huenfrderues
 KalitaKft.
Poliészter és epoxi műgyanták, szilikon gumi és poliruetán anyagok
×
 x 

A kosár üres
A kosár üres

Először laminálóknak

Tanácsok azoknak, akik életükben először laminálnak

Laminálás: esetünkben egy, vagy több réteg erősítő, ill. vázanyag (pl.: üvegpaplan, rovingszövet, karbon, kevlár, vagy üvegszövet,stb.) műgyantával való átitatása.

A leggyakrabban használt műgyanták a poliészter, és az epoxi műgyanták. Most a poliészter gyantával való laminálásról lesz szó.

Valamilyen termék készítésekor a laminálást megelőző lépések a következők:

1- a szerszám (sablon) felületének kialakítása, megtisztítása,
2- formaleválasztó kiválasztása, felhordása,
3- gélezés.

Ezek után következhet a laminálás.
Ezek a lépések pl. termékek javítása esetén kimaradnak, a felületet azonban minden esetben gondosan meg kell tisztítani a szennyeződésektől, akár durva csiszolással is. A gél megkötése után tehát kezdődhet a laminálás.

  • Lamináláshoz válasszuk ki a megfelelő poliészter gyantát, lehetőleg olyat, melynek a nevében az szerepel, hogy "lamináló", mert azok a gyanták általában előgyorsítottak, tixotrópok, könnyebb velük az erősítőanyag - pl. üvegpaplan - átitatása, ellentétben pl. az "öntőgyanták"-kal.
  • Miután mindent előkészítettünk, hozzáadjuk a műgyantához a térhálósító adalékot,(ez általában valamilyen peroxid, pl.:metil-etil-keton-peroxid(MEKP) oldata. A tökéletes kikeményítéshez a legtöbb esetben 1% és 3% közötti mennyiséget kell a gyantához adni és gondosan összekeverni. (általában 1 liter poliészter gyantához 1-3cl (10-30 cm3)MEKP, de a pontos mennyiséget és a kötési időt a gyanta adatlapján és - jó esetben - a dobozán, csomagolásán lévő cimkén feltüntetik) A peroxid mennyiségének növelésével, vagy csökkentésével csak kis mértékben lehet a kötésidőt változtatni, viszont 1% alatt és 3% felett nagy a veszélye, hogy nem köt meg tökéletesen, nyálkás, ragadós marad.

alt

Manapság a legtöbb lamináló gyantában van tixotrópizáló adalék (azért, hogy a nem vízszintes felületekről se folyjon le a laminálás alatt), tartalmaz paraffint a felület tökéletes térhálósodása érdekében és tartalmaz előgyorsítót (ezzel állítják be gyárilag, hogy mennyi idő múlva kezdjen el keményedni a gyanta). Tehát a bekeverés után szobahőmérsékleten (20-23 fok) általában kb.: 20-40 perc alatt kell felhasználnunk a gyantát. Magasabb hőmérsékleten, ill. napon ez az idő akár 5-10 percre is lecsökkenhet

  • Ecsettel, vagy (nagyobb felületek esetén) teddy hengerrel hordjuk fel a felületre a bekevert gyantát, majd helyezzük rá az előre elkészített üvegpaplant, vagy szövetet és itassuk át gyantával. Ha teljesen átitatódott, a felesleges gyantát, és a belekerült levegőbuborékokat lamináló hengerrel (fém, vagy műanyag), vagy ecsettel lehet a termék széle felé irányuló mozdulatokkal eltávolítani.
  • További rétegek laminálása: ha még van bekevert gyantánk és időnk is a gyanta várható kötéséig, akkor rakhatjuk a következő réteg üvegpaplant vagy szövetet, ez az előző rétegtől már elkezd átitatódni és csak annyi gyantát kell rávinni, amennyi éppen szükséges.
Ha a bekevert gyantánk elfogyott, keverhetünk új adagot, de csak akkor, ha a laminát még nem kezdett el kötni. Ha igen, akkor meg kell várnunk amíg teljesen megköt, a felületén kiálló üvegszálakat, egyenetlenségeket durva csiszolópapírral megcsiszoljuk és csak ezután kezdhetjük a következő réteg felvitelét a bekevert gyanta felhordásával.
 
  • Figyeljünk a következőkre:
1 - Csak annyi gyantát keverjünk be, amennyit kb.: ½ óra alatt el tudunk dolgozni.
2 - Csak akkor kezdjünk új réteget, ha biztosan be tudjuk fejezni a gyanta kötéséig.
3 - Ne kezdjünk új réteget, amíg az előző, megkötött réteg meleg.
4 - Három rétegnél többet ne tegyünk fel egy munkafolyamatban, mert 2 mm vastagság felett túl sok hő fejlődik és megéghet.
5 - A gyantát soha ne hígítsuk vízzel, vagy oldószerekkel
6 - Ha hosszabb idő (4-8 óránál több) után szeretnénk új rétegeket felvinni a már megkötött laminátumra, azt először meg kell csiszolni,a felületére kiült paraffin réteg eltávolítása miatt. Ha ezt nem tesszük, az új réteg nem köt hozzá tökéletesen az előzőhöz és idővel elválhat tőle.
 
Végül pedig egy kis segítség a megfelelő anyag kiválasztáshoz:
 
  •        Ha olyan terméket készítünk, amelyet a szabadban, vagy vízben használunk, válasszunk gél-coatnak hajógélt, mert az UV-stabil, időjárás- és vízálló. Ilyen pl. az ecsettel felhordható CRYSTIC 65 PA NATÚR (színezhető) gél-coat, és ennek fehér változata. Ha gélszórásra alkalmas eszközzel rendelkezünk, akkor a szórható gélek közül válasszunk. Ha a terméket, a laminált felületet utólag  akarjuk egy védő réteggel bevonni (pl.javítások), használjunk top-coat-ot, pl.: Technogel topcoat fehér, vagy natúr, színezhető változatban. 
  •        Ha az időjárásnak nem kitett, beltérben használt, vagy festett terméket (pl. karosszéria elem) készítünk, tökéletesen alkalmas erre a célra egy olcsóbb, nem UV-stabil ipari gél-, ill. top-coat. Ilyenek az Ipari gélek ecsetelhető és szórható változatban, ill. az ezekből készült top-coat, beltéri használatra.
  •        Gyantáink közül a legtöbb célnak megfelelnek a "hajóengedélyes" (Lloyd's Register of Shipping) lamináló gyantáink, mint pl. a Crystic 2-446 PALV nevű általános lamináló gyanta. Más gyantát csak speciális termék igénybevétel (pl. nagy hőállóság estén Crystic 199), vagy más feldolgozási mód esetén (pl. sok réteg, több nap alatt történő felhordásához) valamilyen paraffinmentes gyantát javaslunk használni. Ha polisztirol habra (Nikecell, hungarocell, EPS, stb) kell laminálni, azt vagy epoxi gyantával végezzük, vagy egy speciális, erre a célra kifejlesztett poliészter gyantát kel keresni (jelenleg nem forgalmazunk ilyent...) ) mert az általánosan használt poliészterek roncsolják, oldják a polisztirol habokat.
  •        Az erősítő anyagok közül a legtöbb célra alkalmas a 300 g/m2-es vastagságú üvegpaplan, mert ez még könnyen átitatható és már elég erős termék készíthető 1-3 réteg esetén is.Ugyanez érvényes az 200-250-300 g/m2-es rovingszövetekre is. A késztermék elkészíthető csak üvegpaplanból, paplan és rovingszövet kombinálásával, és rovingszövetből is. Ez utóbbit  azonban csak ritkán, speciális, - pl. egyirányú - igénybevétel esetén javasoljuk.

       Használhatunk még különleges igények esetén szénszöveteket, kevlár-, karbon-kevlár és üvegszöveteket is, azonban ezeket inkább epoxi gyantákhoz ajánljuk tulajdonságaik maximális kihasználása érdekében, és az áruk is lényegesen magasabb.

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Hozzászólások   

# Simmer szilárd 2018-06-19 14:26
Tiszteletem. Tanácsot szeretnék kérni! Kész karbon
Sárvédőm van amit kissé meg evett az idő. Ki repedezett a gyanta rajta. Ez úton szeretnék tanácsot kérni hogy fel tudnám e újítani? Illetve hogy milyen gyantát használhatnék ami a régire varázsolná minden komolyabb szaktudás nélkül... magamtól arra gondolnék jogy le kenem műgyantával és fel polírozom. Válaszukat előre is köszönöm.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2018-06-20 08:28
Az elképzelése csaknem jó... A kérdés az, hogy milyen gyantával (poliészter?, epoxi?) van készítve a sárvédő, mert olyannal lehetne csiszolás után lekenni... A másik lehetőség, hogy először megcsiszolja, hogy a repedések eltűnjenek, és utána le lakkozza valamilyen festékboltban kapható lakkal...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kiss Hunor 2018-04-28 11:50
Tisztelt Cím!

Adott egy strandkajak, ami az alsó ès felső test illesztésénél az egyik oldalán teljesen megrepedt. Milyen módszert és anyagot javasol a javítására?

Előre is köszönöm!

