaszukat, üdv.
Vettem egy régi Velorex 652 oldalkocsit. Honnan tudom megállapítani, hogy epoxi vagy poliészter gyantából készült az oldalkocsi csónak része? Ez az információ a javításhoz kellene.
Török K.
Nna, ebből kell összesen (maximum) kb. 0,2 kg négyzetméterenk ént.
Talán megoldást jelent (de nem biztosat...), ha lekeni az egészet az SR-5550/SD-5504 UV-stabil epoxi záróréteggel...
Tisztelettel: Bereczky Zoltán
Köszönettel: Farkas József
Egy igen öreg alu csónak vizvonal alatti részét szeretném bevonni, mivel igen eloxidálódott az évek során.
Teljesen laikus ként.Mi lenne a legjobb ehhez?
kb 6m2 felület.
A javítás menete pedig pontosan ugyanaz, mint a fa, illetve műanyag csónak javításakor (mugyantak.hu/csonakbevonas-javitas )
Üvegszálas kajak orrészének javításához (az orrész sérült kb. 3-4 cm2 felületen) a repedés az üvegszálat nem érintette csak a felső kb. 3 mm fehér színű műgyanta tört ki)
Milyen technológiát és anyagokat javasolna a javításhoz?
Válaszát előre is köszönöm!
Közben körül néztem a vebáruházban, és a következő termékeket választottam ki. Véleményét várom a döntésemmel kapcsolatban.
-Crystic 2-446 PALV 5 kg-os
-Technocote 3kg natúr ecsetelhető poliészter top-coat
-Üvegpaplan 225 gr/m2 10 folyóméter
Tisztelettel Irházi Róbert
1/. Mivel jelentős ár különbség van a két féle anyag között (az epoxi ára 2x, 3x-osa a poliészterének) ezért epoxit leginkább csak azokon a területeken használnak, ahol pl. nagy szerepe van a könnyebb súlynak, (mint a versenysportok, hi-tech, stb.) vagyis pl. horgász csónakot ritkán készítenek epoxiból, arra inkább a poliésztert használják (vastagabb, strapa-bíróbb, nehezebb).
En egy üvegszälas csonakot szeretnek ujra laminalni. Sajnos, fogalmam sincs, hogy polieszter, vagy epoxigyantaval keszült.
Ön mit javasolna, mivel csinaljam? Valaszat elöre is köszönöm! Tisztelettel. Irhazi Robert
Ha „össze-vissza” szálas (üvegpaplan) a felület, vagy nagy (2-5 mm) kockás szövésmódú (roving-szövet) , akkor valószínűleg poliészter gyantából készült.
Ha apró, 1 mm, vagy annál kisebb kockás a felület struktúrája (pl. üveg szövetek), akkor elképzelhető (de azért nem biztos!), hogy epoxiból készült.
Van eggy poliészter csonakom dupla alju szeretném az alját egyenesre csinálni mert most ék alakú kicsit libeg én rétegelt lemezre gondoltam és utánna 300g/m es üvegpaplan 2 sorral és hozzá mügyanta önszerint jo lehet e igy elölre is köszönöm!!!
Ha a külső, víz felőli alsó részt szeretné így megoldani, az valószínűleg még nagyon sok, és gondos munkával sem lesz jó.
Köszönöm!!
Egy 25-30 éves 3 személyes túrakenut szeretnék felujítani (lefesteni).Ehe z néztem a Crystic 65 PA poliészter gélt fehér és natur kivitelben.A naturhoz szeretnék szinezőt de azt nem találtam az oldalon csak mintákat.Érdekl ődnék hogy milyen szinezőt kell beszereznem és,hogy jól gondoltam-e,hog y ezzel le tudom kenni.
Annyit jegyeznék meg, hogy ez nem festék!. Ez egy 0,3-0,6 mm körüli vastagságú réteget alkot, és csak úgy érdemes felkenni a felületre, ha előtte a régi gélcoatot teljesen lecsiszolják, egészen az üvegszál erősített rétegig. Ha ugyanis a régire kenik, attól könnyen elválik, vagy túl vastag lesz együtt a két réteg, és ezért könnyebben megrepedezik.
Epoxi gyantával szeretném az új fa csónakomat bevonni, gyanta felújításból megmaradt .
Szeretném megkérdezni ,hogy milyen üveg szövetet rendeljek hozzá g/ nm tekintetében .
Minél erősebbre szeretnék bevonatot csinálni ,egy vagy esetleg két réteg üveg szövetet ajánlana.
A fa erezet láthatósága nem szempont .
Tisztelettel : Szabó Róbert
Van egy Tiszai csónakom külseje laminálva van belseje lazúrozva. A külsejét szeretném még egy réteg Technocoat topcoat felújítani és belsejét érdemes lenne Technocoat topcoat le keni hogy tartósabb legyen ?
A külsejéről csiszolja le a kopott, repedezett gélcoatot/topco atot/festéket durva csiszolóval egészen az üveg erősített rétegig, és ez után kenje le topcoattal.. Ha a régi, kicsit megcsiszolt topcoatra keni, akkor sok helyen túl vastag, törékeny lesz, sok helyen elválik a régi rétegtől, és folyamatosan javítgathatja a "felújított" csónakját...
az utolsó kettő közül válasszon (natur, vagy fehér...)
