• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
OOPS. Your Flash player is missing or outdated.Click here to update your player so you can see this content.

Csónak bevonás, javítás Nyomtatás E-mail
Felhasználási segédletek
AddThis Social Bookmark Button

Csónakbevonás, -javítás

Attól függően, hogy facsónakot vagy fémcsónakot akarunk bevonni, illetve poliészter csónakot javítani, más-más dolgokra kell figyelmet fordítani az előkészítés során.

Előkészítés

Fa csónak esetén első lépés a csónaktest gondos megcsiszolása és vízmentesítése . Csak teljesen száraz, olaj, víz és más szennyeződéstől mentes felületen lehet megkezdeni a laminálást. A hagyományos poliészteres laminálás mellett ma már elérhető több féle - fa bevonására is alkalmas - epoxi rendszer is, (pl.: EC152 Epoxi lamináló gyanta) de vigyázat: a két módszer és anyagaik nem keverhetőek egymással!

  • Poliészter gyantás lamináláshoz üvegpaplan és/vagy rovingszövet erősítőanyagok, és zárórétegnek top-coat (ha szükséges színezőpasztával is) használható.
  • az epoxi rendszerhez pedig (150g/nm, és 400g/nm közötti vastagságú) üvegszövetet használjunk


Fém csónak bevonása esetén körültekintőbben kell eljárni az előmunkálatoknál. Alumínium, vagy Al tartozékokkal rendelkező csónak esetén a csiszolást követő két órán belül be kell fejezni a bevonó réteg kialakítását, mielőtt az oxidréteg újból kialakulna. (Az oxidréteget vagy csiszolással, vagy lúgos (NaOH) kezeléssel távolíthatjuk el.)


Amennyiben régi poliészter, vagy poliészterrel bevont csónakot szeretne felújítani, javítani újabb rétegek rálaminálásával, ne feledkezzen meg a felület megcsiszolásáról, a felső paraffinos réteg, valamint a sérült gélcoat, vagy topcoat réteg eltávolítása céljából. A művelet elmulasztása a pótlólag felvitt rétegek leválásához vezethet. Ugyanezt a műveletet szintén célszerű elvégezni epoxi gyantával bevont régi csónaknál. Általános elv, hogy epoxit epoxival, poliésztert poliészterrel javítson.   

A kisebb repedezéseinek javítását aerosillal (HDK N-20, Prosilox 200, stb.) és üveg mikroballonnal (Silcell) töltött poliészter gyantával érdemes elvégezni (természetesen csak a repedezések kitisztítása, vízmentesítése után). Gyárilag, különböző célokra előre elkészített kitteket is lehet kapni.  Epoxi csónak javítása esetén erre a célra az epoxi gyanta és a Silicell H2 ill. a Mixfill 10 és Mixfill 30 segédanyagokat ajánljuk.Azután már maga a laminálás, és a javítások minden esetben azonos lehet.

Laminálás

A hajó héjszerkezetét mindenképp érdemes erősítő anyaggal is bevonni, melyet célszerű két rétegben alkalmazni. Az erősítő anyag vagy a habléc alatt, vagy a belső oldalra visszahajtva érjen véget.

Erősítő anyagként poliészter gyantánál üvegpaplant (300 g/m2), epoxi gyanta esetén pedig üvegszövetet  kell használni. A gyanta - paplan ideális súlyaránya poliésztereknél 2:1, azonban gyakorlatlan felhasználók az anyagszükséglet számításánál 3:1 aránnyal számoljanak.  Az "erősítő" rétegek általában egy kedvező árú lamináló gyantával készülnek, mert itt a kellő vastagság, szilárdság elérése a cél. A legtöbbször használt általános poliészter lamináló gyanták ortoftálsavasak, melyek képesek tartós vízzel való érintkezés hatására beoldódni a vízbe, ami azt eredményezi, hogy az erősítő anyag mellől egy idő után eltűnik a gyanta(5-10 év), ezzel pedig különböző hibahelyek alakulnak ki. Ezt úgy előzik meg, hogy ezt a réteget egy (vagy több) jobb minőségű gyantából készült réteggel ( gél-coat, top-coat) védik meg a környezeti, időjárási és fizikai hatásoktól.

Lehet izoftálsavas poliészter gyantát vagy epoxi rendszert használni bevonási célra. Ezeknek a gyantatípusoknak nagyobb a vízzel szembeni ellenálló képességük, viszont magasabb az áruk, ezért sokszor felesleges - és nem költség hatékony - az egész testet ezekből készíteni.

 A poliészter gélek paraffinos változatát top-coat néven forgalmazzák. A sima felület elérése és az üvegszálak teljes lefedése érdekében hajógélt kell alkalmazni, ami lehet fehér, vagy színtelen. Az utóbbi tetszőleges színűre színezhető a megfelelő színező pasztákkal. A poliészter hajógélek közül az izoftálsavas gél már alkalmas, de a legjobb az ISO/NPG gél, melyekhez 3-5% paraffin oldatot adva saját magunk is jó minőségű top-coat-ot készíthetünk.  Csúszásmentes járófelületet is kialakíthatunk egy  speciálisan erre a célra kifejlesztett top-coat használatával (Crystic 49 PA).

Javasolt anyagaink lamináláshoz: Crystic 2-446 PALV poliészter gyanta, 300 g/nm-es üvegpaplan, védő/zárórétegnek pedig Technocote topcoat natúr, vagy fehér színben. (a natúrhoz színező paszta választható különböző  RAL színekben)

Epoxi használata

Epoxi gyanta és üvegszövet alkalmazását akkor javasoljuk, ha szeretné megőrizni hajója szép, lakkozott fa hatását, de nem akarja évente átlakkozni az egész felületét. Ez a módszer lényegesen erősebb, időt állóbb, mint a lakkozás. Epoxi gyanta és üvegszövet alkalmazásakor az ideális arány 1:1,tehát az erősítő anyag súlyával megegyező gyantamennyiség általában elég a lamináláshoz. 

alt  alt

(Az SR 5550-es rendszer, vagy más egyéb - erre a célra ajánlott - rendszer (pl.:EC 152)  használata esetén még hozzá kell számolni az impregnáló, és a záró réteghez szükséges mennyiségeket is (kb.200-200 gramm négyzetméterenként)).

