Karosszéria elem készítése
Segítség karosszéria elem készítéséhez.
Karosszéria elemek készítése:
Ősminta készítése:
- Ha nem az eredeti elem képezi az ősmintát, akkor valamilyen, erre a célra alkalmas és olcsó anyagból alakítsa ki a megfelelő méretű és alakú darabot. Ez lehet akár fa, fém, gipsz, beton,
Polisztirol (PS ), vagy poliuretán(PUR) hab, stb. Ha PS (XPS, Hungarocell, Nikecell, stb.) habból készíti az ősmintát és a terméket poliészterből szeretné elkészíteni, akkor a hab megvédéséhez vagy egy vékony üvegszövettel megerősített Epoxi gyantát kell használni, vagy pedig egy speciális poliészter gyantát (sajnos, jelenleg nem forgalmazunk ilyent...) mert a PS habot oldja a legtöbb Poliészter .
- A lehető legtökéletesebbre, legsimábbra dolgozza ki a felületet csiszolással, polírozással.(Ilyen lesz majd a termék felülete is.)
- Lehetőség szerint készítsen az ősminta széleihez kb. 5-10 cm-es vágóéleket. A vágóélek nélkül a szerszám nem lesz teljes méretű és termék kiszedése is nehezebb lesz.(lásd: Segédlet bonyolult forma készítéséhez 1. video.)
- Kenje be a felületeket (a vágóéleket is) formaleválasztóval. Az igényeknek megfelelően alkalmazhatunk fém, poliészter, epoxi szerszámra formaleválasztókat. A megfelelő formaleválasztó kiválasztásához a Formaleválasztó kiválasztása cikkünk nyújt segítséget Fontos, hogy az adott formaleválasztó használati utasítását gondosan betartsuk.
- Hordja fel egyenletesen a szerszámgélt . Fontos az egyenletes 0,5 és 0,8 mm közötti rétegvastagság kialakítása.
- Várjon addig, amíg megköt a gél. Az ideális időpont a laminálás megkezdésére, amikor a felület még tapad, de már nem hagy nyomot az ujján.
- Hordja fel a szerszámgyantát. Poliészterre poliésztert üvegpaplannal, epoxira epoxit üvegszövettel. (A közönséges poliészter gyanták zsugorodnak, ezekből legfeljebb annyi réteget hordjon fel egyszerre, hogy a vastagság ne haladja meg a 2-3 mm-t, így a túlmelegedést is elkerülheti.) Speciális (pl.:„0” zsugorodású) szerszámgyanták használatakor minden esetben kövesse a gyanta használati útmutatójában leírtakat. Az epoxi szerszámgyanták zsugorodása elhanyagolható.
- Másnapig ne nyúljon hozzá!
- Vegye ki az ősmintát és javítsa ki a szerszám esetleges hibáit. A hibákat a következő sorrendben javíthatjuk:
- A hibás terület csiszolása és pormentesítése.
- Javítás a szerszámgéllel.
- Ha a javított területen a gél már nem színezi meg az acetonos ujjunkat, akkor csiszolás egyre finomabb vizes csiszolópapírokkal.
- A lépéseket addig kell ismételni – az adott helyen – amíg a felület nem mutat deformáltságot (vagy amíg a türelmünk bírja).
- Hagyja állni még egy napig.
- Polírozza fel a szerszám felületét. Ha polírozó pasztát is használt, akkor a szerszámot szerszámlemosó folyadékkal le kell mosnia.
Ha egy eredeti karosszériaelem képezi ősmintánkat, abban az esetben a megvédéséhez rendkívül körültekintő módon kell formaleválasztót, vagy formaleválasztókat választani. Nagyobb az esélyünk, hogy nem sérül a karosszériaelem, ha annak fényezése eredeti gyári. Ha utólag fényezett, matricázott, stb. akkor valószínűleg nem ússzuk meg a karosszériaelem sérülése nélkül. A formaleválasztó felhordása után a szerszám készítésének lépései a 4. ponttól azonosak a fentiekkel.
Termékkészítés:
- Kenje le formaleválasztóval az adatlapon előírt pontok szerint. Ha poliészter szerszámot készített, és Marbocote folyékony leválasztót választott, akkor az első lépésben használja a MARBOCOTE® MOULD SEALER pórustömítőt, majd a megfelelő formaleválasztót. Fontos az előírt várakozási idők betartása.
- Kenje a szerszámba a megfelelő gélgyantát. Itt is fontos a 0,5 és 0,8 mm közötti rétegvastagság betartása, mivel a túl vékony gél réteget a később felhordott poliészter gyanta visszamarhatja, és a gél rétegen a laminátum mintázata átüthet. A túl vastag gél hajlamos a megrepedezésre.
- Várjon a 5. pont szerinti módon és kezdheti a laminálást. Ha még nincs gyakorlata benne, sokat segíthet a következő cikkünk: Tanácsok azoknak, akik először laminálnak
- Másnap megnézheti az első munkáját!