Már túl vagyok az első csónakom laminálásán, de szeretnék egy új csónakot építeni. A terv az, hogy osb lap lenne az alap. A kérdésem az lenne, hogy hány réteget ajánlana, hogy teljesen vízhatlan legyen és a műgyanta tartást is adjon a szerkezetnek. Érdemes-e a paplant roving szövettel ötvözni? A bordázat sűrű lenne és a legvastagabb osb-ből készülne, amitől elvileg azt várom, hogy nem mozogna jobban, mint a klasszikus deszkás kivitel. Válaszát előre is köszönöm! Üdv. Simon Zoltán
Fel szeretnék újítani egy régi fa vitorlást. Jelenleg poliészter gyantával be van vonva, de több helyen meg van sérülve a hajótest, horpadások repedések stb. Több helyen szükség volna magát a fa palánkozást javítani, illetve a bordákat cserélni. Ezt csak úgy tudom megtenni, ha kívülről hozzá férek. A svert szekrényt is szeretném felújítani de ezt is csak alulról tudom megtenni. Számításaim szerint a 10 % -át a poliészter burkolatnak vissza kéne bontanom a fáig, tehát nem magát a burkolatot kell javítani, hanem az alatta levő fát. Ilyen mértékű javítás esetén, le kell szedni az egészet, vagy lehet foltokban, csíkokban is javítani?
Szerintem az a jobb megoldás, ha leszedi róla az egészet... Több munkának tűnik, de valószínűleg egyszerűbb, mint egyes területekről leszedni, a többi rész megsértése, elválása nélkül. Ráadásul sokkal nehezebb a hiányzó poliészter részek esztétikus pótlása, javítása.
Könnyebb dolga lesz az ismételt bevonáskor is, illetve választhat a poliészteres és az epoxis bevonás között. Ha úgy látja, hogy a javítás, csiszolás után szép a fa, akkor érdemes megfontolni az epoxis megoldást. Esetleg ki lehet próbálni a svert szekrény felújításakor a lehetőségeket.. .
Szeretném megkérdezni ,hogy a garázsom padlójának műgyantázásából megmaradt műgyantát használhatom -e csónakom laminálásához ?
A gyanta tipusával nem vagyok tisztába , ha lehetséges a laminálás üvegpaplant vagy szövetet használjak ?
Szükséges -e topcoat réteg ?
Ha nem töltött a gyanta, akkor használható, ha viszont töltött, akkor nem javaslom, mert a benne lévő töltőanyag miatt gyengén tapad lamináláskor az üveg elemi szálaihoz, gyengébb lesz, és a víz is hamarabb kikezdi.
Poliészter gyanta esetén lehet üvegpaplant, vagy roving szövetet használni, epoxi gyanta esetén üvegszövetet kell, mert az üvegpaplanhoz nem jól tapad
Gyakran előfordul, hogy a poliészteres bevonat néhol elválik a fától, ám ez nem okoz gondot. Ha kézzel könnyen be lehet nyomni, az már azt jelzi, hogy vagy eleve vékony, gyenge volt, vagy nem volt szakszerű a kivitelezés, és ezért idő előtt tönkrement, meggyengült. Ez esetben egy durva csiszolás után egy-két réteg üvegpaplannal meg lehet erősíteni, majd topcoattal lekenni. Nem lesz szép... ezért csak akkor javítsa így, ha feltétlenül szükséges. Az utolsó mondatát nem értem. Belül mit, és miért akar lecsiszolni, és lekenni, vagy laminálni?
Van egy 4mes kívül poliészterezett facsónakom, aminek a belső felületéről a faanyagot el kellett távolítani néhány helyen. A legkisebb folt így kb 5x5cm a legnagyobb pedig 15x10 cm lett. Azt szeretnem önöktől megtudni, hogy mit javasolnak ezen felületek visszaépítésére . (A felületek mélysége mintegy 7-8mm lehet)
Válaszát előre is köszönöm
Tisztelettel: Rajmon László
Ha a faanyagot távolították el, akkor a azt faanyaggal lenne jó visszaépíteni.. . Ha ezt valamiért nem szeretné, akkor teljesen mindegy... lehet üvegszálas poliészterrel, vagy akár gipszel is, a külső poliészter réteg valószínűleg önmagában is elég erős, tehát csak a látvány, a kinézet miatt kell javítani.
Van egy 45 éves, mahagóni motorcsónakom, aminek az alját úgy szertném megerősíteni, hogy az eredeti fa felület látszódjon, mintha csak lakkotott lenne. Az epoxi-üvegszöve t bevonat alkalmas erre?
Válaszát előre is köszönöm!
Farkas Lajos
Gyönyörű szépen meg lehet csinálni, mint ahogy a fenti cikk második felében a képeken is látszik. A folyamat 3 pontban le van írva, csak annyit tennék hozzá, hogy a meglévő festék-, lakkréteget le kell csiszolni a fa felületéről, és nem a legfinomabb csiszolóval... Így elősegíti, hogy a felhígított epoxi gyanta (alapozó) mélyen beszívódjon a fa felületébe, és egy nagyon erős, időálló kötést hozzon létre a fa, és a rákerülő üvegerősített réteg között.
Farkas Lajos
Szeretném ha kioktatna hogy mi a különbség a rovingszövet és a üvegszövet között .
Rétegelt lemezből szeretnék csónakot készíteni és mindenképp epoxival szeretném a külsejét laminálni de nem tudom hogy melyiket válasszam arra is gondoltam hogy üveg paplannal kombinálnám de szintén nem tudom mi a jó sorrend , először paplan és utána szövet vagy fordítva ?
Válaszát előre is köszönöm .
Kiss Viktor
Epoxi gyantához tehát 160 gr/nm, és 280 gr/nm közötti üvegszövetet használjon.