18 °C-os minimális környezeti hőmérséklet szükséges a laminálás elkezdéséhez.
Kockázatos a túl alacsony hőmérséklet és a magas páratartalom. A gyanta ezekben az esetekben nem nedvesíti kellően a szálakat ill. a fafelületet, így a lassú térhálósodási folyamat miatt nem lesznek megfelelőek a végső laminát mechanikai tulajdonságai, ill. előfordulhat a rendszer szennyeződése.

A fának száraznak kell lennie, csiszolás után ne feledkezzünk meg a portalanításról. Az epoxi gyanta adhéziós kötése egy csiszolt felület esetében mindig jobb, mint egy csiszolatlannál.

  1. A felületet kezeljük le a javasolt  epoxi rendszer impregnáló/alapozó változatával a csiszolás és a portalanítás után, így az mélyen beszívódik a fa felszínébe. Az impregnáló/alapozó jellemző összetétele: epoxi gyanta(pl.:EC 152) + megfelelő mennyiségű hozzá való hígító(pl.:EP 235). (Kerülni kell a zsíros, olajos oldószereket, mint pl. a lakkbenzin!) Tartsa a felületet tisztán ragasztás vagy laminálás előtt. Az üvegszövet laminálásához nem használható hígítóval kevert epoxi gyanta.
  2. Ezután, még mielőtt ki-térhálósodna, megkötne az anyag a felületen, következhet a laminálás,
  3. majd  amikor a felületünk már száraz tapintású,  vékony rétegben alkalmazhatunk záró réteget, mely megvédi fafelületünket az UV sugárzástól és magas fényt biztosít.

Jó munkát!


 

Hozzászólások   

 
0 # xem ty le ca cuoc 2014-09-13 02:13
Valencia is the way that your vacation. It involves memory of hundred megabytes which can be found in the
Holy Grail the Chalice that is worth. Pre-race, you will web du doan ket qua bong da chinh xac nhat get
in.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Hoffer Balázs 2014-09-11 15:31
Tisztelt Forgalmazó!

Van egy régi Balatoni dióhéj csónakom azt szeretném bevonni egy réteggel kívül belül mert azt állapota elég rossz. Abban szeretném kérni segítségét milyen anyagokat javasolna hozzá! Nem tudom eldönteni, hogy epoxi vagy poliészterből van. Vagy teljesen mindegy h mivel kenem le?
Válaszát előre is köszönöm!
Hoffer Balázs
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2014-09-13 08:38
Valószínüleg poliészter,tehá t azzal javítsa. A belsö oldalt jól megcsiszolni(20 -40-es papír!), majd ide mehet 1-2 réteg 300 g-os üvegpaplan, majd amikor megkötött, (2-4 óra múlva) topcoattal lezárni. A külsö feléröl lecsiszolni a gélt üvegig, és lekenni a kivánt szinü topcoattal. Ezt még - ha akarja - lehet csiszolni, polírozni. Kész a szépen felújított csónakja.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # magnapress 2014-09-06 22:16
Howdy very ϲool website!! Ԍuy .. Excellent .. Amazing ..
I'll bookmark your web site and take the feeds alsօ?
I'm glad to search out so many helpful information here within the рost, we'd like wߋrk out extra techniques in this regard, thanks for sharing.
. . . . .
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
+1 # Csereklye Lajos 2014-06-01 15:23
Használtan vettem egy valószínűen poliészter kenut és egy műanyag csónakot.A meglévő javítások már üveggyapottal készültek!A kenu 3 személyes, a csónak 3.65 hosszú, horgászcsónak.K isebb javításhoz lenne szükségem a megfelelő anyagokra kb.0,5 nm-re és szeretném kivülről átszinezni a kenut (alul fehér, felül kékre) míg a csónakot sötét zöldre)
Kérem adja meg a szükséges anyagokat, a mennyiségét és összeállítását úgy,hogy csak meg kelljen rendelnem!
Hálás köszönettel.Cse reklye Lajos
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2014-06-17 09:01
Kedves Lajos!
De szép is lenne, ha ez ilyen egyszerű lenne.... Az átszínezéshez az előző kérdezőnek adott válaszom érvényes az Ön esetében is.
A kisebb javításokhoz legtöbbször szükséges anyagok: műgyanta http://mugyantak.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_easy_shopping_black.tpl&product_id=1972&category_id=471&option=com_virtuemart&Itemid=161, üvegpaplan http://mugyantak.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_easy_shopping_black.tpl&product_id=2702&category_id=441&option=com_virtuemart&Itemid=161, és topcoat: http://mugyantak.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_easy_shopping_black.tpl&product_id=6562&category_id=111&option=com_virtuemart&Itemid=161
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
-1 # Tigyi Szabolcs 2014-05-08 23:13
Jó napot!

