• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
OOPS. Your Flash player is missing or outdated.Click here to update your player so you can see this content.

Csónak bevonás, javítás Nyomtatás E-mail
Felhasználási segédletek
AddThis Social Bookmark Button

Csónakbevonás, -javítás

Attól függően, hogy facsónakot vagy fémcsónakot akarunk bevonni, illetve poliészter csónakot javítani, más-más dolgokra kell figyelmet fordítani az előkészítés során.

Előkészítés

Fa csónak esetén első lépés a csónaktest gondos megcsiszolása és vízmentesítése . Csak teljesen száraz, olaj, víz és más szennyeződéstől mentes felületen lehet megkezdeni a laminálást. A hagyományos poliészteres laminálás mellett ma már elérhető több féle - fa bevonására is alkalmas - epoxi rendszer is, (pl.: EC152 Epoxi lamináló gyanta) de vigyázat: a két módszer és anyagaik nem keverhetőek egymással!

  • Poliészter gyantás lamináláshoz üvegpaplan és/vagy rovingszövet erősítőanyagok, és zárórétegnek top-coat (ha szükséges színezőpasztával is) használható.
  • az epoxi rendszerhez pedig (150g/nm, és 400g/nm közötti vastagságú) üvegszövetet használjunk


Fém csónak bevonása esetén körültekintőbben kell eljárni az előmunkálatoknál. Alumínium, vagy Al tartozékokkal rendelkező csónak esetén a csiszolást követő két órán belül be kell fejezni a bevonó réteg kialakítását, mielőtt az oxidréteg újból kialakulna. (Az oxidréteget vagy csiszolással, vagy lúgos (NaOH) kezeléssel távolíthatjuk el.)


Amennyiben régi poliészter, vagy poliészterrel bevont csónakot szeretne felújítani, javítani újabb rétegek rálaminálásával, ne feledkezzen meg a felület megcsiszolásáról, a felső paraffinos réteg, valamint a sérült gélcoat, vagy topcoat réteg eltávolítása céljából. A művelet elmulasztása a pótlólag felvitt rétegek leválásához vezethet. Ugyanezt a műveletet szintén célszerű elvégezni epoxi gyantával bevont régi csónaknál. Általános elv, hogy epoxit epoxival, poliésztert poliészterrel javítson.   

A kisebb repedezéseinek javítását aerosillal (HDK N-20, Prosilox 200, stb.) és üveg mikroballonnal (Silcell) töltött poliészter gyantával érdemes elvégezni (természetesen csak a repedezések kitisztítása, vízmentesítése után). Gyárilag, különböző célokra előre elkészített kitteket is lehet kapni.  Epoxi csónak javítása esetén erre a célra az epoxi gyanta és a Silicell H2 ill. a Mixfill 10 és Mixfill 30 segédanyagokat ajánljuk.Azután már maga a laminálás, és a javítások minden esetben azonos lehet.

Laminálás

A hajó héjszerkezetét mindenképp érdemes erősítő anyaggal is bevonni, melyet célszerű két rétegben alkalmazni. Az erősítő anyag vagy a habléc alatt, vagy a belső oldalra visszahajtva érjen véget.

Erősítő anyagként poliészter gyantánál üvegpaplant (300 g/m2), epoxi gyanta esetén pedig üvegszövetet  kell használni. A gyanta - paplan ideális súlyaránya poliésztereknél 2:1, azonban gyakorlatlan felhasználók az anyagszükséglet számításánál 3:1 aránnyal számoljanak.  Az "erősítő" rétegek általában egy kedvező árú lamináló gyantával készülnek, mert itt a kellő vastagság, szilárdság elérése a cél. A legtöbbször használt általános poliészter lamináló gyanták ortoftálsavasak, melyek képesek tartós vízzel való érintkezés hatására beoldódni a vízbe, ami azt eredményezi, hogy az erősítő anyag mellől egy idő után eltűnik a gyanta(5-10 év), ezzel pedig különböző hibahelyek alakulnak ki. Ezt úgy előzik meg, hogy ezt a réteget egy (vagy több) jobb minőségű gyantából készült réteggel ( gél-coat, top-coat) védik meg a környezeti, időjárási és fizikai hatásoktól.