Olyan kérdésem lenne, hogy 4,5*1,2 méteres alumínium csónakot szeretnék bevonni kívülről(kb. 10 m2). A PALATAL U-570 TV gyantát néztem, nem tudom,jó választás-e?
Másik kérdésem,amenny iben ez jó,hogy mennyi az anyagszükséglet a művelethez, és hogy algagátló festékkel átfesthető-e?
Köszönettel: Manyaszek Péter
Ezt írjuk: "Javasolt anyagaink lamináláshoz: Crystic 2-446 PALV poliészter gyanta, 300 g/nm-es üvegpaplan, védő/zárórétegn ek pedig Technocote topcoat natúr, vagy fehér színben. (a natúrhoz színező paszta választható különböző RAL színekben)" De, ha Önnek szimpatikusabb az a gyanta, készítheti azzal is, az is megfelel.
A szükséges anyagmennyisége k kiszámításához ez a cikkünk nyújt segítséget: Anyagszükséglet kiszámítása mugyantak.hu/felhasznalasi-segedletek/anyagszuekseglet-kiszamitasa.html
Algagátló festékkel is átfesthető, ha szükségesnek látja.
Egy olyan kérdésem lenne, hogy egy régu csónakot szeretnék laminálni. Ahogyan olvastam teljesen száraznak kell lennie a fának. Sikerült is kiszárítani viszont hrlyenként 5mmm es rések keletkeztek. Olvastam, hogy ezeket nem feltétlen szükséges tömíteni, viszont én tartok tőle, hogy ha a fa vizet lap (pl. Esővíz) megdagad és ez esetlegeaen károsan hathat a laminalásra. Szóval erről mi a véleménye? Illetve a súly miatt esetleg 1 réteg üvegpaplanos erősítésű poloészetergyan ta + topcoat réteg elég a lamináláshoz? Válaszát előre is köszönöm!
Szerintem legtöbbször nem elég 1 réteg, az ideális, időtálló vastagsághoz 2 réteg 300 g/nm-es üvegerősítés szükséges, + topcoat.
Egy új, most elkészült fa ladikot szeretnék laminálni. Hajópadlóból készült, ezért a hátlapjában vannak hosszanti 2mm széles és 2mm mély bemarások. Ezeket szeretném a laminálás előtt tömíteni. Kérdés mivel tegyem? Melyik az az anyag ami tapad a fához, rugalmas és tapad hozzá a gyanta!? Válaszát előre is köszönöm!
U.i.: Meglehet én nem veszem észre de nem találom a kalkulátort a honlapon. Megkérem küldje el az elérési linket! Köszönöm!
A kalkulátor sajnos valamiért nem működik, próbálom javítani, vagy lecserélni...
Mivel elég vékony faanyagból készült a csónak, ezért festett lindab lemezzel fedtem be! Ragasztottam, szegeltem! Az alj és az oldal találkozásánal (fenékél) szeretném laminálni. Ön szerint megtapad a festett horganyzott lemezen a gyanta? Válaszát előre is köszönöm!
Egy tetőtéri fürdőt készítünk. Az egyik gerenda közel van a kádhoz...Alkalm as ez a technológia, anyag a gerenda, szarufa vízszigetelésér e, védelmére. Esetleg van más javaslata? Köszönöm
Van egy régi Balatoni dióhéj csónakom azt szeretném bevonni egy réteggel kívül belül mert azt állapota elég rossz. Abban szeretném kérni segítségét milyen anyagokat javasolna hozzá! Nem tudom eldönteni, hogy epoxi vagy poliészterből van. Vagy teljesen mindegy h mivel kenem le?
Válaszát előre is köszönöm!
Hoffer Balázs
I'll bookmark your web site and take the feeds alsօ?
I'm glad to search out so many helpful information here within the рost, we'd like wߋrk out extra techniques in this regard, thanks for sharing.
. . . . .
Kérem adja meg a szükséges anyagokat, a mennyiségét és összeállítását úgy,hogy csak meg kelljen rendelnem!
Hálás köszönettel.Cse reklye Lajos
De szép is lenne, ha ez ilyen egyszerű lenne.... Az átszínezéshez az előző kérdezőnek adott válaszom érvényes az Ön esetében is.
A kisebb javításokhoz legtöbbször szükséges anyagok: műgyanta http://mugyantak.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_easy_shopping_black.tpl&product_id=1972&category_id=471&option=com_virtuemart&Itemid=161, üvegpaplan mugyantak.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_easy_shopping_black.tpl&product_id=2702&category_id=441&option=com_virtuemart&Itemid=161, és topcoat: mugyantak.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_easy_shopping_black.tpl&product_id=6562&category_id=111&option=com_virtuemart&Itemid=161
Szeretnék egy régi kicsit megrepedezett múgyanta csónakot ujrafesteni. A kérdésem hogy az önök által is forgalamzott top-coat gyantával befesthetem, és megfelelő szinűre festhetem? És ez akkor ellenálló lesz az UV -nak viznek és minden egyéb külső körülménynek? Korábban egy másik csónakot a Dunaplast hajófestékeivel festettem, ez a gynata hasonló minőségű külső réteget biztosít?
Elnézést a késői válaszért...
A topcoat nem festék, az egy besűrített jó minőségű műgyanta, hasonló, mint amiből a hajó készült. Mivel sűrű, ezért csak vastagon (0,3-0,8 mm) lehet kenni, így a víz- és UV-állóságon kívül, remek fizikai védelmet is nyújt a külső karcolások, sérülések ellen. Jól színezhető, oldalunkon több féle RAL színben lehet színező pasztát választani hozzá.mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=21&Itemid=301
A jelenlegi repedezett réteget, a festéket, stb. durva csiszolóval teljesen le kell csiszolni addig, amíg az erősített réteg elő nem bukkan, és csak erre lehet az új topcoat-ot felkenni.