Szeretnék egy régi kicsit megrepedezett múgyanta csónakot ujrafesteni. A kérdésem hogy az önök által is forgalamzott top-coat gyantával befesthetem, és megfelelő szinűre festhetem? És ez akkor ellenálló lesz az UV -nak viznek és minden egyéb külső körülménynek? Korábban egy másik csónakot a Dunaplast hajófestékeivel festettem, ez a gynata hasonló minőségű külső réteget biztosít?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2014-06-17 08:22
Kedves Szabolcs!
Elnézést a késői válaszért...
A topcoat nem festék, az egy besűrített jó minőségű műgyanta, hasonló, mint amiből a hajó készült. Mivel sűrű, ezért csak vastagon (0,3-0,8 mm) lehet kenni, így a víz- és UV-állóságon kívül, remek fizikai védelmet is nyújt a külső karcolások, sérülések ellen. Jól színezhető, oldalunkon több féle RAL színben lehet színező pasztát választani hozzá.http://mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=21&Itemid=301
A jelenlegi repedezett réteget, a festéket, stb. durva csiszolóval teljesen le kell csiszolni addig, amíg az erősített réteg elő nem bukkan, és csak erre lehet az új topcoat-ot felkenni.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Javítás kérdés 2014-05-08 22:47
Tiszteletem! Adott egy műanyag csónak, feltételezhetőe n poliészter, mert a belsején látszik a szövetszerkezet , 4-5 milis kusza szálak. Itt jön az első kérdés: mivel érhetnék el a csónak külsejéhez hasonlóan sima felületet, hogy ne az üvegszövet látszódjon belül? Második kérdés. A csónak feneke ugyan kétrétegű, lépésálló hungarocell maggal, ám az oldalpalánkok gyengécskének tűnnek nekem, tekintve, hogy mag nélküliek. Utolagos megerősítésre van-e lehetőség, és ha igen, miként? Ez a vékony palánk 2 helyen meg is repedt már, egyik helyen kettő még a másik 10 cm hosszan. Ezek javítására elegendő-e a gyanta+szövet kombó vagy van valami más megoldás is. Idegesítő kérdéseimre előre is köszönöm a választ, akár termékmegjelölé ssel is, hogy azonnal vásárolni is tudjak, ha a helyzet úgy hozza. Köszönöm.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2014-06-17 08:07
Elnézést a késői válaszért...
A belsején a szövet/paplan mintázatát topcoat rákenésével lehet eltüntetni, a simaságot pedig csiszolás-polír ozás segítségével.
Ha gyenge, vagy sérült a szerkezet, azt sajnos korrekten csak úgy lehet javítani, hogy szét kell szedni a két részt, és az üvegszálas oldalára - megcsiszolás után - lehet további üvegpaplan/rovi ngszövet rétege(ke)t, vagy/és merevítő bordákat rá laminálni.http://mugyantak.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_easy_shopping_black.tpl&product_id=1972&category_id=471&option=com_virtuemart&Itemid=161, http://mugyantak.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_easy_shopping_black.tpl&product_id=2702&category_id=441&option=com_virtuemart&Itemid=161
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Dani2222 2014-05-03 14:53
Teljesen tönkrementem,ho gy na itt van a több heti munkám eredménye,semmi t sem ér az egész,mert oldja a víz pff. Most olvasgattam,hog y ez valószinű egy parafinmentes anyag volt,amit óvni kell a nedvességtől,de erről nekem nem szóltak,hogy ezt fedni kell topcoat-tal.Eze ket most olvastam,javíts anak ki ha tévedek. Szóval elnézést a hosszú monológért,de le kellett írnom,mert nagyon bánt és zavar,mert én megtettem mindent,nagyon sok munkám van benne. Kérdés az lenne,hogy mit tegyek ezzel most ...így....kapot t egy csomó nem nedvességet hanem konkrétan vizet,tönkremen t ez a gelcoat réteg akkor rajta,vagy pedig menthető még a dolog valami módon? Kérem segítsenek.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2014-06-17 07:48
Kedves Dani!
Elnézést a késői válaszért...
Ha még nem oldódott meg a problémája, akkor csak azt tudja tenni, hogy lecsiszolja a rákent részt, és ugyanúgy bekeni mint első alkalommal, de most topcoat-tal. Ha van még az eredeti gélből, azt is felhasználhatja , ha tesz hozzá 3-5%-ban paraffin oldatot.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Dani2222 2014-05-03 14:53
Üdv!
Nagyon nagy gondban érzem magam....ez részben az én hiszékenységemn ek és nem utánajárásomnak köszönhető. Tehát: van egy üvegszálas csónakom,alul a gerincnél meg volt kopva a festék. Bementem egy hajósboltba,és kértem az eladót hogy segítsen,mert szeretnék egy vastag,karcálló ,vízzáró rétegű bevonatot a hajó aljára. Rögtön küldött is egy "hozzáértőt" aki a gelcoatot javasolta,meg is vettem,mind 2 komponensével együtt. Érdesítettem,zs írtalanítottam a felületet,rá is kentem,hibátlan ul áll rajta,kemény,ka rcálló felületet kaptam amit szerettem volna..egy darabig. Picit ragadt még,de mondom majd kiköt. Egyszer csak úgy éreztem nem ragad már,mehet a vízre. Így is lett,kipróbáltu k,nagyon jó, nem kopik,karcálló stb...nagyon nehéz volt utána letakarítani ez gyanús volt-mert nem vízen tárolom,futóval vonszolom mindenhová-. Aztán tegnap elmentünk horgászni,ma hazajöttünk,egy napot volt vízben,kisójázá snál látom,hogy a kezem fehér ott ahol megfogom a csónak alját.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # try this out 2014-05-01 17:11
Fabulous, what a webpage it is! This weblog presents valuable
information to us, keep it up.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Dudas Istvan 2014-04-07 13:41
Tisztelt Miklos!
Azt szeretnem kerdezni hogy uj fa csonak laminalasa kozben a deszkak illesztese kozott levo reseket (kb.5-6 mm.)toltsem-e be mugyantaval.Nem fogja-e akadalyozni a deszkak elmozdulasat dagadas kozben.
Vagy tomitsem a reseket elotte...de mivel?
Koszonom Tisztelettel,Is tvan
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2014-03-28 11:48
Válasz nagysamnak
Jól bevált technológia, és anyagok állnak rendelkezésünkr e. Nagyon szépen meg lehet csinálni pl. EC152 epoxi gyantával és 165gr-os, vagy 280 gr-os üvegszövettel. Ezek az üvegszövetek szinte teljesen eltünnek a gyantában, gyönyörűen látható marad a fa struktúrája, mintha lakkozva lenne, de annál sokkal erősebb, időt állóbb.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # nagysam 2014-03-29 10:07
Egy csónaképítő szaki azt tanácsolta, hogy régi hajónál kerüljem a műgyantát, mert ezek lenolajkencével voltak átitatva, és kétes a gyanta tapadása. Ez hihető?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2014-03-31 13:19
Bizony, ebben igaza van. Azonban ha a fa külső felülete meg van csiszolva durva csiszolópapírra l, és az impregnáló/alap ozóval (hígitott epoxi gyanta) kezdik, a leírásnak megfelelően, akkor az képes elég mélyen beszívódni, be-gyökerezni a fába. Ez pedig már biztosítja a megfelelő tapadást.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2014-03-28 11:38
Válasz Imre Gercsónak
Ismét át kellene olvasni a fenti cikkünket... A rétegelt lemezt is le lehet kenni egy viaszos formaleválasztó pasztával, és akkor nem szükséges rá más bevonat, ha a felület minősége megfelelő. Ezután lehet elkezdeni a gélazést, majd ha az megkötött (kb.2-3 óra múlva)kell a laminálást elkezdeni. Amikor ez is kész, akkor lehet lekenni topcoattal (záróréteg)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2014-03-28 11:09
Válasz Attila 1980-nak
Sajnos rossz hírem van: le kell szedni a kátrányt, a tiszta fémfelületre lehet csak műgyanta erősítést felvinni.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # nagysam 2014-03-26 19:06
Kielboat-jaimat újítom fel, és elgondolkodtam rajta, hogy műgyantával érdemes lenne-e? A fa minden szépségét láttatni szeretném, de használva is lesznek. 111
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # imre gercso 2014-03-22 11:32
Helló! Nagyon örültem mikor megtaláltam ezt az oldalt nagyon nagyon hasznosnak látom és lenne is pár

