Karosszéria elem készítése

Segítség karosszéria elem készítéséhez.

Karosszéria elemek készítése:

Ősminta készítése:

Polisztirol (PS ), vagy poliuretán(PUR) hab, stb. Ha PS (XPS, Hungarocell, Nikecell, stb.) habból készíti az ősmintát  és a terméket    poliészterből szeretné elkészíteni, akkor a hab megvédéséhez vagy egy vékony üvegszövettel megerősített Epoxi gyantát kell használni, vagy pedig egy speciális poliészter gyantát (sajnos, jelenleg nem forgalmazunk ilyent...) mert a PS habot oldja a legtöbb Poliészter

  1. A lehető legtökéletesebbre, legsimábbra dolgozza ki a felületet csiszolással, polírozással.(Ilyen lesz majd a termék felülete is.)
  2. Lehetőség szerint készítsen az ősminta széleihez kb. 5-10 cm-es vágóéleket. A vágóélek nélkül a szerszám nem lesz teljes méretű és termék kiszedése is nehezebb lesz.(lásd: Segédlet bonyolult forma készítéséhez 1. video.)
  3. Kenje be a felületeket (a vágóéleket is) formaleválasztóval. Az igényeknek megfelelően alkalmazhatunk fém, poliészter, epoxi szerszámra formaleválasztókat. A megfelelő formaleválasztó kiválasztásához a Formaleválasztó kiválasztása cikkünk nyújt segítséget Fontos, hogy az adott formaleválasztó használati utasítását gondosan betartsuk.
  4. Hordja fel egyenletesen a szerszámgélt  . Fontos az egyenletes 0,5 és 0,8 mm közötti rétegvastagság kialakítása.
  5. Várjon addig, amíg megköt a gél. Az ideális időpont a laminálás megkezdésére, amikor a felület még tapad, de már nem hagy nyomot az ujján.
  6. Hordja fel a szerszámgyantát. Poliészterre poliésztert üvegpaplannal, epoxira epoxit üvegszövettel. (A közönséges poliészter gyanták zsugorodnak, ezekből legfeljebb annyi réteget hordjon fel egyszerre, hogy a vastagság ne haladja meg a  2-3 mm-t, így a túlmelegedést is elkerülheti.)  Speciális (pl.:„0” zsugorodású) szerszámgyanták használatakor minden esetben kövesse a gyanta használati útmutatójában leírtakat. Az epoxi szerszámgyanták zsugorodása elhanyagolható.
  7. Másnapig ne nyúljon hozzá!
  8. Vegye ki az ősmintát és javítsa ki a szerszám esetleges hibáit. A hibákat a következő sorrendben javíthatjuk:
  9. A hibás terület csiszolása és pormentesítése.
  10. Javítás a szerszámgéllel.
  11. Ha a javított területen a gél már nem színezi meg az acetonos ujjunkat, akkor csiszolás egyre finomabb vizes csiszolópapírokkal.
  12. A lépéseket addig kell ismételni – az adott helyen – amíg a felület nem mutat deformáltságot (vagy amíg a türelmünk bírja).
  13. Hagyja állni még egy napig.
  14. Polírozza fel a szerszám felületét. Ha polírozó pasztát is használt, akkor a szerszámot szerszámlemosó folyadékkal le kell mosnia.

Ha egy eredeti karosszériaelem képezi ősmintánkat, abban az esetben a megvédéséhez rendkívül körültekintő módon kell formaleválasztót, vagy formaleválasztókat választani. Nagyobb az esélyünk, hogy nem sérül a karosszériaelem, ha annak fényezése eredeti gyári. Ha utólag fényezett, matricázott, stb. akkor valószínűleg nem ússzuk meg a karosszériaelem sérülése nélkül. A formaleválasztó felhordása után a szerszám készítésének lépései a 4. ponttól azonosak a fentiekkel.

Termékkészítés:

  1. Kenje le formaleválasztóval az adatlapon előírt pontok szerint. Ha poliészter szerszámot készített, és Marbocote folyékony leválasztót választott, akkor az első lépésben használja a MARBOCOTE® MOULD SEALER  pórustömítőt, majd a megfelelő formaleválasztót. Fontos az előírt várakozási idők betartása.
  2. Kenje a szerszámba a megfelelő gélgyantát. Itt is fontos a 0,5 és 0,8 mm közötti rétegvastagság betartása, mivel a túl vékony gél réteget a később felhordott poliészter gyanta visszamarhatja, és a gél rétegen a laminátum mintázata átüthet. A túl vastag gél hajlamos a megrepedezésre.
  3. Várjon a 5. pont szerinti módon és kezdheti a laminálást. Ha még nincs gyakorlata benne, sokat segíthet a következő cikkünk: Tanácsok azoknak, akik először laminálnak
  4. Másnap megnézheti az első munkáját!