Üdvözlettel:
Kiss Hunor
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2018-05-02 08:48
Ilyen egyszerűen nem lehet a kérdésére válaszolni... mitől repedt meg? Csak úgy, a használat során, vagy nekicsapta valaminek, esetleg az illesztésnél a ragasztás vált el, vagy együtt eltörött?Ezek a dolgok (is) határozzák meg a javítás módját. Ha rendesen, hosszú időre akarja megjavítani, akkor mindenképp szét kell szedni a kajakot, akkor kiderülhet, hogy miért repedt el, és azt hogyan lehet legjobban javítani. Ha ezt nem szeretné, akkor pedig szinte mindegy, valamilyen ragasztó, tömítő anyaggal javítani a repedést, és bízni benne, hogy kibír pár alkalmat...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Frankó Pál 2018-03-13 20:00
Tisztelt Cím !

Oktatást esetleg nem szoktak szervezni. Bútorosként szívesen részt vennék egy bevezető kurzuson.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2018-03-19 12:39
Gondolkodunk a lehetőségen, de egyenlőre még nem tudok konkrétumot mondani...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Botos Attila 2018-02-07 10:00
Tisztelt Bodnár Úr!

Stabilizált fa markolatot szeretnék készíteni késeimhez. A gyantát vákuummal juttatnám a fa rostjai közé. Milyen gyantát tudna ajánlani erre a célra? Lehetőleg minél kisebb viszkozitásúra lenne szükségem.

Válaszát előre is köszönöm!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# LexaAndrás 2018-02-14 20:25
Kedves Attila!
Pont ezt szerettem volna én is kérdezni, kíváncsian várom, hogy megfelelt-e a markolat stabilizalasra a javasolt anyag?
Illetve, hogy a javasolt maximum higitas és vakuum alkalmazás mellett mennyi ideig hagyható "ázni" a faanyag a gyanta megkötése nélkül?
Köszönettel,
András
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2018-02-07 10:37
Mi nem forgalmazunk speciálisan ilyen célra kitalált gyantát. A mi gyantáink közül esetleg az SR 5550-est javaslom kipróbálni az EP235 PMXIP hígítóval felhígítva (SR 5550 Epoxi fa impregnáló). http://mugyantak.hu/webaruhaz/epoxik/sr-5550-fa-impregnalo-detail
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# somogyi zoltán 2018-02-04 13:04
Tisztelt forgalmazó! szeretnék érdeklődni! fém csónakot szeretnék bevonni epoxi gyantával,és roving szövettel! Édeklődnék ,mit ajánlanak? Teljesen fémig csiszoltam,lero zsdamaróztam! Érdemes a hegesztéseknél csíkokat felragasztani? és utánna teljesen bevonni.Melyik terméküket ajánlják fémcsónakhoz? Válaszukat előre is köszönöm!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2018-02-05 15:26
Az epoxi gyanták jobban tapadnak a fémekhez, mint a poliészterek. Ha epoxival dolgozna, (pl. SR5550) akkor nem roving szövetet, hanem üvegszövetet (163, vagy 280 gr/nm-est) érdemes használni. Tudnia kell, hogy a fémeknek sokkal nagyobb a hőtágulásuk mint a műgyantáknak, ezért megvan az esélye, hogy elvál(hat)nak egymástól, ezért úgy kell elképzelnie, hogy a vas csónakra készít kívülre egy műanyag csónakot...Nem szükséges a hegesztésekkel külön foglalkozni, az egészet egyben be kell vonni, majd -
ha megkötött - lekenni a záróréteggel. Olvassa el a Csónakbevonás, javítás cikkünk epoxira vonatkozó részét, ugyanúgy kell dolgozni, mint a fa esetében, csak az alapozó rétegre nincs szükség.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Szick József 2018-01-29 10:36
T Forgalmazó !
Kültéri medencémet polieszter gyantával lamináltam, és utána két rétegben gél-t használtam fedőrétegként .
A gyanta és a gél is teljesen kikeményedett, de a szezon alatt észrevettem, hogy a vízzel érinkező felület elvesztette a fényes hatását illetve a víz leeresztése után a gél réteg teljesen lejött a felületről kézzel porszerüen kefével le tudtam seperni róla. A gélhez 2% edzőt és 1 % tulolt adtam . A laminálás teljesen rendbe van hibátlan , mit rontottam el illetve mit kéne csinálnom az új gél felvitele előtt .
Várom válaszát (tanácsát)
Tisztelettel Szick József
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2018-01-30 09:14
Csiszolja meg (durva csiszolóval) a felületet, majd kenje le 1 rétegben a kívánt színű topcoattal, kb. 0,5 mm vastagságban (így kb. 2 nm-re elég 1 kg topcoat!). A topcoathoz 1-2% edzőn, esetleg 5-10% poliészter színezőpasztán kívül semmit ne tegyen hozzá, ne hígítsa. Mindezt csak teljesen nedvesség mentes felületen, legalább 16-18 fokos hőmérséklet esetén érdemes csinálni, és így sok évig jó lehet a felület.
A topcoatot itt rendelheti meg: http://mugyantak.hu/webaruhaz/poliesztergelek/technocoat-natur-ecsetelheto-polieszter-top-coat-detail
A színt pedig itt választhatja ki: http://mugyantak.hu/termekeink?showall=&start=5
Megrendeléskor a szín kódot, és mennyiséget írja a "megjegyzés" rovatba
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Reszoly Gyula 2018-01-23 15:12
Üdv.
Az lenne a kérdésem hogy,fürdőszobá ba szeletelt téglapadlóra sszeretnék tükörfényes szintelen műgyantát teríteni.
Milyet javasol és kb mily vastagságban kell önteni?Előre is köszönöm.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2018-01-24 11:07
A mi anyagaink közül a HK 31, és a EC 141 UV-ÁLLÓ EPOXI ÖNTŐ GYANTA alkalmazható a leírt célra. 2 és 30 mm vastagságok között mindkét gyanta alkalmazható normál szoba hőmérsékleten, teljesen száraz, nedvességmentes felületre.
http://mugyantak.hu/webaruhaz/epoxik/hk-31-epoxi-%C3%B6nt%C5%91-hobbigyanta-detail
http://mugyantak.hu/webaruhaz/epoxik/ec-141-uv-%C3%A1ll%C3%B3-epoxi-%C3%B6nt%C5%91-gyanta-detail
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Czeglédi Balázs 2018-01-11 15:41
Üdvözletem!
Milyen típusú műgyantát érdemes használni fémfelületek laminálásához? Réz fóliával bevont tárgyat szeretnék laminálni. Fontos, hogy időjárás álló és elektromosan szigetelő legyen a végeredmény, valamint, hogy ne korrodálja a réz fóliát.
Üdv!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2018-01-12 09:28
Fémekhez - tehát a rézhez is - epoxi gyantát ajánlunk. Ebben az esetben ugyanazt a gyantát javaslom, ami a "Csónakbevonás, javítás" cikk második felében le van írva, az SR 5550 UV-STABIL EPOXI ZÁRÓ RÉTEG-et, laminálásra, és a záró réteghez is.
Cikk: http://mugyantak.hu/csonakbevonas-javitas
Anyag: http://mugyantak.hu/webaruhaz/epoxik/sr-5550-uv-stabil-zaro-reteg-detail és http://mugyantak.hu/webaruhaz/uvegszovetek-szalagok/uvegszovet-163-gr-m2-es-2-2-es-detail
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Szabó Gyula 71 2017-11-12 18:07
Üdvözlet!
Segítséget szeretnék a következőben:
Akvárium hátteret szeretnék készíteni xps polisztirolhabb ól, melyre felviszek színezett (fekete) élelmiszerbarát csemperagasztót . Ezt a hátteret akarom valamilyen műgyantával bevonni, megvédeni. Fontos szempontok: vízben ne oldódjon ki semilyen anyag, átlátszó maradjon, az algág eltávolításánál (pl: fogkefével) lehetőleg ne karcolódjon, az alatta lévő anygokat ne bántsa, esetleg fa ágakat is be lehessen vonni vele, kis (1kg) kiszerelés, ecsettel fel lehessen vinni, esetleg üvegpalannal meg lehessen erősíteni. Létezik ilyen műgyanta vagy más anyag? Segítségüket előre is köszönöm!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2017-11-14 10:34
Ha a hungarocellt (sps, polisztirol hab) nem éri el a műgyanta, akkor választható a poliészter gyanták közül bármelyik lamináló gyanta, mert vékonyan kenve mind szépen átlátszik. Ha vastagabb réteg lesz, akkor érdemes a víztiszta öntőgyantát használni. Az üvegpaplan alkalmazása csökkenti az átlátszóságát. Mindegyikre vonatkozik, hogy szoba hőmérsékleten 1 nap alatt szépen kikeményednek, lezajlik bennük a keményedési (kémiai) folyamatok 90-95%-a. Maradék 5-10 % viszont akár több hétig is eltarthat, . Ezt meg lehet gyorsítani 24 óra szoba hőmérsékleten történő keményítés után pár órás magasabb hőmérsékleten történő "utó-keményítés sel" (pl. berakni a sütőbe 3-5 órára kb 50-60 fokra...) Amint ezek a reakciók lezajlottak, a kikeményedett anyagból nem távoznak mérgező anyagok, és nem lesz szaguk, nyugodtan lehet használni akváriumban is. Persze, azért néhány napig érdemes pihentetni a hőkezelés után is...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Paksi Attila 2017-10-27 06:40
Üdv! Laminált íj készítését tervezem.Erre a célra mely termékeket ajánlja név szerint ?Válaszát előre is köszönöm.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2017-10-27 09:30
Sok féle anyagból, és módszerrel készítenek "laminált" íjakat... Sajnos nem tudok semmi biztosat ajánlani, mert akik ezzel a módszerrel készítenek íjat, azok mindnyájan saját maguk kísérletezték ki a saját módszerüket, az általuk legjobbnak tartott anyagokkal, amiről viszont nem szívesen adnak ki infót. Mi egyfajta fához használható gyantát forgalmazunk (SR 5550-es rendszer), amiről én úgy gondolom, hogy alkalmas lehet erre a célra is, de mivel mi nem gyártunk semmit, csak forgalmazzuk az anyagokat, ezért csak javasolni tudom, hogy próbálja ezzel, kísérletezze ki...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Botos Kristóf 2017-10-23 17:54
Üdv!
Van egy EPO vitorlázógépem( RC), aminek az aljára szeretnék szén vagy üvegszálas védöréteget készíteni a hogy megvédje a testet a durvább leszállásoknál. A kérdésem az lenne hogy milyen formaleválasztó anyagot ajánl EPO hoz ami nem károsítja a géptestet.