kérdésem :-) Az első kérdésem az lenne hogy miután a szerszám elkészült amit én rétegelt lemezbő

szeretnék készíteni pontossan milyen bevonatot kell készítenem rá hogy megfelelően le is lehessen szedni

mikor kész és miből? Erre egy epoxi bevonat elegendő polirozva majd levaxolva vagy szövet erősítés is

kellene az epoxiba tennem? Még egy fontos kérdés ha a szerszám elővan készítve tup-coat vagy hajó géllel

kezgyem vagy az ugyan az és ha gélcoat megszárat csiszolás portalanitás után kell e még egy közbe eső

alapózó réteg a laminálás megkezdése előtt vagy errre mehet az epoxi és a szövet. A választ előre is

köszönöm és még lessz egy pár kérdésem mielőtt belecsapnék a lecsóba. Szép napot kívánok! :-)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Attila1980 2014-03-03 21:33
Üdvözlöm! A korábbi levelem azt hiszem,h nem ment el.
Érdeklődni szeretnék,h műgyantát festett vagy kátrányozott csónakaljra fel lehet-e vinni? Mert a kátrány melegítéssel sem akar lejönni, ráadásul az alumínium a melegítésre deformálódik.
Mit tehetek?
köszönöm szépen
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Attila1980 2014-03-02 17:42
Üdvözlöm!
Hadd tegyek fel még kérdést!
Megkezdődött az alumínium csónak tisztítása és egy első "rossz" réteget le is tudtunk szedni. Azt szeretném kérdezni,hogy a csónak alján lévő kátrány rétegre - ami nem igazán akar lejönni az alumíniumról, még melegítéssel sem,mert elkenődik-, gondot jelentene-e a későbbi műgyantázása során, esetleg fémtisztára érdemes-e leszednünk azt? Szóval a kátrányra felvihetjük e a műgyantát vagy jobb,ha nem?
Minden mozdítható, eltávolítható korábbi festéket leszedünk előtte.
Köszönöm szépen előre is válaszát!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Guest 2014-02-21 10:53
Nagyon szépen köszönöm, így fogunk tenni!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
-1 # Guest 2014-02-20 03:24
Üdvözlöm!
Kérdéssel fordulok Önhöz!
Adott egy alumínium csónak és ezt szeretnénk műgyantával bevonni. Több kérdés is felvetődik. Kívül vagy belül érdemes rávinni az alumíniumra? van már belül pár folt, belülre terveztük egyelőre. Kívül talán valami alapozót vagy kátrányfélesége t tennénk,ha egyáltalán még lehet ilyet, ezt sem tudom. Bármilyen műgyanta felvihető az alumíniumra, mert egy hozzáértő azt mondta,h a hőtágulási különbségek miatt, ledobhatja az alumínium magáról a műgyantát? nagoyn szépen köszönöm!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
+1 # Bodnár Miklós 2014-02-21 08:45
Általában kívülről szokták megerősíteni a csónakokat, mert akkor védi a sérült, meggyengült, elöregedett testet a külső sérülésektől, és még jobban is nézhet ki...
Igen, más a hőtágulása az alumíniumnak és a műgyantáknak, ezért tényleg elválhatnak - helyenként - idővel egymástól. Ha kellően erős, szilárd a külső borítás, akkor ez általában nem okoz semmilyen problémát.
Azért, hogy a tapadás minél jobb legyen, figyelmébe ajánlom a fenti cikkben leírtakat:
"Fém csónak bevonása esetén körültekintőbbe n kell eljárni az előmunkálatokná l. Alumínium, vagy Al tartozékokkal rendelkező csónak esetén a csiszolást követő két órán belül be kell fejezni a bevonó réteg kialakítását, mielőtt az oxidréteg újból kialakulna. (Az oxidréteget vagy csiszolással, vagy lúgos (NaOH) kezeléssel távolíthatjuk el.)"
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Takács Péter 2014-02-18 10:36
Na kérem így kell ezt csinálni!
Tegnap reggel 8:17-kor megrendeltem a csónak javításhoz a gyantát és színt, ma reggel 8:20-kor meghozta a futár!
Kiváló, gyors, precíz munka!
Köszönöm!

Takács Péter
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2013-08-21 13:37
Általában nem okoz gondot, de a fának tökéletesen ki kell száradnia, tehát a gyantázás előtt pár nappal érdemes megcsinálni.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Guest 2013-08-20 09:17
SR5550-es rendszerrel szeretnék bevonni egy facsónakot. A csiszolt fát laminálás elött be lehet kenni vékonylazúrral, hogy sötétebb legyen a fa színe, vagy ez káros lehet az epoxy kötésére?

Előre is köszönöm.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Guest 2013-07-15 13:24
Tisztelt Öregmiki!

Szeretnék egy pár éve az udvaron tárolt műanyag csónakot felújítani.
1. Honnan tudom megállapítani, hogy pontosan milyen gyantával készült (PÉ, epoxi stb)
2. Az alján lévőn réteg (gondolom ez a gelcoat) olyan repedezett, mint aszály idején a szántó, mit lehet ezzel kezdeni?

Előre is köszönöm a segítséget.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2013-07-17 08:39
1. Az erősítőanyag struktúrája - ha látszik - lehet a támpont: ha össze-vissza szálak látszanak, vagy szabályos nagy(kb.3-5mm) "kocka" mintás, akkor poliészter gyanta a valószínűbb, ha 1-2 mm-es vagy kisebb a szövet struktúrája, akkor már lehet, hogy epoxi gyantából készült. A valószínűbb, hogy poliészter, mert epoxival főként verseny célokra, vagy hi-tech alkalmazásokhoz készítenek termékeket az ára miatt.
2. Le kell csiszolni az egészet, és a kívánt színű top-coattal 0,3-0,8 mm vastagságban lekenni, ha szükséges, akkor csiszolni, polírozni.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
-1 # Guest 2013-06-21 08:58
Tisztelt Öregmiki!