A belsején a szövet/paplan mintázatát topcoat rákenésével lehet eltüntetni, a simaságot pedig csiszolás-polír ozás segítségével.
Ha gyenge, vagy sérült a szerkezet, azt sajnos korrekten csak úgy lehet javítani, hogy szét kell szedni a két részt, és az üvegszálas oldalára - megcsiszolás után - lehet további üvegpaplan/rovi ngszövet rétege(ke)t, vagy/és merevítő bordákat rá laminálni.mugyantak.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_easy_shopping_black.tpl&product_id=1972&category_id=471&option=com_virtuemart&Itemid=161, mugyantak.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_easy_shopping_black.tpl&product_id=2702&category_id=441&option=com_virtuemart&Itemid=161
Elnézést a késői válaszért...
Ha még nem oldódott meg a problémája, akkor csak azt tudja tenni, hogy lecsiszolja a rákent részt, és ugyanúgy bekeni mint első alkalommal, de most topcoat-tal. Ha van még az eredeti gélből, azt is felhasználhatja , ha tesz hozzá 3-5%-ban paraffin oldatot.
Nagyon nagy gondban érzem magam....ez részben az én hiszékenységemn ek és nem utánajárásomnak köszönhető. Tehát: van egy üvegszálas csónakom,alul a gerincnél meg volt kopva a festék. Bementem egy hajósboltba,és kértem az eladót hogy segítsen,mert szeretnék egy vastag,karcálló ,vízzáró rétegű bevonatot a hajó aljára. Rögtön küldött is egy "hozzáértőt" aki a gelcoatot javasolta,meg is vettem,mind 2 komponensével együtt. Érdesítettem,zs írtalanítottam a felületet,rá is kentem,hibátlan ul áll rajta,kemény,ka rcálló felületet kaptam amit szerettem volna..egy darabig. Picit ragadt még,de mondom majd kiköt. Egyszer csak úgy éreztem nem ragad már,mehet a vízre. Így is lett,kipróbáltu k,nagyon jó, nem kopik,karcálló stb...nagyon nehéz volt utána letakarítani ez gyanús volt-mert nem vízen tárolom,futóval vonszolom mindenhová-. Aztán tegnap elmentünk horgászni,ma hazajöttünk,egy napot volt vízben,kisójázá snál látom,hogy a kezem fehér ott ahol megfogom a csónak alját.
information to us, keep it up.
Azt szeretnem kerdezni hogy uj fa csonak laminalasa kozben a deszkak illesztese kozott levo reseket (kb.5-6 mm.)toltsem-e be mugyantaval.Nem fogja-e akadalyozni a deszkak elmozdulasat dagadas kozben.
Vagy tomitsem a reseket elotte...de mivel?
Koszonom Tisztelettel,Is tvan
Jól bevált technológia, és anyagok állnak rendelkezésünkr e. Nagyon szépen meg lehet csinálni pl. EC152 epoxi gyantával és 165gr-os, vagy 280 gr-os üvegszövettel. Ezek az üvegszövetek szinte teljesen eltünnek a gyantában, gyönyörűen látható marad a fa struktúrája, mintha lakkozva lenne, de annál sokkal erősebb, időt állóbb.
Ismét át kellene olvasni a fenti cikkünket... A rétegelt lemezt is le lehet kenni egy viaszos formaleválasztó pasztával, és akkor nem szükséges rá más bevonat, ha a felület minősége megfelelő. Ezután lehet elkezdeni a gélazést, majd ha az megkötött (kb.2-3 óra múlva)kell a laminálást elkezdeni. Amikor ez is kész, akkor lehet lekenni topcoattal (záróréteg)
Sajnos rossz hírem van: le kell szedni a kátrányt, a tiszta fémfelületre lehet csak műgyanta erősítést felvinni.
kérdésem :-) Az első kérdésem az lenne hogy miután a szerszám elkészült amit én rétegelt lemezbő
szeretnék készíteni pontossan milyen bevonatot kell készítenem rá hogy megfelelően le is lehessen szedni
mikor kész és miből? Erre egy epoxi bevonat elegendő polirozva majd levaxolva vagy szövet erősítés is
kellene az epoxiba tennem? Még egy fontos kérdés ha a szerszám elővan készítve tup-coat vagy hajó géllel
kezgyem vagy az ugyan az és ha gélcoat megszárat csiszolás portalanitás után kell e még egy közbe eső
alapózó réteg a laminálás megkezdése előtt vagy errre mehet az epoxi és a szövet. A választ előre is
köszönöm és még lessz egy pár kérdésem mielőtt belecsapnék a lecsóba. Szép napot kívánok! :-)
Érdeklődni szeretnék,h műgyantát festett vagy kátrányozott csónakaljra fel lehet-e vinni? Mert a kátrány melegítéssel sem akar lejönni, ráadásul az alumínium a melegítésre deformálódik.
Mit tehetek?
köszönöm szépen
Hadd tegyek fel még kérdést!
Megkezdődött az alumínium csónak tisztítása és egy első "rossz" réteget le is tudtunk szedni. Azt szeretném kérdezni,hogy a csónak alján lévő kátrány rétegre - ami nem igazán akar lejönni az alumíniumról, még melegítéssel sem,mert elkenődik-, gondot jelentene-e a későbbi műgyantázása során, esetleg fémtisztára érdemes-e leszednünk azt? Szóval a kátrányra felvihetjük e a műgyantát vagy jobb,ha nem?