Szép estét
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2017-10-24 14:57
Formaleválasztó ink egyike sem károsítja az epoxiból készült testeket. Lehet tehát akár pasztát, ( http://mugyantak.hu/webaruhaz/formalevalaszto-polirozo-anyagok/oskar-s-m-700-c-formalevalszato-paszta-detail ),vagy folyadékot ( http://mugyantak.hu/webaruhaz/formalevalaszto-polirozo-anyagok/marbocote-tre-45-eco-detail ) is választania.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Szabó Tibor 2017-09-24 22:05
Szép napot. Azt szeretném kérdezni, hogy lehetséges e személyes találkozás,mert több kérdésem is volna. Kezdő vagyok ebbe a szakmában. Kérdésem lenne a szilikonokról, Pur habról, laminálásról. Válaszát előre is köszönöm. Tisztelettel: Szabó Péter.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2017-09-26 14:54
Természetesen.
Nyitvatartási idő alatt általában benn vagyok, bármikor jöhet.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Mórocz Milán 2017-09-06 19:00
Tisztelt Bodnár Úr!
Egy szabadban álló, vasbeton szerkezetű, durván simított lépcsőt szeretnék thermowood faburkolattal ellátni. (A thermowood egy hőkezelt fenyőfa, amely a hőkezelés hatására kevésbé vetemedik, és jobban vízálló)
Arra gondoltam, hogy a lépcső megtisztított beton felületét poliészter ontőgyantával kiegyenlítem, és még a gyanta megkötése előtt ebbe belehelyezem az előzőleg méretre vágott fa burkoló deszkákat.
A kérdésem, jó lehet-e ez a megoldás, vagy esetleg van-e ennél jobb ötlete.
Üdvözlettel:
Milán
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Pozsik Tamás 2017-06-29 09:42
Tisztelt Bodnár Úr!

Készítettem egy csónak sablont amit hajlítható rétegelt lemezzel borítottam,sajn os ez nem elég merev.Ön szerint,elég ha szerszámgélt viszek föl rá,vagy jobb lenne a gél előtt egy réteg laminálógyanta+üvegpaplan.

Köszönettel:Pozsik Tamás
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita Kft. 2017-06-29 15:56
Sajnos nem értem, ha van egy sablonja, akkor afolyamat a következő: formaleválasztó , gélcoat, üvegpaplan és műgyanta. Miután ez megkötött, leveszi a sablonról, és kész a test.
Ha a sablon nem megfelelő, az meg kell javítani. A sablon felülete minél szebb, fényesebb, annál szebb, hibátlanabb lesz a késztermék. A jó sablon hasonlóan épül fel, mint a termék, csak kb. dupla olyan vastag.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Pozsik Tamás 2017-06-29 16:18
Elnézést rosszul fogalmaztam,mag a a sablon készült hajlítható rétegelt lemezből és én ezt szeretném megerősíteni.Tu dom,hogy a szerszámgél felvitele lenne a következő lépés csak sajnos nem tudom mekkora szilárdságot adna.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita Kft. 2017-06-29 16:51
Sajnos, nem ilyen egyszerű. Ha meg kell erősítenie, akkor üveg paplannal és poliészter gyantával is meg kell erősíteni. A szerszámgél akkor kell, ha új sablont készít egy ősmintáról.
Ha nem muszály, ne erősítse, hiszen csak 1 terméket akar róla készíteni....
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Pozsik Tamás 2017-06-29 17:05
A szerszámgélt leszámítva én is így gondoltam,köszö nöm,hogy megerősített.To vábbi szép napot!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita Kft. 2017-06-25 17:21
Kedves Tamás!
Ennél a gyantánál ne menjen 2% fölé. Az a felület, amely levegővel érintkezik nehezen, lassabban köt meg, mert a levegő kötéslassítókén t működik. A megoldás az utókeményítés, pl. 24 óra szobahőmérsékle t után betenni a sütőbe 50-60°C-ra 1-2 órára. Valószínűleg akkor lezajlanak a maradék keményedési folyamatok. A teljes kikeményedés egyébként a 48-72 órát is elérheti, igy ez az idő is rövidebb lehet
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kormos Tamás 2017-06-25 14:13
Kedves Bodnár Miklós!
Synolite 0328-A-1 öntőgyantát vettem, csináltam néhány próbadarabot különböző arányban hozzáadott katalizátorral (elvileg 1-3%-on belül). Az a problémám, hogy a felülete egyrészt kicsit ragacsos (meglátszik rajta az ujjlenyomat) másrészt pedig nem elég kemény, szinte körömmel megkarcolható. Hogyan lehetne karcállóvá tenni? Esetleg be kéne vonni valami géllel? Zárjam el a levegőtől amíg megköt? Mert az a fele az anyagnak ami az edény falához ért nem lett ragadós, de az sem elég karcálló.
Egy 4*5*2cm-es "tepsibe" önteném amiben benne is maradna üzemileg, a szabadon levő felülete kéne, hogy szép átlátszó és karcálló legyen. Hogyan lehetne ezt megoldani?

Köszönettel Kormos Tamás
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kormos Tamás 2017-07-16 17:35
Kedves Miklós!
Kipróbáltam az utókeményítést, de így sem lett elég karcálló a felület. Lehet, hogy a poliészter nem elég erős erre a feladatra és epoxit kéne használnom? Esetleg van olyan epoxi öntőgyantájuk aminek lényegesen karcállóbb lesz a felülete mint a poliészternek? Egy 4*8*2cm-es "tepsibe" önteném amiben benne is maradna üzemileg, a szabadon levő felülete kéne, hogy szép átlátszó és karcálló legyen.

Köszönettel
Kormos Tamás
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Kalita 2017-07-17 08:34
kipróbálhatja az epoxi öntő gyantáinkat (EC 252; HK 31; az adatlapjaikon ellenőrizheti a keménységüket, egyéb megadott fizikai tulajdonságaika t), de úgyis csak egy próba fogja megmondani, hogy érezhetően keményebb-e valamelyik...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Balog Attila 2017-05-23 14:16
Kedves Miklós
En medence épitésen gondolkodom! Az ősmintát lemezböl kesziteném el,erre pedig spric gitet vinnék fel.A sima felület érdekében.Utánn a mehetne az elválaszto,gelc oat a laminálás.Kivit elezhető igy?Előre is köszönöm
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Bodnár Miklós 2017-05-26 13:57
Kivitelezhető az elgondolás. Nem írta, hogy milyen lemez, de ha fém, akkor lehet, hogy arról könnyebben lejön majd a termék, mint a szórókittes felületről, tehát érdemes megfontolni, hogy csak ott kitteljen, ahol feltétlenül kell, (pl. éleknél, hegesztési varratoknál, stb.)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Vági Tamás 2017-05-06 16:22
Kedves Miklós, egy kishajó vezetőfülkéjéne k a tetejét szeretném elkészíteni polieszter gyantából laminálással.
Sajnos a forma nem áll rendelkezésre , azt nikecell tömbből szeretném kifaragni az eredetiről fellelt fotók rajzok alapján. alulról a vezetőfülke polikarbonát üveg oldalai közvetlenül kapcsolódnának a formába mart hornyokba.arra gondoltam hogy magát a kifaragott habot vonnám be laminálással és a hab véglegesen benn maradna az elemben, a az egyéb elemek , antennák, lámpák , korlátok csavaros rögzítéséhez, szükséges helyeken pedig rétegelt lemez tömböket helyeznék el előre a habban erősítésként. A tetőelem mérete kb 1300x 1300 mm lenne a legnagyobb vastagság pedig ca 110 mm.
Kívüről fehér színüre szeretném színezni , csiszolás után.
fontos lenne hogy könnyű de megfelelően merev legyen az egész (a hajóantenna magassága 1600 mm és nagy sebességnél elég nagy erőt tud kifejteni a talpra)
véleménye szerint kivitelezhető az elgondolás?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Vági Tamás 2017-05-06 16:24
milyen anyagokat kellene felhasználnom milyen vastag laminátumra lenne szükség? Ez lenne az első munkám , sajnos nincs tapasztalatom ilyen téren.