Van 3 öreg hűtőtornyunk, az aljuk már teljesen szétrohadt a csurgó víztől. Újra lemezelni és kihegeszteni nagyon nehéz lenne. Arra gondoltam, hogy belülről kikenném epoxigyantával és tennék egy réteg üvegpaplant. De nem hiszem, hogy fel tudom csiszolni teljesen az oxid réteget, szerintem már nincs annyi anyag. Van erre valami technológia, hogy odatapadjon, és ellenálljon a csurgó víznek.

Üdv.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2013-07-02 12:31
Kedves Béla!
Az epoxi gyanta jól tapad a fémekre, sajnos a rozsdára kevésbé... Azért, ha valamennyire meg lehet csiszolni a felületet, van rá esély, hogy tűrhetően rátapad, de örökös nem lesz. A másik dolog, hogy nem üvegpaplan kell hozzá, hanem 165 g/m2, vagy 306 g/m2-es üvegszövet, lehetőleg légbuborék-ment esen rálaminálva a felületre.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Vájer Attila 2013-04-25 10:57
Tisztelt Öregmiki!

Hogyan lehet festéket Top-Coat-ra felvinni?
Dekorációs festést szeretnék csinálni.Minden képpen csiszolni kell,vagy elég valamivel lemosni a parafint?
A Top-Coat viszonylag friss 2-3 nap.
Köszönöm.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Mészipeti 2013-03-04 20:13
Tisztelt Öregmiki!Válasz át köszönöm,hamaro san készítek fotókat a csónakról és e-mailben küldöm.Üdvözlet tel Mészipeti
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
+1 # Mészipeti 2013-03-03 19:05
Tisztelt Öregmiki!

Egy hete vásároltam egy már üvegszállal kívülről bevont 5 méteres fa ladikot.Itthon a tüzetesebb átvizsgálás után feltűnt hogy az egész borítás nincs mindenhol hozzátapadva a fához,az oldalán szinte végig mozog.Attól tartok sérülés esetén befolyik a víz az meg nem fog jót tenni a fának.Az alsó éleken dudorok vannak melyeket szintén be lehet nyomni.Az üvegszál illesztéseinél látok réseket,az oldalán visszahajtott kb.10cm hullámos,elváli k.Az éleken az üvegszálak kiállnak,nagyon veszélyes sérülést okozhatnak.A kérdésem az lenne hogy így még menthető esetleg a csónak vagy le kell szednem,csiszol nom az egész borítást.A fenti hozzászólásokat olvasva inkább hajlanék hogy leszedem az egészet és SR 5550 epoxi rendszerrel újra megcsinálom.Ön mit javasolna mitévő legyek?Válaszát előre is köszönöm!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2013-03-04 14:35
Kedves Mészipeti!
Ha tud, küldjön e-mailben egy-két fényképet a csónakról és a jellemző hibákról, akkor többet tudok segíteni. Így látatlanban nem tudok konkrétumot mondani, lehet, hogy le kell szedni az egészet, de lehet, hogy nem szükséges. Bővebben majd e-mailban tudok válaszolni a fényképek alapján.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2013-02-27 14:00
Teljesen jól kalkulált. Ennyi anyag szükséges, nem kell más. Annyit tennék még hozzá, hogy a 65PAX helyett egy másik topcoatunk van, ami szintén tökéletesen megfelel.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Nagy Mihály 2013-03-02 08:26
Köszönöm szépen a válaszát! Azt esetleg megkérdezhetem, hogy mi annak a topcoat-nak a neve?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Nagy Mihály 2013-05-23 06:34
Kedves Öregmiki!

A hétvégén megtörtént a ladik gyantázása.
A topcoat felhordása után beütött a probléma, méghozzá az, hogy aznapra nem ígért eső ellenére, sikerült egy kiadós zápornak jól eláztatnia a pár órával azelőtt topcoat-ozott ladikot.
Nagyon elkeseredtem, de később az eső elállta után azt tapasztaltam, hogy a topcoat teljesen megkötött a vízes felület ellenére.
A felületen néhol apró pici jukak jelentek meg, pedig figyeltem a megfelő vastagságra, és teljesen új hengerrel dolgoztam. A kérdésem az lenne, hogy az elázott topcoatnak a későbbiekben lehet-e valami hátránya, vagy az apró pici lukak miatt sérülhet- e a gyantaréteg alatta, vagy esetleg elválhatnak-e a rétegek egymástól???
Esetleg ha alaposan lecsiszolnám, és újra kenném topcoat-tal az segítene-e, vagy miután megvan kötve, hagyjam-e most akkor így?
Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Nagy Mihály 2013-02-20 06:57
Kedves Öregmiki!

Úgy döntöttem,hogy a gyantákat márciusban rendelem meg,a palant meg szerszámokat,má r megrendeltem,és tegnap meg is kaptam,amit köszönök szépen.Így legalább anyagilag sem megterhelő annyira:)
Az lenne a kérdésem még,hogy a top-coat-ot a gyantázás után több rétegben is célszerűbb használni,vagy elég egyszer lekenni vele a csónakot?
KB 10m2-es felületre mennyit kell rendelnem belőle? Zöld színezőpasztáva l szeretném színezni,abból is a legsötétebb zöldből,annak melyik a színkódja?
Előre is köszi a választ!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2013-02-22 08:34
Kedves Misó!
Először az előző kérdésére a válasz: a gyantázandó felét ne lenolajozza,maj d csak a gyantázás után, belülről. A gombaölő az talán nem árthat, de gyantázáskor a felületnek teljesen száraznak kell lennie!
Amikor a külső erősítés megkötött, durva csiszolóval átcsiszolni, és egy rétegben lekenni a topcoattal. Ha több rétegben keni le, csak ront a dolgon. A 10 nm-re kb 5-6 kg topcoat kell. (ez kb. 0,4-0,5 mm vastag topcoat réteget jelent) A zöld színt kiválaszthatja itt: http://mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=38&Itemid=115&limitstart=5
Én a Ral6005, (4352,-Ft+áfa/k g)vagy a 6026 színt(2960,-Ft+ áfa/kg)javaslom . A színező pasztából a topcoathoz max. 10% kell, tehát 0,5-0,6 kg.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Nagy Mihály 2013-02-22 12:39
Kedves Öregmiki!