Minden mozdítható, eltávolítható korábbi festéket leszedünk előtte.
Köszönöm szépen előre is válaszát!
Kérdéssel fordulok Önhöz!
Adott egy alumínium csónak és ezt szeretnénk műgyantával bevonni. Több kérdés is felvetődik. Kívül vagy belül érdemes rávinni az alumíniumra? van már belül pár folt, belülre terveztük egyelőre. Kívül talán valami alapozót vagy kátrányfélesége t tennénk,ha egyáltalán még lehet ilyet, ezt sem tudom. Bármilyen műgyanta felvihető az alumíniumra, mert egy hozzáértő azt mondta,h a hőtágulási különbségek miatt, ledobhatja az alumínium magáról a műgyantát? nagoyn szépen köszönöm!
Igen, más a hőtágulása az alumíniumnak és a műgyantáknak, ezért tényleg elválhatnak - helyenként - idővel egymástól. Ha kellően erős, szilárd a külső borítás, akkor ez általában nem okoz semmilyen problémát.
Azért, hogy a tapadás minél jobb legyen, figyelmébe ajánlom a fenti cikkben leírtakat:
"Fém csónak bevonása esetén körültekintőbbe n kell eljárni az előmunkálatokná l. Alumínium, vagy Al tartozékokkal rendelkező csónak esetén a csiszolást követő két órán belül be kell fejezni a bevonó réteg kialakítását, mielőtt az oxidréteg újból kialakulna. (Az oxidréteget vagy csiszolással, vagy lúgos (NaOH) kezeléssel távolíthatjuk el.)"
Tegnap reggel 8:17-kor megrendeltem a csónak javításhoz a gyantát és színt, ma reggel 8:20-kor meghozta a futár!
Kiváló, gyors, precíz munka!
Köszönöm!
Takács Péter
Előre is köszönöm.
Szeretnék egy pár éve az udvaron tárolt műanyag csónakot felújítani.
1. Honnan tudom megállapítani, hogy pontosan milyen gyantával készült (PÉ, epoxi stb)
2. Az alján lévőn réteg (gondolom ez a gelcoat) olyan repedezett, mint aszály idején a szántó, mit lehet ezzel kezdeni?
Előre is köszönöm a segítséget.
2. Le kell csiszolni az egészet, és a kívánt színű top-coattal 0,3-0,8 mm vastagságban lekenni, ha szükséges, akkor csiszolni, polírozni.
Van 3 öreg hűtőtornyunk, az aljuk már teljesen szétrohadt a csurgó víztől. Újra lemezelni és kihegeszteni nagyon nehéz lenne. Arra gondoltam, hogy belülről kikenném epoxigyantával és tennék egy réteg üvegpaplant. De nem hiszem, hogy fel tudom csiszolni teljesen az oxid réteget, szerintem már nincs annyi anyag. Van erre valami technológia, hogy odatapadjon, és ellenálljon a csurgó víznek.
Üdv.
Az epoxi gyanta jól tapad a fémekre, sajnos a rozsdára kevésbé... Azért, ha valamennyire meg lehet csiszolni a felületet, van rá esély, hogy tűrhetően rátapad, de örökös nem lesz. A másik dolog, hogy nem üvegpaplan kell hozzá, hanem 165 g/m2, vagy 306 g/m2-es üvegszövet, lehetőleg légbuborék-ment esen rálaminálva a felületre.
Hogyan lehet festéket Top-Coat-ra felvinni?
Dekorációs festést szeretnék csinálni.Minden képpen csiszolni kell,vagy elég valamivel lemosni a parafint?
A Top-Coat viszonylag friss 2-3 nap.
Köszönöm.
Egy hete vásároltam egy már üvegszállal kívülről bevont 5 méteres fa ladikot.Itthon a tüzetesebb átvizsgálás után feltűnt hogy az egész borítás nincs mindenhol hozzátapadva a fához,az oldalán szinte végig mozog.Attól tartok sérülés esetén befolyik a víz az meg nem fog jót tenni a fának.Az alsó éleken dudorok vannak melyeket szintén be lehet nyomni.Az üvegszál illesztéseinél látok réseket,az oldalán visszahajtott kb.10cm hullámos,elváli k.Az éleken az üvegszálak kiállnak,nagyon veszélyes sérülést okozhatnak.A kérdésem az lenne hogy így még menthető esetleg a csónak vagy le kell szednem,csiszol nom az egész borítást.A fenti hozzászólásokat olvasva inkább hajlanék hogy leszedem az egészet és SR 5550 epoxi rendszerrel újra megcsinálom.Ön mit javasolna mitévő legyek?Válaszát előre is köszönöm!
Ha tud, küldjön e-mailben egy-két fényképet a csónakról és a jellemző hibákról, akkor többet tudok segíteni. Így látatlanban nem tudok konkrétumot mondani, lehet, hogy le kell szedni az egészet, de lehet, hogy nem szükséges. Bővebben majd e-mailban tudok válaszolni a fényképek alapján.
A hétvégén megtörtént a ladik gyantázása.
A topcoat felhordása után beütött a probléma, méghozzá az, hogy aznapra nem ígért eső ellenére, sikerült egy kiadós zápornak jól eláztatnia a pár órával azelőtt topcoat-ozott ladikot.
Nagyon elkeseredtem, de később az eső elállta után azt tapasztaltam, hogy a topcoat teljesen megkötött a vízes felület ellenére.