segítségét köszönöm

Tamás
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Bodnár Miklós 2017-05-08 15:06
Megvalósíthatón ak tűnik az elképzelése. Ha nikecellt használ, ahhoz speciális poliészter gyantát kell használnia az első réteghez, mert a poliészterek oldják a polisztirol (nikecell, stb.) habokat.(HL120A SX10 poliészter gyanta (Polisztirol habokhoz)
http://mugyantak.hu/webaruhaz/poliesztergyantak/hl120asx10-tixo-el%C5%91gyors-ps-hez-detail . Miután az első réteg megkeményedett, lehet normál lamináló poliészter gyantát használni. Bővebb infókat a használható anyagokról, módszerről és mennyiségekről alábbi cikkeinkben találhat: http://mugyantak.hu/anyagszuekseglet-kiszamitasa
http://mugyantak.hu/csonakbevonas-javitas
http://mugyantak.hu/video-melleklet
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Sinka Erika 2017-04-18 13:38
Tisztelt Bodnár Úr!
Van egy 60x120 cm-es politex anyagú öntapadós fotótapétánk, melyet szeretnék a zuhanyzóban a falra tenni (gyakorlatilag a csempe helyett). Arra gondoltam, hogy egy plexi lapra felragasztom a tapétát, majd pedig laminálom valamilyen víztiszta műgyantával. Ön szerint működhet ez az elképzelés? Jól sejtem, hogy gél-coatra van szükségem? Érdemes megerősíteni üvegpaplannal? Elég lehet egy réteg gyanta erre a célra?
Segítségét hálásan köszönöm!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Bodnár Miklós 2017-04-19 09:56
Semmi gelcoat, és üvegpaplan.... Válasszon egy epoxi öntőgyantát (pl. EC 252 UV-stabil epoxi öntő gyanta, vagy
HK-39 UV-STABIL EPOXI ÖNTŐGYANTA ) és 2-5 mm vastagon öntse rá a tökéletesen vízszintesen elhelyezett tapétás plexilapra, aminek természetesen előzőleg készített egy - később eltávolítható - keretet, hogy a gyanta ne folyhasson le a plexi lapról. Szoba hőmérsékleten kell legalább 1 nap a kikeményedéshez . Anyagszükséglet : 1 nm felület 1 mm vastagon öntve kb. 1,1 kg.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Hosszú István 2017-03-30 12:07
Jó Napot
Érdeklődnék hogy purhabra lehet e műgyantát használni
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Bodnár Miklós 2017-03-30 14:50
Igen, PUR habra lehet.
Polisztirol habra (Hungaroceel, Nikecell, stb) nem lehet poliésztert használni, mert az oldja.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
-1 # Nyitray László 2017-03-01 16:06
Kedves Miklós!
Elnézést kérek, a műszerdobozzal kapcsolatban nem voltam egyértelmű, új nekem a téma. A műszer burája víztiszta kell hogy legyen a mutatók jól láthatósága céljából. Műszerfalba kerül beépítésre, ezért az UV állóság fontos, előnyös ha nehezen karcolódik. Az alsó rész csak az óraszerkezetet tartja, nincs különösebb mechanikai igénybevételnek kitéve, a színe nem fontos amennyiben lehetséges csontszínűre készíteném.
Méret kb 10x10 cm, falvastagság: bura 3mm, alsó rész 5mm. Előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Laci
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2017-03-02 09:25
A doboz készülhet öntéssel F180, vagy F190 jelű poliuretán öntőgyantából + töltőanyagból, vagy laminálással poliészter gyantából üvegpaplan, vagy üvegszövet használatával. A búrához nem tudok igazán megfelelő anyagot mondani, mert vékony rétegben öntve könnyen törik a víztiszta gyanta, ha pedig üveggel erősítjük, nam marad üvegszerűen átlátszó.
Egyszerűbbnek tűnik egy plexi lapot használni erre a célra.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # hodován zoltán 2016-11-05 09:34
HELLO

OLYAN KÉRDÉSEL FORDULOK ÖNÖKHOZ HOGY NAGYOBB FELULETÜ DIGITALIS NYOMTATOTT MATRICÁT SZERETNÉK GYANTÁZTATNI.
A 150MIKRONOS HOZDOZOBOL 1MM VASTAG MATRICÁT TUDJAK CSINÁLNI.
MILYEN GYANTA JÓ HOZZÁ AMI UV ÁLLO?
MILYEN TECHNOLOGIAVAL TUDOM FELVINNI A FELULETRE?
LEHET HENGERELNI AZT TUDOM ILL FESTEKSZOROVAL FELVINNI..
ESETLEG EGY TELEFONOS ELÉRHETOSEGET KÉRHETEK
KOSZONOM
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2016-11-09 14:48
http://mugyantak.hu/webaruhaz/epoxik/translux-d150-151-detail
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Csiki Viktor 2016-09-21 20:35
Kedves Bodnár Úr!
Én egy egyszerű formájú szoborról szeretnek kétrészes üvegszálas negatívot készíteni,amit később poliuretán habbal öntenék ki. A negatívnak fontos lenne a részletgazdagsá ga (belül). Hogyan tudnám ezt a belső sima felületet elérni,amit utána üvegszálas gyantával vastagítanám fel a kívánt mértékre?Gélezé s? Nem tudom mi az.
Válaszát előre is köszönöm.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2016-09-22 08:55
Gélezés.
A gélezés: a felület bevonása (bekenése, -szórása) egy besűrített poliészter gyantával (ezt hívjuk gélcoat-nak...) Ennek a rétegnek az ideális vastagsága kb. fél mm (0,3-0,8 mm). A leg egyszerűbben ecsettel lehet felkenni, de aki rendelkezik kompresszorral, és szórópisztollya l, az szórhatja is (lásd: http://mugyantak.hu/video-melleklet 2. video ) Ez biztosítja, hogy a termékfelület olyan legyen, mint az eredeti felület. A gélcoat megkötése után 1-3 órával lehet elkezdeni a laminálást.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # imre attila 2016-07-26 13:53
Kedves Bodnár Úr!
Érdeklődnék hogy az Önök által forgalmazott HL 120 ASX 10 víztiszta-e?

Válaszát előre is köszönöm!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2016-07-27 08:14
Nem víztiszta. Csak egy fajta víztiszta poliészter öntőgyantát forgalmazunk, a Synolite 0328-A-1 jelűt. Az összes többi gyantánk kezdetben vagy kékes, lilás, vagy rózsaszínű, majd a katalizátor hozzáadása után elkezdi a színét szürkére változtatni és - ahogy nő a vastagsága - egyre kevésbé marad víztiszta.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # oláh ernő 2016-06-28 13:20
Kedves Bodnár úr

nagyon köszönöm a tájékoztatást !!

Oláh Ernő
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Proksa Miklós 2016-06-19 18:48
Tisztelt Bodnár úr!
Kis segítséget szeretnék kérni laminálással kapcsolatban.
Szeretnék egy 100 cm hosszù és 10 cm széles 6cm magas derékszöget laminálni de nekem az első pròba nem lett valamiért jò mert az ìv végig levegős lett!
A laminálást üvegpaplannal próbáltam az lehet esetleg hogy vastag az anyag és azért nem lehet szép íven laminálni?
Köszönöm előre is!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2016-06-20 09:20
Leírása alapján nem tudom elképzelni sem a terméket, sem a hibát. Ha küldene egy fényképet az e-mail címünkre, az sokat segíthetne...
Esetleg - ha még nem látta - nézze meg a "Segédletek" menüpont alatti Videó mellékletet:
http://mugyantak.hu/video-melleklet
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Gjorgjevic Lázló 2016-01-23 07:54
Tisztelt Bodnár Úr!
A következő elképzelésem megvalósítására szeretnék tanácsot kérni.Adott egy 15 m2-es szoba,melynek padlója porózus,sima felületűre csiszolt beton.Magát a beton réteget szeretném valamilyen ( Ön által javasolt ) festékkel színezni,majd különböző motívumokat,ill etve képeket elhelyezni a felületen.Ezutá n szeretném az egészet bevonni egy víztiszta gyanta réteggel.Mivel ez egy gyerekszoba padlója lenne,valamilye n mértékben szeretném a kopásállóságát megfelelő szintre hozni,illetve a felület simaságát,és fényét is megtartani .Nem tudom,hogy az elképzelésem mennyire kivitelezhető ezekkel az anyagokkal.Tisz telettel megköszönném építő jellegű javaslatait,ötleteit.
Üdvözlettel László
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2016-01-25 15:38
Kedves László!
Sajnos nem tudom biztatni... A mi anyagaink nem erre a felhasználási módra vannak kitalálva, bár keressük a lehetőségét, hogy erre a célra megfelelőt is forgalmazzunk.
Több vállalkozás foglalkozik műgyanta padlók készítésével, azoknál érdemes érdeklődnie.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Hoffmann András 2016-01-18 12:39
Tisztelt Bodnár Úr!

Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy a saját akváriumomba szeretnék műgyanta hátteret, de még nem dolgoztam ilyen anyaggal. A kérdésem a következő: a vázat elkészítettem műanyag rácsból és dryvit hálóból, viszont nem tudom, hogy a gyanta réteg az üvegpaplannal együtt hozzákötődik-e ehhez a konstrukcióhoz? A felület 0,8 m2 lenne és vízálló kellene, hogy legyen. Ha elválna a váztól annak örülnék a legjobban. Válaszát előre is köszönöm,
András
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2016-01-19 12:45
Ahhoz, hogy az üvegszálat a gyantával átitassa, és kinyomja belőle a levegő buborékokat, egy fix, stabil alapra lenne szükség....kére m, nézze meg a videó mellékletet a weboldalunkon ( http://mugyantak.hu/video-melleklet ) ott látszik, hogy hogyan kell ezekkel az anyagokkal dolgozni.
A késztermék elkészülte után érdemes utó-hőkezelni, különben akár 1 hónapig is eltarthat, mire a kémiai folyamatok 100 %-ban lezajlanak, addig pedig egészségre ártalmas anyagok is szabadulhatnak fel belőle...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Hoffmann András 2016-01-19 13:22
Tisztelt Bodnár Úr!