Köszönöm tanácsait,megfo gadom őket,és azok szerint is fogok eljárni.....
Még egy kérdés megfogalmazódot t bennem a töltőanyaggal kapcsolatban.Kv arclisztre gondoltam,hogy a nyers fának a hézagait jobban el tudjam tömíteni. Mit tanácsol rendeljek belőle,vagy nem szükséges?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2013-02-25 15:12
Szerintem nem szükséges, mert így ha a fa nedvességet kap és egy kicsit megdagad, van neki helye mozdulni...Ha kívülről bevonta üvegpaplannal a csónakot, akkor az, és a topcoat fogja a fa részt a víztől kívülről megvédeni, az már nagy probléma lenne, ha azon átjutna a fáig...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Nagy Mihály 2013-02-25 15:56
Nagyon szépen köszönöm az információt.
Akkor összegezném az anyagokat,ha valamit kihagytam belőle,akkor kérem jelezze
10m2-es felületre, két rétegre rendeltem 20m2 300-as paplant,és még szükségem van 20kg Crystic2-446 PALV gyantára katalizátorral, valamint 6kg Crystic 65 PAX top-coat-ra, és kb fél kg színezőpasztára.
A szerszámokat és az acetont is megrendeltem már, valamit esetleg még ajánlana, vagy így megvan minden ami kell?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Guest 2013-02-13 22:56
Szia!

Pár hete már megkérdeztem, hogyan tudnám megoldani a csónakom belsejét/alját, hogy egy síkban legyen, ne álljon meg a víz a merevítésekben. Jövő héten lesz aktuális a dolog. A célom, hogy a lehető legkevesebb súllyal járjon a művelet, illetve az ár sem mindegy. A csónak 460 hosszú, 140 széles. Melyik lenne a legkedvezőbb megoldás, amelyet nálatok meg tudok vásárolni?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2013-02-22 08:46
Kedves Szabi!
Azok a leg-megfelelőbb anyagok, amelyeket a kollégám javasolt pár hete. Annyival tudom kiegészíteni, hogy már lehet kapni nálunk olyan önthető poliuretán habot, amellyel ki tudná váltani a hungarocellt, és arra már lehet poliészterrel laminálni. Ez esetben elegendő 2 réteg üvegpaplan, és azt kikeményedés után lekenni egy topcoat réteggel (ebből van "csúszásgátolt" is!)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Szabó Szabolcs 2013-02-23 18:22
Idézet - oregmiki:
Kedves Szabi!
Azok a leg-megfelelőbb anyagok, amelyeket a kollégám javasolt pár hete. Annyival tudom kiegészíteni, hogy már lehet kapni nálunk olyan önthető poliuretán habot, amellyel ki tudná váltani a hungarocellt, és arra már lehet poliészterrel laminálni. Ez esetben elegendő 2 réteg üvegpaplan, és azt kikeményedés után lekenni egy topcoat réteggel (ebből van "csúszásgátolt" is!)



Köszönöm a választ! Akkor már csak a rendelés marad. Mennyiségekkel bajban vagyok. Illetve nem tudom pontosan, mely termékekre lenne szükségem. A csónak 4,4 méter hosszú, és 120 széles. A bordák maximum 2 centi magasak, ezt szeretném szintbe hozni.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Nagy Mihály 2013-02-10 11:48
Üdvözlöm!
Új 5m-es fa ladikom áprilisra készül el.Kívülről szeretném műgyantával bevonni. Önöktől szeretném az anyagokat,műgya ntákat megrendelni hozzá.
A kérdésem az lenne,hogy az amatőr hajóépítők oldalán azt ajánlják,hogy a belső oldalát is le kell a csónaknak kenni erősítőanyag nélkül gyantával,hogy ne legyen ahogy ők mondják delaminálódás ,repedezés...
Szeretnék tanácsot kérni,hogy erről mit gondolnak Önök,mert azt olvastam itt,hogy elég felület kezelni,és lazúrozni.
Megtisztelő válaszukat előre is köszönöm!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2013-02-11 10:06
Kedves Miso!
Mindkét vélemény mellett, és ellene is vannak érvek. Mi inkább azt képviseljük, hogy ha fáról van szó, (nem rétegelt lemez, vagy más hasonló) akkor annak mindkét oldalát nem jó lezárni, mert akkor nem tud a fa szellőzni. Az elv az, hogy ha mindkét oldalt lezárjuk, nem kerül be nedvesség. Nos, ez (kézi laminálás esetén)csak elméletben igaz, a víz meg fogja találni az utat (repedést, lyukat) befelé, de kipárologni már nem fog tudni...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Nagy Mihály 2013-02-11 11:10
Köszönöm szépen a választ,így fogok eljárni,akkor a belső rész lazúrozva lesz.
Kérdésem az lenne még,hogy ha megrendelem a műgyantát ,akkor azt mennyi ideig lehet tárolni,mennyi ideig nem "romlik meg"? Áprilisban szeretném csak a csónakot bevonni,miután addigra készül csak el ugye:)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2013-02-13 11:40
A gyanta és a gél fél évig tárolható a gyártó szerint, de a gyakorlatban ennél lényegesen tovább is használható marad, ha jól lezárva szobahőmérsékle ten van tárolva. Az ideális hőmérséklet a munkához legalább 18 fok, 15 fok alatt pedig nem ajánlott... Így tehát rá ér, de megveheti az anyagot akár most is.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Nagy Mihály 2013-02-13 15:25
Köszönöm az információkat.A zt még hagy kérdezzem meg,hogy a ladik borovifenyőből készül,és a külső részét,ahol gyantázva lesz,lehet-e gombaölővel kezelni,esetleg lenolajozni?
Köszönöm előre is a válaszukat!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Guest 2013-02-06 18:39
Idézet - oregmiki:
Kedves Kriszti!
Nem tudok hatékonyabb módszert annál, hogy amit lehet lekaparni, a többit pedig durva csiszolóval lecsiszolni, egészen addig, amíg a fa csaknem teljesen tiszta nem lesz...


Tisztelt szerkesztő!

a fenti válaszával kapcsolatos az én kérdésem is, a kérdezőhöz hasonló cipőben járok.
Jelenleg a bonobit réteg letisztításával foglalatoskodok faladikomon, utána gyantáznám.
A kérdésem az lenne, hogy amennyiben némi mennyiségű marad a fúgákban, repedésekben, az mennyire befolyásolja a laminálást, rendesen rá fog-e tapadni a gyanta, vagy milyen megoldást javasol, alapozás,..... ?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2013-02-11 09:53
Kedves Karcsi!
Tisztítsa meg amennyire tudja. Ha csak a fugákban marad valamennyi, az nem probléma, még mindig jobban fog tapadni rá, mint a helyén lévő lyukra... :-)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Guest 2013-02-03 16:38
Üdvözlöm,

üvegszálas csónakom alján lévő merevítések 40 centinként, kb 2 centi magasan kiállnak keretszbe, és hosszanti irányban is. Ezáltal az esővíz mindig benntmarad, nem tud befolyni a csónak végébe. Be szeretném vonni az alját még 1 réteg üvegszállal, hogy teljesen egyenes legyen belül a csónak alja.
Az üres részek kitöltésére mit javasolna? Hungarocelből kitölthetném őket?
Milyen gyantát illetve paplant kellene használnom?