A felületen néhol apró pici jukak jelentek meg, pedig figyeltem a megfelő vastagságra, és teljesen új hengerrel dolgoztam. A kérdésem az lenne, hogy az elázott topcoatnak a későbbiekben lehet-e valami hátránya, vagy az apró pici lukak miatt sérülhet- e a gyantaréteg alatta, vagy esetleg elválhatnak-e a rétegek egymástól???
Esetleg ha alaposan lecsiszolnám, és újra kenném topcoat-tal az segítene-e, vagy miután megvan kötve, hagyjam-e most akkor így?
Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!
Úgy döntöttem,hogy a gyantákat márciusban rendelem meg,a palant meg szerszámokat,má r megrendeltem,és tegnap meg is kaptam,amit köszönök szépen.Így legalább anyagilag sem megterhelő annyira:)
Az lenne a kérdésem még,hogy a top-coat-ot a gyantázás után több rétegben is célszerűbb használni,vagy elég egyszer lekenni vele a csónakot?
KB 10m2-es felületre mennyit kell rendelnem belőle? Zöld színezőpasztáva l szeretném színezni,abból is a legsötétebb zöldből,annak melyik a színkódja?
Előre is köszi a választ!
Először az előző kérdésére a válasz: a gyantázandó felét ne lenolajozza,maj d csak a gyantázás után, belülről. A gombaölő az talán nem árthat, de gyantázáskor a felületnek teljesen száraznak kell lennie!
Amikor a külső erősítés megkötött, durva csiszolóval átcsiszolni, és egy rétegben lekenni a topcoattal. Ha több rétegben keni le, csak ront a dolgon. A 10 nm-re kb 5-6 kg topcoat kell. (ez kb. 0,4-0,5 mm vastag topcoat réteget jelent) A zöld színt kiválaszthatja itt: mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=38&Itemid=115&limitstart=5
Én a Ral6005, (4352,-Ft+áfa/k g)vagy a 6026 színt(2960,-Ft+ áfa/kg)javaslom . A színező pasztából a topcoathoz max. 10% kell, tehát 0,5-0,6 kg.
Köszönöm tanácsait,megfo gadom őket,és azok szerint is fogok eljárni.....
Még egy kérdés megfogalmazódot t bennem a töltőanyaggal kapcsolatban.Kv arclisztre gondoltam,hogy a nyers fának a hézagait jobban el tudjam tömíteni. Mit tanácsol rendeljek belőle,vagy nem szükséges?
Akkor összegezném az anyagokat,ha valamit kihagytam belőle,akkor kérem jelezze
10m2-es felületre, két rétegre rendeltem 20m2 300-as paplant,és még szükségem van 20kg Crystic2-446 PALV gyantára katalizátorral, valamint 6kg Crystic 65 PAX top-coat-ra, és kb fél kg színezőpasztára.
A szerszámokat és az acetont is megrendeltem már, valamit esetleg még ajánlana, vagy így megvan minden ami kell?
Pár hete már megkérdeztem, hogyan tudnám megoldani a csónakom belsejét/alját, hogy egy síkban legyen, ne álljon meg a víz a merevítésekben. Jövő héten lesz aktuális a dolog. A célom, hogy a lehető legkevesebb súllyal járjon a művelet, illetve az ár sem mindegy. A csónak 460 hosszú, 140 széles. Melyik lenne a legkedvezőbb megoldás, amelyet nálatok meg tudok vásárolni?
Azok a leg-megfelelőbb anyagok, amelyeket a kollégám javasolt pár hete. Annyival tudom kiegészíteni, hogy már lehet kapni nálunk olyan önthető poliuretán habot, amellyel ki tudná váltani a hungarocellt, és arra már lehet poliészterrel laminálni. Ez esetben elegendő 2 réteg üvegpaplan, és azt kikeményedés után lekenni egy topcoat réteggel (ebből van "csúszásgátolt" is!)
Köszönöm a választ! Akkor már csak a rendelés marad. Mennyiségekkel bajban vagyok. Illetve nem tudom pontosan, mely termékekre lenne szükségem. A csónak 4,4 méter hosszú, és 120 széles. A bordák maximum 2 centi magasak, ezt szeretném szintbe hozni.
Új 5m-es fa ladikom áprilisra készül el.Kívülről szeretném műgyantával bevonni. Önöktől szeretném az anyagokat,műgya ntákat megrendelni hozzá.
A kérdésem az lenne,hogy az amatőr hajóépítők oldalán azt ajánlják,hogy a belső oldalát is le kell a csónaknak kenni erősítőanyag nélkül gyantával,hogy ne legyen ahogy ők mondják delaminálódás ,repedezés...
Szeretnék tanácsot kérni,hogy erről mit gondolnak Önök,mert azt olvastam itt,hogy elég felület kezelni,és lazúrozni.
Megtisztelő válaszukat előre is köszönöm!
Mindkét vélemény mellett, és ellene is vannak érvek. Mi inkább azt képviseljük, hogy ha fáról van szó, (nem rétegelt lemez, vagy más hasonló) akkor annak mindkét oldalát nem jó lezárni, mert akkor nem tud a fa szellőzni. Az elv az, hogy ha mindkét oldalt lezárjuk, nem kerül be nedvesség. Nos, ez (kézi laminálás esetén)csak elméletben igaz, a víz meg fogja találni az utat (repedést, lyukat) befelé, de kipárologni már nem fog tudni...
Kérdésem az lenne még,hogy ha megrendelem a műgyantát ,akkor azt mennyi ideig lehet tárolni,mennyi ideig nem "romlik meg"? Áprilisban szeretném csak a csónakot bevonni,miután addigra készül csak el ugye:)
Köszönöm előre is a válaszukat!