Köszönöm a válaszát, és a videók is hasznosak voltak. Az lenne a kérdésem, hogy ezek a gyanták milyen festékkel színezhetők? Továbbá a levegőbuborékok és az egyenetlenség nem biztos hogy nekem gond lenne a háttér esetén, sőt még azt is akartam kérdezni, hogy kvarc homokkal beszórható-e 2 réteg között? Ha nem használok formaleválasztó t akkor a müagyag vázhoz hozzáköt a gyanta?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2016-01-19 13:54
Poliészter színezőpasztáva l színezhetőek, de a gyantát nem, hanem a gélcoat-ot, vagy a topcoatot (besűrített poliészter gyanta) szokták színezni, ami a szerkezetet (üvegszálas poliészter) védi a külső behatásoktól.(f izikai sérülések, karcolások, UV állóság, víz állóság, vegyszerállóság , stb).
Bármilyen teljesen száraz poranyaggal beszórható.
Vannak műanyagok, amelyekhez hozzáköt, és vannak, amikhez nem. (pl. a műanyagok közé tartozik a poliészter és a polietilén is). Ha kipróbálja, kiderül...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Matyi 2015-11-24 13:32
Üdvözlöm!
Javítok tetőkárpitokat, és most sikerült egy olyant kifogni ami nagyon meg van gyengülve és hiányoznak apró darabok a széléből ,szeretném megerősíteni az egész formázott lapot,esetleg lekenni egy réteggel...a kérdésem az hogy simán csak a műgyanta elég(?)vagy szükség van még valamelyik szövetre,pl az üvegpaplan,vagy a rovingszövetre is?
Köszönettel,
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2015-11-24 14:14
A műgyantának az a feladata, funkciója, hogy az erősítő anyagok (üveg-, karbon-, stb.) elemi szálait minél erősebben egymáshoz ragassza, így egy nagyon erős"kompozitot " hozzon létre, amiben a fizikai tulajdonságok legnagyobb részét az erősítő anyag tulajdonságai biztosítják.
Azt javaslom tehát, hogy mindenképp használjon valamilyen erősítő anyagot, amelyik Önnek a legszimpatikusa bb.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Alterigo 2015-10-01 10:37
Tisztelt Bodnár Úr!
Fekvő kerékpár készítéséhez ajánja a kevlár + műgyantát?
Üdvözlettel, Alterigo
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2015-10-01 11:39
Igen, a fekvő kerékpárhoz is használható kevlár szövet, azonban nem önmagában, hanem üveg-, vagy szén (karbon) szövettel kombinálva.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Alterigo 2015-10-01 10:35
Tisztelt Bodnár Úr!
Fekvő kerékpár készítéséhez ajánlja a kevlár + műgyanta anyagot. Üdvözlettel, Altarigo
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Földesi Szabolcs 2015-06-05 11:23
Tisztelt Bodnár úr.

A kérdésem a következő lenne.
Szeretnék tömböt önteni későbbi megmunkálásra. Ha már megkötött apróra tört poloészter gyantát teszek a frissen öntött poliészter gyantába anyagmegtakarít ás valamint zsugorodás csökkentés végett, a két anyag összeköt? Tehát a kész munkadarab jellemzői változni fognak?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2015-06-08 14:23
Az apróra tört poliészter gyanta is ugyanúgy megfelel, mint bármely más teljesen száraz töltőanyag, mint pl. a talkum, kvarcliszt, kvarchomok, stb. Az öntvény tulajdonságai természetesen változnak, annak függvényében, hogy milyen töltőanyagot használtunk. Ez a poliészter őrlemény esetében is így van, hiszen sok féle tulajdonságú poliészter gyanta létezik, de ha még pontosan olyan is, mint az öntésre használt gyanta, akkor is módosítja a tulajdonságait, hiszen a kikeményedett szemcsékhez nem kémiai kötéssel kapcsolódik, csak hozzájuk ragad...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # kiraly laszlo 2015-05-25 12:21
Tisztelt Bodnár Úr!
4 x 3,6m enyhén ívelt, 15mm-es rétegelt lemezből készített tető külső felületét szeretném laminálni, de a zsugorodás miatt aggódom. Azt hallottam, hogy 3%-ot zsugorodik a műgyanta, de azt is mondta valaki, hogy létezik "zsugorodás mentes" gyanta. Ekkora felületnél nem elhanyagolható ez a szempont és ezért kérem a tanácsát. Köszönettel: Király László
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2015-05-26 12:44
Kedves László!
Igen, a poliészter gyanták zsugorodnak, ezért - és mert fa rétegelt lemez - inkább epoxi gyantával javaslom a laminálást, ahogyan az a "Csónakbevonás, javítás" című cikkünk második felében le van írva.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Cseh József 2015-03-09 15:26
Tisztelt Bognár Úr!
Egy ősszel vásárolt, műanyagból készült, Balaton típusú, vitorlás kishajó víz alatti részének felújításához szeretném a segítségét kérni. Az algagátló rétegek lecsiszolását végzem a gélig. A gélen apró lyukacskák, hajszálrepedésn ek tűnő mintázatok, ill. kisebb gittelés nyomai vannak. Az a kérdésem, hogy Ön milyen anyagot és technológiát javasol, egyöntetűen, az egész hajó aljára felhordani az algagátló előtt, a tuti víz-zárás érdekében? Köszönettel: József
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2015-03-10 09:55
Kedves József!
Kérdése inkább a"Csónakbevonás , javítás" cikkünk utáni hozzászólások közé illik, de hátha itt is hasznos.Ha a "gélen apró lyukacskák, hajszálrepedésn ek tűnő mintázatok" stb. sok helyen vannak, akkor nem érdemes őket külön-külön javítgatni, hanem egy jól körülhatárolhat ó felületet egyben. Pl. a hajó teljes külső felületét, vagy a vízvonal alatti teljes részét. A hibás gélt teljesen le kell csiszolni az üveg erősített rétegig, majd az egészet egyben lekenni/szórni egy jó minőségű topcoattal (pl: http://mugyantak.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_easy_shopping_black.tpl&product_id=6682&category_id=111&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=161
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Cseh József 2015-03-25 15:35
Tisztelt Bodnár Úr!
Köszönöm a válaszát! Esetleg olyan anyagot is tud javasolni, amely a vízvonal alatti, meglévő gélréteg meghagyásával és annak teljes átfedésével alkot vízzáró réteget?
Köszönettel: József
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2015-03-26 08:33
Természetesen, ha ismernék olyan anyagot és módszert, akkor azt javasoltam volna. Ha rossz az alap, arra hiába kennek rá bármit, attól még az rossz marad, tehát nem ilyen egyszerű a dolog.
Mondok egy példát: "a meglévő gélréteg meghagyásával és annak teljes átfedésével alkot vízzáró réteg"-et pl. a PE fólia. Mégsem alkalmas erre a feladatra.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Szegedi Imre 2015-02-14 06:54
Tisztelt Bodnárúr! Elnézést, csak belekavarodtam itt az olvasmányokba és ezért nem annak írtam akinek szerettem volna. Az egészben az a jó, hogy talán így lett a legjobb. Tökéletes válaszát nagyon köszönöm és maradok ennél a cégnél, mint vásárló és kérdező:)
Köszi: Imre
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Szegedi Imre 2015-02-11 19:48
Tisztelt Bodnárúr!Szeret nék egy etetőhajót készíteni.Elkés zült a sablonom hungarocellből. Ezt szeretném laminálni az Önök által forgalmazott distitron 109sxq-val.A sablon 700x440x250 mm Kellékek: distitron 109sxq?-formale választó ?-üvegszövet 300-as?-Ha lehet kérem egészítse ki a listát és ha lehet hozzávetőleges mennyiséget megadni.Fáradoz ását előre is köszönöm!
Tisztelettel Szegedi Imre
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
# Bodnár Miklós 2015-02-12 11:38
Kedves Imre!
Valamit összekevert... Mi nem forgalmazunk distitron 109sxq-t, nem is tudom, hogy az mi. Ha hungarocell a sablon, akkor vagy epoxi gyantát kell használni üvegszövet erősítő anyaggal, vagy ha poliészter gyantát akar használni, akkor előbb be kell vonni valamivel a hungarocell habot, mert azt oldja a poliészter gyanta. Tehát először bevonni, (pl. autós szórókitt, vagy csemperagasztó, stb..) majd ezt csiszolni, polírozni, aztán lekenni valamilyen formaleválasztó val.Ez után jöhet a poliészter gélcoat, megkötése után a gyanta és a 300 g/nm-es üvegpaplan 2-3 rétegben, majd amikor ez megkötött, lekenni topcoattal. Az szükséges mennyiségekhez segítség itt: http://mugyantak.hu/felhasznalasi-segedletek/anyagszuekseglet-kiszamitasa.html
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
+1 # Krisztián39 2015-02-08 13:37
Olyan kérdésem lenne, hogy a műgyantához kevés katalizátort adtam, ezért ragadós maradt. lehet ezt egy újabb réteggel javítani, vagy dobhatom a kukába?
köszönöm a választ!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
+1 # Bodnár Miklós 2015-02-09 09:01
Ha azért maradt ragadós, igazán jól soha nem lehet javítani. A javaslatom a kuka...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Kós-Tamás Zsolt 2015-02-01 22:30
Tisztelt Cím!