Előre köszönöm,

Szabolcs
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Szalai István 2013-02-04 12:56
Hali Szabi!
Amennyiben poliészter gyantával szeretnéd bevonni, akkor másmilyen habot kellene keresni, mert a hungarocellt (vagy más polisztirol habot) a gyanta sztirol tartalma feloldja. Esetleg valahogy el kell zárni a hungarocellt a poliészter gyantától valamilyen bevonattal. Mi raktárról PVC habbal tudnánk ajánlani, ezt használják pl. a balatoni hajók építésénél is, sajnos jóval magasabb áron mint a polisztirolt.

Visszatérve a gyantára, amennyiben jól gondolom és poliészter a csónak akkor poliészter gyantát javaslok a taposó elkészítéséhez. A webáruházunkban is kapható Crystic 2-446 PALV-t, és 300 grammos üvegpaplant, de ezt több,3-5 rétegben kellene alkalmazni, hogy legalább 1,5-2 mm vastagságú legyen.

Üdv, Szalai István
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2013-01-16 15:45
Lehet a példának megadottal számolni. Csiszolás után 2 réteg 300 g-os üvegpaplan gyantával, majd pedig ha ez megkötött, lekenni a kívánt színű topcoattal. Ez esetben Önnek is lesz egy több évig gond nélkül használható csónakja.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Guest 2013-01-16 11:39
Üdvözlöm!

Egy 2,4 méteres 110 cm széles faladikot szeretnék műgyantázni. Számolgatás után kb. 5 négyzetméternyi felület jött ki. A szerkezettel nincs baj, de kora miatt jó pár helyen szivárog.Esztét ikum,nem fontos tehát az olcsóbb megoldás érdekelne....Mi ből és mennyit kellene vásárolnom a külső burkoláshoz (fekete színre gondoltam).

Segítségét előre is köszönöm!

Ui.: A példában megadott "10 nm2-es ladikkal" lehet számolni vagy szükséges még egyéb termék?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Guest 2013-01-12 13:56
Üdv!
Másik kérdés.Ha mégis úgy alakul hogy beruházok az egész ladik gyantázására,ak kor ha a fa elkezd vetemedni,dagad ni nem tesz kárt a gyanta rétegbe vagy fordítva olyan erős hogy a fa eldeformálódik. Köszönöm
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2013-01-14 11:40
Kedves Sipos!
Csak a fartükröt megcsinálni nem lehet, az egész csónakot kell kívülről bevonni vagy 2 réteg 300 g-os paplannal, vagy 1 réteg paplannal,+ 1 réteg rovingszövettel , majd lekenni topcoattal. Ez esetben a fartükröt még külön is meg lehet erősíteni, ha szükséges. Ez már elég erős, és vízzáró, ha korrektül van megcsinálva.Ez az egész a szállítási költséggel együtt kb 50 ezer Ft-ból megvalósítható, és akkor lesz egy sok évig, gond nélkül használható csónakja.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Guest 2013-01-12 13:53
Üdv!
Az 5 m-es fa ladikomat szeretném rendbe rakni, úgy hogy ne eressze a vizet.Tavaly megpróbáltam a régi módszerrel ahogy sokan tanácsolták(len olajos kender kötél, bornit,és alu csíkok a sarkakra,élekre )Egy ideig működött de én szerintem a 4 ütemű motornak köszönhetően a fartükörnek a két sarka a rázkódás miatt kicsit elmozdultak egymástól és engedi a vizet.Az egész csónak paplanos műgyantázása kb.: 65000 Ft(10 m2)erre nincs pénzem és feleslegesnek is tartom mert a ladik se ér annyit.A kérdésem az,jó megoldás lenne e ha csak az éleket és sarkakat vonnám be műgyantával?Kel lő tartást ad a motor által keltett rázkódás ellen, és esetleg a víz szivárgást is megakadályozza? Ha az elképzelésem jó,akkor erre a gyantára lehet e kenni Bornitot(szurok ) és más szinező anyagot?
Előre is köszönöm
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2013-01-11 12:07
Mindenképpen üvegpaplanos erősítéssel.
Az erősítést ideális esetben a csónak belső feléről érdemes csinálni, akár több réteg üvegpaplan fel laminálásával, a jól megcsiszolt felületre. Ha mégis kívülről kell valami oknál fogva megerősíteni, akkor az egész erősítendő felületről le kell csiszolni a festéket, a régi gél réteget, stb. egészen az üveg erősített rétegig, és arra lehet laminálni.Ez után pedig le kell kenni kb. 0,5 mm vastagon egy jó minőségű topcoattal. Így elég erős lesz, és ha lekopik róla a topcoat, azt egyszerűen lehet javítani, ha szükséges.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Guest 2013-01-10 16:30
Üdvözlöm,

van egy üvegszálas csónakom, amit szeretnék megerősíteni. Jelenlet túl vékony a csónak, és mivel ahol szeretném haszlálni sok kövezés van, ezért tartok tőle hogy könnyen megsérül. Mit javasol, hogyan tudnám sokkal erősebbé tenni?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Péteri Vilmos 2012-12-17 19:24
Üdvözmöm!
Vettem a télen egy facsónakot, már laminálva. 1 hete, mikor kivettem a vízből láttam, hogy nem csak az algásodást gátló festék, hanem az alatta lévő réteg is lepereg. Lehet, hogy az előző tulaj nem megfelelő festéket használt? Hogy tudom ezt javítani?
Köszönöm!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2012-12-19 10:30
Az is elképzelhető, de ezen kívül még számtalan oka lehet... A megoldás : le kell csiszolni az egész felületről a lepergő réteget, majd egy megfelelő top-coattal lekenni ismét.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Guest 2012-12-16 20:28
Tisztelt szakértő!