Lehet izoftálsavas poliészter gyantát vagy epoxi rendszert használni bevonási célra. Ezeknek a gyantatípusoknak nagyobb a vízzel szembeni ellenálló képességük, viszont magasabb az áruk, ezért sokszor felesleges - és nem költség hatékony - az egész testet ezekből készíteni.

 A poliészter gélek paraffinos változatát top-coat néven forgalmazzák. A sima felület elérése és az üvegszálak teljes lefedése érdekében hajógélt kell alkalmazni, ami lehet fehér, vagy színtelen. Az utóbbi tetszőleges színűre színezhető a megfelelő színező pasztákkal. A poliészter hajógélek közül az izoftálsavas gél már alkalmas, de a legjobb az ISO/NPG gél, melyekhez 3-5% paraffin oldatot adva saját magunk is jó minőségű top-coat-ot készíthetünk.  Csúszásmentes járófelületet is kialakíthatunk egy  speciálisan erre a célra kifejlesztett top-coat használatával (Crystic 49 PA).

Javasolt anyagaink lamináláshoz: Crystic 2-446 PALV poliészter gyanta, 300 g/nm-es üvegpaplan, védő/zárórétegnek pedig Technocote topcoat natúr, vagy fehér színben. (a natúrhoz színező paszta választható különböző  RAL színekben)

Epoxi használata

Epoxi gyanta és üvegszövet alkalmazását akkor javasoljuk, ha szeretné megőrizni hajója szép, lakkozott fa hatását, de nem akarja évente átlakkozni az egész felületét. Ez a módszer lényegesen erősebb, időt állóbb, mint a lakkozás. Epoxi gyanta és üvegszövet alkalmazásakor az ideális arány 1:1,tehát az erősítő anyag súlyával megegyező gyantamennyiség általában elég a lamináláshoz. 

alt  alt

(Az SR 5550-es rendszer, vagy más egyéb - erre a célra ajánlott - rendszer (pl.:EC 152)  használata esetén még hozzá kell számolni az impregnáló, és a záró réteghez szükséges mennyiségeket is (kb.200-200 gramm négyzetméterenként)).

18 °C-os minimális környezeti hőmérséklet szükséges a laminálás elkezdéséhez.
Kockázatos a túl alacsony hőmérséklet és a magas páratartalom. A gyanta ezekben az esetekben nem nedvesíti kellően a szálakat ill. a fafelületet, így a lassú térhálósodási folyamat miatt nem lesznek megfelelőek a végső laminát mechanikai tulajdonságai, ill. előfordulhat a rendszer szennyeződése.

A fának száraznak kell lennie, csiszolás után ne feledkezzünk meg a portalanításról. Az epoxi gyanta adhéziós kötése egy csiszolt felület esetében mindig jobb, mint egy csiszolatlannál.

  1. A felületet kezeljük le a javasolt  epoxi rendszer impregnáló/alapozó változatával a csiszolás és a portalanítás után, így az mélyen beszívódik a fa felszínébe. Az impregnáló/alapozó jellemző összetétele: epoxi gyanta(pl.:EC 152) + megfelelő mennyiségű hozzá való hígító(pl.:EP 235). (Kerülni kell a zsíros, olajos oldószereket, mint pl. a lakkbenzin!) Tartsa a felületet tisztán ragasztás vagy laminálás előtt. Az üvegszövet laminálásához nem használható hígítóval kevert epoxi gyanta.
  2. Ezután, még mielőtt ki-térhálósodna, megkötne az anyag a felületen, következhet a laminálás,
  3. majd  amikor a felületünk már száraz tapintású,  vékony rétegben alkalmazhatunk záró réteget, mely megvédi fafelületünket az UV sugárzástól és magas fényt biztosít.

Jó munkát!

 
logo