Van egy beépített zuhanytálcám, zuhanykabinom, ahol a zuhanyttálca közepén van egy kezdődő- egyelőre felületi - repedésem. Az lenne a kérdésem, hogy javítható-e műgyantával, és ha igen milyen anyag alkalmazása javasolt. Ill. van-e esetleg "profi" szakember aki esztétikusan ki tudja javítani a hibát, esetleg a teljes tálca-felület laminálása szükséges. Gondolom a tálca anyaga acryl (teljesen kommersz) egyáltalán működik a dolog?
válaszukat köszönöm, előre is,
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2015-02-03 09:47
Kedves Kós-Tamás Zsolt!
Nem tudom semmi jóval biztatni. A zuhanytálca alsó része van üvegszálas poliészter gyantával, és merevítő bordákkal megerősítve, azt lehetne javítani, további rétegekkel erősíteni, de a tálca felső része - ahogyan azt Ön is jól látja - az egy hőre lágyuló műanyag, ami ha elrepedt, ezzel a módszerrel nem lehet javítani. Én nem ismerek olyan módszert, amivel legalább megfelelő minőségben javítható lenne, sem esztétikailag, sem szilárdság tekintetében.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Juhász László1 2014-12-02 16:46
Bőröndöt szeretnék készíteni, az a kérdésem, hogy a külső réteg a gélanyag lesz? Lehet festeni a poliésztert?
A másik kérdésem az, hogy epoxi gyantával való munkához lehet-e kapni maszkot, mert már dolgoztam vele és allergiám lett tőle. A bőröndhöz megfelel a poliészter? Az kevésbé allergén?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2014-12-04 15:27
Kedves László! Az, hogy mi lesz a külső réteg, azt Ön dönti el, de én mindig azt javaslom, hogy igen, gél legyen. A gél anyagában jól színezhető, poliészter színező pasztákkal, tehát nem feltétlenül kell festeni, de ha mégis festeni akarja, akkor a felület finom megcsiszolása után kiválóan festhető is. Igen lehet kapni kb 6200 Ft-ért olyan szűrő félálarcot szűrőbetéttel együtt, ami epoxihoz, és poliészterhez is jó. Megfelel a poliészter is, pláne, mivel a külső réteget géllel képzeli, az pedig szintén poliészter és csak poliészter gyantával használható, epoxival nem.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Köhler Dániel 2014-11-19 19:04
Tisztelt Cím.
Segítséget szeretnék kérni csónakom javításához. Szeretném megújítani rajta a felületet. Egyszer már laminálva lett, de én így vásároltam, ezért nem tudom milyen anyagok lettek felhasználva hozzá.
Most szeretnék még egy réteget felhordani, ehhez kérném a segítséget.
Miként kell felület kezelni, mennyire kell felcsiszolni, és milyen anyagok szükségesek hozzá. A mostani felület ép, nem töredezett, csak ráférne egy kis erősítés. Köszönöm megtisztelő válaszát.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2014-11-20 08:32
Kedves Dániel!
Egy másik cikkünkben minden kérdésére választ kap. Kérem, kattintson ide:http://mugyantak.hu/felhasznalasi-segedletek/csonakbevonas-javitas.html
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
+1 # Sós Gergely 2014-11-04 17:34
Tisztelt Miklós!

Mi történik akkor, ha nem használok a laminálás (paraffinos poliészter gyanta) végén gél/top-coat-ot , de mégis szeretném majd lefesteni a "művet"? Vagy pontosan mi a szerepe a top-coat-nak? Azon kívül, hogy esetleges külső tényezőktől megvédi, mint pl.: víz, hőmérséklet, UV
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2014-11-05 12:49
A topcoat szerepe az, amit Ön is leírt, megvéd a külső behatásoktól, valamint egyenletes, homogén, jól csiszolható, polírozható, tetszőleges színű felületet képez... Ha helyette festi, (előkészítés, csiszolás után) akkor a "mű" nem lesz olyan tartós, és szép, mint topcoattal, de természetesen meg lehet csinálni.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Nagy Zoltán A 2014-08-13 16:18
Tisztelt hozzáértők!

egy elég furcsak kérdéssel fordulnék hozzátok. Van néhány sótéglám, ebből szeretnék egy pár darabból asztalkát készíteni. A lényeg az lenne, hogy átvilágítva a sót látszódjon annak a szép erezete, de mivel az anyag a légköri párát erősen felveszi és leadja, egy rátett vizespohár is nyomot hagyna gondoltam a felületet bevonnám valami gyantával. Mit javasolnátok erre a problémára?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2014-08-27 15:47
Ezek a műgyanták mind nagyon érzékenyek a nedvességre, amig meg nem kötnek, ezért elképzelhető, hogy nem fog sikerülni a bevonás... Egyébként pedig csak erősítő anyaggal (pl. üvegpaplan, üvegszövet, stb.)megerősítv e érdemes bevonni, mert ezek a gyanták önmagukban nem elég erősek, ridegek, törékenyek, sérülékenyek. A másik lehetőség, hogy egy öntő gyantával vastagon min. 5-10 mm) körbe önteni, de ha nedvesség maradt benne, ez is csúnya lesz, még ha ki is keményedik rendesen...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Nagy Zoltán A 2014-11-19 14:05
Köszönöm a választ, a dolog most válik aktuálissá. Szerencsére a sót relatíve könnyen ki tudom szárítani, így gondoltam tennék egy kísérletet. Az üvegszövet értelemszerűen eltakarná az anyag mintázatát amit nem szeretnék, de a vastagabb bevonás nem gond. Tennék egy kísérletet ezzel, már csak tanulságnak és tapasztalatszer zésnek is érdekes lenne.

Kérdésem: a "Synolite 0328-A-1 víztiszta öntőgyanta" megfelelő-e erre a célra?
Az említett MEKP katalizátort külön kellene megrendelni?

Milyen sablonba tudnám betenni úgy a tégláimat, hogy utána leválasztható legyen a felület? Esetleg kell valami formaleválasztó , és utána már majdnemmindegy miből van ez? Ha jól nézem az adatlapot nem melegszik fel túlzottan amikor kiköt, így akár bútorlapból is csinálhatnék keretet?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2014-11-19 14:30
A Synolite 0328-A-1 alkalmas lehet a célra, ha sablonban akarja körbe önteni. A hozzá szükséges katalizátort a gyantával együtt lehet megrendelni a webáruházban.A sablon lehet akár bútorlap is, vagy pl. üveglapok, a felület olyan lesz, mint a sablon felülete. Természetesen használni kell minden esetben forma leválasztót. Ez lehet a választékunkból a Marbocote 625X, a Fastcote LP, a Tre 75Eco, vagy akár a Tre 45Eco is, felülettől függően(lásd az adatlapjaikat).
Egyébként az üvegszövet nem takarja el a az anyag mintázatát (lásd. "Csónakbevonás, javítás" c cikkünk képeit...)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Nagy Zoltán A 2014-11-20 12:57
Idézet - Bodnár Miklós:
Egyébként az üvegszövet nem takarja el a az anyag mintázatát (lásd. "Csónakbevonás, javítás" c cikkünk képeit...)

Ez abban az esetben is így van vajon ha a felület átvilágításra kerül?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2014-11-20 15:53
Természetesen.. .
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Varsányi Tamás Viktor 2014-03-14 20:22
Kezdek rájönni, most, hogy a gyik-be is beleolvastam. Azt okosodtam ki, hogy végül is nem kell a gél-coat hisz reményeim szerint maga a fa elzárja a levegőtől a gyantát lamináláskor. Gondolom :) De sajna a csiszolást nem úszhatom meg ha több réteg kerül fel. De ha már itt vagyok az a kérdésem is lenne, azaz van, hogy miként lehet brutál méretűvé habosítani a gyantát, azaz az eredeti "nyers" állapothoz képest a 100szorosára növelni a térfogatát, hogy valamiféle hungarocell szerűséget kapjak. Előre is köszi a segítséget, Tamásotok!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Varsányi Tamás Viktor 2014-03-12 16:04
Tiszteletem mindenkinek! A kérdésem a következő. Ha egy hajó belső és külső oldalát is szeretném laminálni a fára akkor is kell gélt kennem, vagy az csak azt hivatott szolgálni, hogy a lamináló gyantából ne párologjanak a káros anyagok a légkörbe? Mivel mind két oldalt fedném topcottal vagy hogy is hívják arra gondolok, hogy nem kell, de jobban örülnék, ha megerősítést kaphatnék nálamnál okosabbtól is. Előre is köszönettel, Tamásotok!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Guest 2014-02-01 17:27
Szép napot kívánok!
Szeretnék gratulálni a korrekt weblaphoz és munkásságukhoz!!!
A kérdésem lehet meghaladja a válasz lehetőségét, mégis felteszem, bízva a kielégítő tanácsban..
Hamarosan tervbe van véve egy motoros "kenu" építése ami 6 méter hosszú, középen 120 cm, a fartükörnél 80 ceni széles vona 40-50cm oldalmagasság mellett. Egy 5 lóerős motor teljesítené a tolóerőt. Rengeteg sík felület volna, mert elég sarkos az elképzelés és a sablon. Dióhéj forma, mint a Ghenoe csónakokon. Milyen rétegtervre, gélre, gyantára, roving szövet, illetve paplanra és egyebekre volna szükségem az ekészítéshez és milyen anyagi vonzata volna csak úgy hozzávetőlegesen.
Köszönöm előre is válaszukat!
Tisztelettel, Zoltán
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2014-02-04 13:26
Kedves Zoltán!