Tisztelt szerkesztő!
a fenti válaszával kapcsolatos az én kérdésem is, a kérdezőhöz hasonló cipőben járok.
Jelenleg a bonobit réteg letisztításával foglalatoskodok faladikomon, utána gyantáznám.
A kérdésem az lenne, hogy amennyiben némi mennyiségű marad a fúgákban, repedésekben, az mennyire befolyásolja a laminálást, rendesen rá fog-e tapadni a gyanta, vagy milyen megoldást javasol, alapozás,..... ?
Tisztítsa meg amennyire tudja. Ha csak a fugákban marad valamennyi, az nem probléma, még mindig jobban fog tapadni rá, mint a helyén lévő lyukra... :-)
üvegszálas csónakom alján lévő merevítések 40 centinként, kb 2 centi magasan kiállnak keretszbe, és hosszanti irányban is. Ezáltal az esővíz mindig benntmarad, nem tud befolyni a csónak végébe. Be szeretném vonni az alját még 1 réteg üvegszállal, hogy teljesen egyenes legyen belül a csónak alja.
Az üres részek kitöltésére mit javasolna? Hungarocelből kitölthetném őket?
Milyen gyantát illetve paplant kellene használnom?
Előre köszönöm,
Szabolcs
Amennyiben poliészter gyantával szeretnéd bevonni, akkor másmilyen habot kellene keresni, mert a hungarocellt (vagy más polisztirol habot) a gyanta sztirol tartalma feloldja. Esetleg valahogy el kell zárni a hungarocellt a poliészter gyantától valamilyen bevonattal. Mi raktárról PVC habbal tudnánk ajánlani, ezt használják pl. a balatoni hajók építésénél is, sajnos jóval magasabb áron mint a polisztirolt.
Visszatérve a gyantára, amennyiben jól gondolom és poliészter a csónak akkor poliészter gyantát javaslok a taposó elkészítéséhez. A webáruházunkban is kapható Crystic 2-446 PALV-t, és 300 grammos üvegpaplant, de ezt több,3-5 rétegben kellene alkalmazni, hogy legalább 1,5-2 mm vastagságú legyen.
Üdv, Szalai István
Egy 2,4 méteres 110 cm széles faladikot szeretnék műgyantázni. Számolgatás után kb. 5 négyzetméternyi felület jött ki. A szerkezettel nincs baj, de kora miatt jó pár helyen szivárog.Esztét ikum,nem fontos tehát az olcsóbb megoldás érdekelne....Mi ből és mennyit kellene vásárolnom a külső burkoláshoz (fekete színre gondoltam).
Segítségét előre is köszönöm!
Ui.: A példában megadott "10 nm2-es ladikkal" lehet számolni vagy szükséges még egyéb termék?
Másik kérdés.Ha mégis úgy alakul hogy beruházok az egész ladik gyantázására,ak kor ha a fa elkezd vetemedni,dagad ni nem tesz kárt a gyanta rétegbe vagy fordítva olyan erős hogy a fa eldeformálódik. Köszönöm
Csak a fartükröt megcsinálni nem lehet, az egész csónakot kell kívülről bevonni vagy 2 réteg 300 g-os paplannal, vagy 1 réteg paplannal,+ 1 réteg rovingszövettel , majd lekenni topcoattal. Ez esetben a fartükröt még külön is meg lehet erősíteni, ha szükséges. Ez már elég erős, és vízzáró, ha korrektül van megcsinálva.Ez az egész a szállítási költséggel együtt kb 50 ezer Ft-ból megvalósítható, és akkor lesz egy sok évig, gond nélkül használható csónakja.
Az 5 m-es fa ladikomat szeretném rendbe rakni, úgy hogy ne eressze a vizet.Tavaly megpróbáltam a régi módszerrel ahogy sokan tanácsolták(len olajos kender kötél, bornit,és alu csíkok a sarkakra,élekre )Egy ideig működött de én szerintem a 4 ütemű motornak köszönhetően a fartükörnek a két sarka a rázkódás miatt kicsit elmozdultak egymástól és engedi a vizet.Az egész csónak paplanos műgyantázása kb.: 65000 Ft(10 m2)erre nincs pénzem és feleslegesnek is tartom mert a ladik se ér annyit.A kérdésem az,jó megoldás lenne e ha csak az éleket és sarkakat vonnám be műgyantával?Kel lő tartást ad a motor által keltett rázkódás ellen, és esetleg a víz szivárgást is megakadályozza? Ha az elképzelésem jó,akkor erre a gyantára lehet e kenni Bornitot(szurok ) és más szinező anyagot?
Előre is köszönöm
Az erősítést ideális esetben a csónak belső feléről érdemes csinálni, akár több réteg üvegpaplan fel laminálásával, a jól megcsiszolt felületre. Ha mégis kívülről kell valami oknál fogva megerősíteni, akkor az egész erősítendő felületről le kell csiszolni a festéket, a régi gél réteget, stb. egészen az üveg erősített rétegig, és arra lehet laminálni.Ez után pedig le kell kenni kb. 0,5 mm vastagon egy jó minőségű topcoattal. Így elég erős lesz, és ha lekopik róla a topcoat, azt egyszerűen lehet javítani, ha szükséges.
van egy üvegszálas csónakom, amit szeretnék megerősíteni. Jelenlet túl vékony a csónak, és mivel ahol szeretném haszlálni sok kövezés van, ezért tartok tőle hogy könnyen megsérül. Mit javasol, hogyan tudnám sokkal erősebbé tenni?