Vettem egy műanyag csónakot és szeretnék bele két darab, zárható, kárpitozott ülődobozt. A tervem az, hogy 6-os OSB-ből megépítem az említett dobozokat és utána le műgyantázom. Igen ám, de az én tudományom - sajnos, az asztalosmunkáná l véget ér. Kérdésem az, hogy milyen anyagokat érdemes használnom? A kész méretet mennyiben változtatja meg a nyers anyagra felvitt műgyanta - illetve, hogy miként készíthetnék tiszta műanyagból ugyanilyen ülőalkalmatossá got? (csak, mert a végtermék súlya sem egy utolsó szempont) Illetve érdekelne még a csónakkal való össze laminálás menete és az egész folyamat buktatói, hogy elkerülhessem.

Üdv.Dunai
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2012-12-17 11:12
Javaslom, hogy először is nézze meg ezeket a videókat (http://mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=42&Itemid=351), így képet kap arról, mi is a laminálás, hogy néznek ki ezek az anyagok. Olvassa el ezt a cikket: http://mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=311, ugyan azok az anyagok használhatók, mint a cikkben szereplők.Ha az osb.re laminál, a laminátum vastagsága 1 mm alatt marad (egy réteg üvegpaplan esetén), de ha csak műanyagból akarja elkészíteni, akkor 2-3 réteggel számoljon.Elősz ör megfelelő vastag síklapot kell készíteni (mint a videó elején), azt méretre vágni, és a lapok összeragasztásá val a doboz formáját kialakítani. Érdemes még e cikk utáni kérdéseket és válaszokat is átnézni, valamint a következő cikkeket is átolvasni:http://mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=281, és http://mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=36&Itemid=381, valamint ezt: http://mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=35&Itemid=321.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Guest 2012-12-05 20:44
Tisztelt ertekesitesi referens!

Önöl kivänom tavasszal megrendelni az alapanyagokat egy kishajo epiteshez. A tervem az, hogy egy Bombardier invitation-t szerszämnak hasznälva kivülröl rälaminälok es a leszedett laminätumot összeragaszta lesz egy uj hajom. Sajnos annyira meg gyengült statikailag a kishajo, hogy nem eletszerü a foltozäsa :-(

Segit egy laminäläsban järtas ismerös, csak nem tudom, hogy häny reteg es milyen üvegszövetet kell laminälnom a szerszämra, hogy erös kishajom legyen. Kerem, segitsenek. Celom epoxi rendszerböl dolgozni, hogy elkerüljem az ozmozist es erösebb legyen a termek.

Valamint erdemes-e hasznälnom coremat szendvics anyagot? Jelentös lesz a statikai erösödes?

Elöre is köszönöm, Richard
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2012-12-06 10:51
Kedves Richard!
Amennyiben a leírt módon akarja elkészíteni új hajóját, akkor min. 2-3 réteg 300 gr/m2 súlyú üvegszövetre lesz szüksége, majd merevítésekre, ill. szendvics/mag anyagokra, majd ezek után ismét 1 réteg üvegszövetre. Én az Ön helyében megfontolnám a régi hajó felújítását (nem foltozását!)a következő módon: Szétszedném a két részből összeragasztott hajótestet, így már hozzáférek a belsejéhez, egy durva átcsiszolás után az egész felületre 1-2 réteg üveg erősítést rálaminálok. Így a szerkezetileg sérült, meggyengült hajótestet sikerült megerősíteni, ráadásul úgy, hogy a gyári merevítéseket is kijavíthattam. Ez után a két fél külsejét kell javítani: először lecsiszolni teljesen az üveg rétegig, majd egy megfelelő jó minőségű top-coattal lekenni/leszórn i kb.0,5-0,8 mm vastagságban. Akkor érdemes vastagabban, ha ezek után csiszolni, polírozni akarjuk a felületet. Ha a hajó eredetileg poliészterből készült, akkor így felújítva, pár kilóval nehezebben ugyan, de a következő 10-15 évben a poliészterrel sem lesz "ozmózis" gondja.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Sinka Vince 2012-12-05 10:59
Tisztelt Szakik!
Szeptember végén top-coatoztam két csónakot,egy öreg műanyagot valamint egy frissen gyantázottat, de a hűvös időjárásnak köszönhetően még másnap reggel is ragadtak,tapadt ak majd kisütött a nap és szépen megszáradtak.
Felfordítottam őket és most két hónap eltelte után ahogyan az eső mosta a szennyeződés végigfolyt az oldalán úgy megfogta,hogy nem tudtam sem autósamponnal, sem más vegyszerrel letakarítani csak az aceton szedte le de az a festést is megkezdte dörzsöléssre.
Olyan mintha a gélbe, annak pórusaiba beszivárogna a szennyeződés. Ez normális?
Valamint hogy utólagosan géleztem ugye a gél-coathoz raktam parafint, de attól viszont a szine matt lett. Van-e valami lakkféle amitől visszanyerhetné m a fényes felületet mint az új csónak.Valamint jobban lehetne takarítani.Kére m ajánljanak valamit, vagy mondják meg hol szúrtam el.
Az aceton feloldhatja a 2-3hónapos gélezést?
Segítségüket és válaszukat előre is köszönöm!
svince73
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 
 
0 # Bodnár Miklós 2012-12-05 12:28
Kedves Vince!
Azt, ha másnap reggel még ragadt, azt nem csak a hideg éjszaka, hanem a nedvesség, páralecsapódás is okozta, és innen kezdve igaza van: másnap a napon megszáradt...de nem kötött meg, nem játszódtak le benne a kikeményedést okozó kémiai reakciók.Az eső ezért mosta ki belőle a szennyeződéseke t, esetleg a színező anyagot, és az aceton is csak ez esetben oldja.
A gélhez 3-5% paraffinoldatot szabad csak tenni, ebben az esetben csak nagyon kicsit lesz matt - a felületre kiült paraffin réteg miatt - ami idővel eltűnhet, vagy lemosható róla. A megoldás: lecsiszolni/kap arni/mosni, és lekenni még egyszer topcoattal, ha lehet gyárival pl:(http://mugyantak.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_easy_shopping_black.tpl&product_id=6562&category_id=111&option=com_virtuemart&Itemid=792)Lehetőleg mindenféle hígítás nélkül az optimális kb 0,5 mm vastagságban. Ha ez után meglátszik az ecset, henger nyoma, azt csiszolással, polírozással el lehet tüntetni, ez esetben azonban inkább vastagabban kenje (0,6-0,8 mm)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

logo