Sok a kérdés, de induljunk ki abból, hogy Ön kiszámolja a kenu felületének nagyságát. Ez legyen az első.
2./ A „rétegterv” legyen a leg általánosabb: 1 réteg gélcoat , majd 1, vagy 2 réteg 300 gr/nm-es üvegpaplan, majd 1 réteg 300, vagy 500 gr/nm-es roving szövet, majd ismét 1,vagy két réteg üvegpaplan, majd az egészet topcoattal lezárni..
Tehát, minimum 3 erősítő réteg, de lehet tetszőlegesen több is. A sablon kialakításától függően lehet merevíteni, ill. a motor környékét, felfogatási helyét erősíteni.
3./ Ha már kiszámolta a felület nagyságát, akkor az http://mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=311 oldalnak az alján rákattint erre a szövegre: ÚJ! Amennyiben a fenti cikkel tisztába került az elmélettel, tekitse meg ide kattintva új KALKULÁTORunkat , és nyilvánítsa ki a véleményét!(http://mugyantak.hu/images/stories/Anyagszuksegletszamitas/anyagszksgletszmts2.swf) és a felbukkanó „Anyagszükségle t számítás” ablakban beírja a megfelelő helyekre az Ön által kigondolt adatokat, majd az ablak felső részén rákattint a „Vásárlási segédlet” szövegre, és – az eredménytől függően – mosolyog, vagy újra próbálkozik…
Amennyiben ezek után még maradnak konkrét kérdései, szívesen válaszolok.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Guest 2014-02-04 16:14
Kedves Miklós!
Köszönöm a minden igényt kielégítő válaszát!
Felmerült egy olyan kérdés, ha pozitív sablonra szeretném az elöbbi kenut elkészíteni, akkor a hajótest külső, azaz a vízzel érintkező oldalán,(miután itt fejezem be a laminálást)mily en gélfélével kezelhetem, illetve mennyire várható ragyamentes szép sík felület. Itt nem a roving szövet átütésére gondolok.
Továbbra is tisztelettel, Zoltán
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2014-02-05 08:29
Kedves Zoltán!
Záró rétegnek topcoat-ot javaslok (előző válaszom). Ez a felület sajnos nem lesz szép sima, olyan lesz, amilyenre sikerül lekenni, meglátszanak az ecset, vagy a henger nyomai, esetleg a laminálás hibái, a rétegszám változásai, stb.Ha szép, sima felületet szeretne, akkor azt csiszolással, polírozással lehet elérni. Ebben az esetben viszont fontos, hogy a topcoat réteg elég vastag legyen...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Guest 2014-02-06 10:20
Pont erre voltam kiváncsi!!!
Köszönöm a segítséget!
Zoltán
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Tatár Viktor 2013-10-24 12:06
isztelt Öregmiki,

rétegelt lemezből szeretnék 6m-es ladikot készíteni. Van hozzá 26m2 260gr-os üvegszövetem. Kérem adjon tanácsot, hogy milyen gyantát használjak a lamináláshoz?
a ladik tavasztól késő őszig vízen lesz..

üdv:Miklós
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
+1 # Bodnár Miklós 2013-10-21 09:27
Kedves Johnnybe!
Mire ezeket a sorokat olvassa, remélhetőleg már elmúlt a viszketés, a torok irritáció és a szúrás is... Sajnos az - ritkán ugyan, de - előfordul, hogy az arra érzékenyeket ennyire irritálja az üvegpor, amelyből valószínűleg maradhatott a kád hátoldalán.Ezt, ha dörzsölik, vakargatják, akkor jobban beledörzsölik a bőr pórusaiba, ezért jobb, ha egy jó forró fürdőt, vagy tusolást végez, így a kitágult pórusokból ki tud jönni az üvegpor.
Ilyen kis mennyiség egészen biztosan nem okoz egészség károsodást, de ha esetleg Ön még mindig érzi a kellemetlen tüneteket, keresse fel háziorvosát egy alaposabb kivizsgálás céljából.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Guest 2013-10-19 18:58
Tisztelt szakértők!

Obiban vásároltunk a hétvégén üvegszálas kádat de persze senki nem mondta hogy a hátulját jobb nem megfogni. Ezért mikor a kocsi tetejére raktuk, felkötöztük és le vettük folyamatosan hozzáértünk. Azóta néhány helyen rendesen viszket és itt ott szúrja a tenyerem valami láthatatlan kis üvegszál. Valószínűleg belélegezni is sikerült néhány üvegszálas porszemcsét ami a torkomat irritálja.

Kérdésem, hogy ez egészség károsító hatású e?

Köszönöm előre is!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Guest 2013-09-22 09:09
Marvanyorlemeny toltoanyabbal szeretnek dombormuvet kesziteni kb 3-4 cm vastagsagban.Ez a poliesztergyant a alkalmas e ra es milyen keveresi arany kellene?lehet e onteni sziliko ontomintaba?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2013-09-23 12:12
Kedves Zoltán!
A Synolite 0328-A-1 nevű víztiszta poliészter öntőgyanta alkalmas a célra, az adatlapján, illetve a dobozán feltüntetett arányban (max.1%) kell hozzá keverni a peroxidot.
A poliaddíciós szilikonokból készült öntőformákba lehet poliésztert önteni, a polikondenzáció sokat legtöbbször megtámadja.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Guest 2013-09-15 23:08
Üdvözlöm!

Ha paraffinmentes poliészter gyantát használok 1-2 rétegben akkor mennyi ideig lehet plusz rétegeket felvinni csiszolás nélkül, órák vagy akár napok múlva is? Azért kérdem mert nagy felületet szeretnék bevonni és hosszabb idő is eltelhet egy-egy réteg felvitele között.

Ha szép sima felületet szeretnék elérni, akkor mi a javaslatod (csiszolás, glettelés, szórópisztoly használata) és mennyire fényes felületet lehet elérni?

Miből lehet glettanyagot készíteni a sima felület eléréshez?

Kezdőknél az 1:3 arányú paplan-gyanta használatát azért javaslod mert a kezdők nem tudják olyan vékonyan eldolgozni vagy mert az edénybe beleköthet a gyanta?

A sarkoknál és az éleknél mekkora rádiuszt javasolsz 300 grammos üvegpaplannál?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
+1 # Bodnár Miklós 2013-09-23 11:54
Kedves Zoltán!
Csak sorban: a paraffin-mentes gyantával kapcsolatos kérdést(...is!) telefonon kellene megbeszélni, mert így hosszú.
szép felület: alapvetően amilyen szép a sablon, olyan a felület, illetve a másik oldalon top-coat, majd csiszolás, polírozás.
Glettanyagot lehet kapni is nálunk,(pl:Crys tic 78 PA) illetve, szinte bármilyen teljesen száraz töltőanyaggal lehet készíteni.
Igen, a javasolt 1:3 arány többek között a leírt 2 ok miatt van javasolva.
5-10 mm-es rádiuszt.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Tibor 2013-03-26 15:24
Udv

Egy laminalt ijat szeretnek kesziteni.Valam i eros,de rugalmas anyagra lenne szugsegem.Az ijat vekony falecekbol es uvegszal/uveggy apotbol szeretnem csinalni.Esetle g valamit tudna nakem ajanlani?
Koszonettel:Tibor
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2013-04-02 13:42
Kedves Tibor!
Gondolom, hogy azóta már utána olvasott egy kicsit. Sajnos nem tudok semmi biztosat ajánlani, mert akik ezzel a módszerrel készítenek íjat, azok mindnyájan saját maguk kísérletezték ki a saját módszerüket, az általuk legjobbnak tartott anyagokkal, amiről viszont nem szívesen adnak ki infót. Mi egyfajta fához használható gyantát forgalmazunk (SR 5550-es rendszer), amiről én úgy gondolom, hogy alkalmas lehet erre a célra is, de mivel mi nem gyártunk semmit, csak forgalmazzuk az anyagokat, ezért csaj javasolni tudom, hogy próbálja ezzel, kísérletezze ki...
Feljebb már volt egy íjkészítésre vonatkozó kérdés, és válasz: # válasz — oregmiki 2012-08-27 13:28
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
+1 # Tibor 2013-03-26 15:00
Udv

Egy laminalt ijat szeretnek kesziteni.Valam i eros,de rugalmas anyagra lenne szugsegem.Az ijat vekony falecekbol es uvegszal/uveggy apotbol szeretnem csinalni.Esetle g valamit tudna nakem ajanlani?
Koszonettel:Tibor
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # T.Attila 2013-03-01 14:52
Köszönöm a választ!
Sajnos valami ilyesmitől tartottam. Túl szép és egyszerű lett volna ahhoz, hogy igaz legyen:))