Vettem a télen egy facsónakot, már laminálva. 1 hete, mikor kivettem a vízből láttam, hogy nem csak az algásodást gátló festék, hanem az alatta lévő réteg is lepereg. Lehet, hogy az előző tulaj nem megfelelő festéket használt? Hogy tudom ezt javítani?
Köszönöm!
Vettem egy műanyag csónakot és szeretnék bele két darab, zárható, kárpitozott ülődobozt. A tervem az, hogy 6-os OSB-ből megépítem az említett dobozokat és utána le műgyantázom. Igen ám, de az én tudományom - sajnos, az asztalosmunkáná l véget ér. Kérdésem az, hogy milyen anyagokat érdemes használnom? A kész méretet mennyiben változtatja meg a nyers anyagra felvitt műgyanta - illetve, hogy miként készíthetnék tiszta műanyagból ugyanilyen ülőalkalmatossá got? (csak, mert a végtermék súlya sem egy utolsó szempont) Illetve érdekelne még a csónakkal való össze laminálás menete és az egész folyamat buktatói, hogy elkerülhessem.
Üdv.Dunai
Önöl kivänom tavasszal megrendelni az alapanyagokat egy kishajo epiteshez. A tervem az, hogy egy Bombardier invitation-t szerszämnak hasznälva kivülröl rälaminälok es a leszedett laminätumot összeragaszta lesz egy uj hajom. Sajnos annyira meg gyengült statikailag a kishajo, hogy nem eletszerü a foltozäsa :-(
Segit egy laminäläsban järtas ismerös, csak nem tudom, hogy häny reteg es milyen üvegszövetet kell laminälnom a szerszämra, hogy erös kishajom legyen. Kerem, segitsenek. Celom epoxi rendszerböl dolgozni, hogy elkerüljem az ozmozist es erösebb legyen a termek.
Valamint erdemes-e hasznälnom coremat szendvics anyagot? Jelentös lesz a statikai erösödes?
Elöre is köszönöm, Richard
Amennyiben a leírt módon akarja elkészíteni új hajóját, akkor min. 2-3 réteg 300 gr/m2 súlyú üvegszövetre lesz szüksége, majd merevítésekre, ill. szendvics/mag anyagokra, majd ezek után ismét 1 réteg üvegszövetre. Én az Ön helyében megfontolnám a régi hajó felújítását (nem foltozását!)a következő módon: Szétszedném a két részből összeragasztott hajótestet, így már hozzáférek a belsejéhez, egy durva átcsiszolás után az egész felületre 1-2 réteg üveg erősítést rálaminálok. Így a szerkezetileg sérült, meggyengült hajótestet sikerült megerősíteni, ráadásul úgy, hogy a gyári merevítéseket is kijavíthattam. Ez után a két fél külsejét kell javítani: először lecsiszolni teljesen az üveg rétegig, majd egy megfelelő jó minőségű top-coattal lekenni/leszórn i kb.0,5-0,8 mm vastagságban. Akkor érdemes vastagabban, ha ezek után csiszolni, polírozni akarjuk a felületet. Ha a hajó eredetileg poliészterből készült, akkor így felújítva, pár kilóval nehezebben ugyan, de a következő 10-15 évben a poliészterrel sem lesz "ozmózis" gondja.
Szeptember végén top-coatoztam két csónakot,egy öreg műanyagot valamint egy frissen gyantázottat, de a hűvös időjárásnak köszönhetően még másnap reggel is ragadtak,tapadt ak majd kisütött a nap és szépen megszáradtak.
Felfordítottam őket és most két hónap eltelte után ahogyan az eső mosta a szennyeződés végigfolyt az oldalán úgy megfogta,hogy nem tudtam sem autósamponnal, sem más vegyszerrel letakarítani csak az aceton szedte le de az a festést is megkezdte dörzsöléssre.
Olyan mintha a gélbe, annak pórusaiba beszivárogna a szennyeződés. Ez normális?
Valamint hogy utólagosan géleztem ugye a gél-coathoz raktam parafint, de attól viszont a szine matt lett. Van-e valami lakkféle amitől visszanyerhetné m a fényes felületet mint az új csónak.Valamint jobban lehetne takarítani.Kére m ajánljanak valamit, vagy mondják meg hol szúrtam el.
Az aceton feloldhatja a 2-3hónapos gélezést?
Segítségüket és válaszukat előre is köszönöm!
svince73
Azt, ha másnap reggel még ragadt, azt nem csak a hideg éjszaka, hanem a nedvesség, páralecsapódás is okozta, és innen kezdve igaza van: másnap a napon megszáradt...de nem kötött meg, nem játszódtak le benne a kikeményedést okozó kémiai reakciók.Az eső ezért mosta ki belőle a szennyeződéseke t, esetleg a színező anyagot, és az aceton is csak ez esetben oldja.
A gélhez 3-5% paraffinoldatot szabad csak tenni, ebben az esetben csak nagyon kicsit lesz matt - a felületre kiült paraffin réteg miatt - ami idővel eltűnhet, vagy lemosható róla. A megoldás: lecsiszolni/kap arni/mosni, és lekenni még egyszer topcoattal, ha lehet gyárival pl:(mugyantak.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_easy_shopping_black.tpl&product_id=6562&category_id=111&option=com_virtuemart&Itemid=792)Lehetőleg mindenféle hígítás nélkül az optimális kb 0,5 mm vastagságban. Ha ez után meglátszik az ecset, henger nyoma, azt csiszolással, polírozással el lehet tüntetni, ez esetben azonban inkább vastagabban kenje (0,6-0,8 mm)