T.Attila
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Guest 2013-02-07 17:53
Üdv!
Mindenekelőtt gratulálok a honlaphoz, és a munkájukhoz!
Szeretném a tanácsukat kérni, mert járatlan vagyok a témában. Egy nagy méretű, időjárásálló hangszertokot szeretnék készíteni. Gyakorlatilag tetőboxként lesz használva, tehát nem kell mozgatni, pakolni. Elméletileg megoldható lenne az is, hogy sablont készítsek a formáról, de mivel elég nagy darabról van szó (kb 2mx1mx0,75m)erő n felüli vesződséget jelentene nekem. Ezért egy olyan ötletem támadt, hogy elkészítenék egy vázat amire valamilyen (akár természetes akár mesterséges) szövetet feszítenék, amit átitatnék műgyantával, majd a belső oldalról erősíteném üvegszállal és további réteg gyantákkal. Ez így kivitelezhető lehet?
Köszönettel
T.Attila
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2013-02-11 10:45
Kedves Attila!
Tipikusan olyan a kérdés, amire csak az tud válaszolni, aki már kipróbált hasonlót... Elvben működhet, szerintem gyakorlatban nem fog, esetleg csak a sokadik kísérletre, talán, és legalább annyi munkával, mint bármely másik módszer választásával. Ha nem túl bonyolult a forma (pl. sík, vagy csak egy irányba hajló lapokból összeállítható) , akkor az a módszer a legegyszerűbb, hogy síklapot készít, azt méretre vágja,és ezekből állítja, és ragasztja össze a kívánt dobozt.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Guest 2013-02-04 23:17
tisztelettel érdeklődnék. az első bevetésem az üvegszálas termék gyártásban amikor is készítettem egy gipsz sablont melyben elkészítettem a honlapon található leírás szerint a termékem. Megkötés után eltávolítottam a gipszet, de nagyon sok kis lyukacska felületi egyenetlenségbe n beágyazódott gipsz maradt hiába csiszoltam ( ugye a gödröcskékből nem is lehet kicsiszolni)ezé rt azután érdeklődnék ,hogy hogyan lehet eltüntetni a gipsz maradékot (vagy kell-e?) illetve a felületet át kell e kenni gyantával vagy csak alapozóval lefújni festés előtt? Előre is köszönöm a választ.
Tisztelettel: K.Zsolt
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Szalai István 2013-02-05 09:01
Kedves Zsolt!

Nem pontosan tudjuk, hogy mi is a termék, és mik a feléje támasztott igények. A gipszet el kellene távolítani, mégpedig csiszolással, addig csiszolva a felületet, amíg kell. Ezután kittelni kell a nagyobb egyenetlenségek et, újra csiszolás, szórókittelés, és újabb csiszolás, polírozás után válhat a termék olyan állapotúvá, hogy festés után megfelelő fényezett felületet kapjunk. Ez tudom, sok munka, ezért kérnek sok pénzt a karosszéria lakatosok.

Üdv: Szalai István
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Guest 2013-02-04 19:13
olyannkerdesem lenne hogy szeretnek egy konyhai munka pultotkesziteni teljesen egyedi lenne es.egy cappucino szinre.festenem es.erre keresnek egy olyan mugyantat ami magas fenyt adneki hőallo kemeny.reteget kepez a festes felett es ha van esely ra akkor karc vagy kevesbe karcolodot keresnek mit ajanlanak es.milyen arba lenne??
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Szalai István 2013-02-05 08:51
Kedves Sebestyén!

Több ponton is problémába ütközik a kérése, ez egy elég speciális gyanta lenne. A probléma, hogy a gyantáknak nagyon rideg a felszínük, ezért nem igazán karc állóak, arra vannak fejlesztve a padló lakkok, azt, hogy mennyire hőállóak ezek a lakkok, nem tudom, mint ahogy azt sem, hogy igazából mekkora hőt kell elviseljen a felület. Úgyhogy sajnos azt kell ajánljam, hogy keressen melegburkoló anyagok forgalmazásával foglalkozó céget.
Remélem valamennyire segítségére voltam.

Üdv: Szalai István
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Földesi Szabolcs 2013-02-01 18:35
Tisztelt Oregmiki!

Információt szeretnék egy 20 m átmérőjű kb. 1 méter hosszű csövet szeretnék készíteni egy csillagászati távcső készítéséhez. A sablon pvc cső lenne vagy polietilén hab ami köré készülne a a munkadarab. A sablont utána el kellene távolítani ( tehát kihúzni a kész csőből ). Milyen anyagokat javasol az elkészítéshez?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Szalai István 2013-02-04 13:43
Tisztelt fowe79!

Ugye a cső átmérője 20 cm?
Két verzió jöhet számításba az anyagválasztásnál.
1. epoxi gyanta, üvegszövet.
2. poliészter gyanta, üvegpaplan és gél coat.
Ebben az eseteben, önnek kell eldönteni, hogy a költség hatékonyabb poliészter mellett, vagy a magasabb műszaki színvonalat képviselő epoxi mellett voksol.
A csövet úgy tudja eltávolítani, ha előtte a magnak használt csövet két oldalról vágja, egy oldalról teljesen a másik oldalról félig bevágva, mindkét vágást szigetelő szalaggal le kell ragasztani, hogy a gyanta bejutást megakadályozzuk , ezt követően jöhet a forma-leválaszt ózás, majd a laminálás. ha megkötött a gyanta, a PVC csövet berogyasztva eltávolítható az új csövünk belsejéből.

Remélem segítségére voltam,
Üdv:

Szalai István
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Guest 2013-01-14 18:36
Üdvözletem!
Olyan jellegű lenne a kérdésem hogy natúr csiszolt fára szeretnék epoxi bevonatot készíteni.A cél hogy víztiszta legyen és tükör hatású.Annyi lenne a kérdésem hogy az sr55 rendszer minden eleme az impregnáló,lami náló és a záró bevonat is szükséges ? Beltéri használat a cél a vízzárhatóság nem annyira fontos mint a csónak építésnél.Utána néztem de magyarországon igazából csak önöket találtam akik kimondottan fára használható epoxi gyantát árusítanak,ami víztiszta.Egy kimondottan pultok asztalok bevonására alkalmas terméknél láttam(külföldi termék) hogy két komponensű epoxi gyanta és a térhálósító anyag pedig poliamin.Mit ajánlana nekem?
A választ előre is köszönöm!
üdv: Gábor
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2013-01-15 10:08
Kedves Gábor!
Az SR 5550-es rendszer jó választás.
Ideális esetben mind a 3 réteg kell, akkor a leg-tökéleteseb b az eredmény. Az üvegszövet réteg nem a vízzárás miatt javasolt, hanem inkább a fizikai tulajdonságaina k, a keménységének, szilárdságának javítására, sérülések elleni nagyobb védelemre. Lehet egészen vékony, fátyol szerű üvegszövetet is használni, az is sokat jelenthet. Bizonyos esetekben ki lehet hagyni, ha úgy gondolják, hogy nincs rá szükség. Az alapozó réteg mindenképp szükséges, a záró réteg pedig nem csak az UV állósága miatt javasolt, hanem magasabb fénye, keménysége, és karcállósága miatt is.Az epoxi gyantáknak általában különböző poliamin(-ok) a térhálósítói.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Guest 2013-01-15 18:40
Olvastam hogy a lamináló gyanta után mielőtt felviszem a záró réteget meg kell csiszolni a felületet ,de nekem a lényeg hogy folyékony üveg hatást érjek el.Csiszolás nélkül is alkalmazható?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
+1 # Bodnár Miklós 2013-01-16 11:00
Igen, alkalmazható, ha közvetlenül a "tapintható" kikeményedés után azonnal felviszi a záró réteget, mert ekkor még nem fejeződtek be teljesen a kémiai folyamatok, ezért még valamennyire kémiailag is összeköt a két réteg. A csiszolás akkor szükséges, ha a laminált réteg kikeményedése után eltelik pl. 8-10 óra, egy nap, mert csak másnap fejeznék be. Ha pedig kihagyják a laminálást, akkor az alapozó/impregn áló rétegre kb. 0,5-1 óra múlva közvetlenül fel lehet vinni a záróréteget.(a csiszolás egyébként nem látszik meg, ha azt lekenik, esetleg, ha valami szennyeződés marad a csiszolás után a felületen.)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
+1 # Guest 2013-01-12 20:18
Üdvözlöm érdeklödnék,hog y egy szörfdeszkát szeretnék késziteni,hogy milyen gyanta és paplan lenne erre alkalmas és az kivitelezhető e,hogy váznak lépésálló hungarocelt használnák.Amen nyiban az nem jó akkor mit ajánlana.Válasz át Elöre is köszönöm.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2013-01-14 12:05
Kedves Sándor!
Hungarocell használata esetén nem lehet poliésztert használni, mert az oldja a hungarocell habot, ezért csak Epoxi gyanta, és üvegszövet jöhet szóba.Bármelyik epoxi gyantánk megfelel, az UV stabil záró réteg miatt azonban az SR 5550-es rendszert javaslom, 290 g/m2-es üvegszövettel, 1, vagy ha szükséges 2 rétegben.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2013-01-07 08:22
# kvarcliszt — petrovszkij 2013-01-05 04:19
Üdvözlöm!
Az volna a kérdésem,hogy a kvarclisztet milyen arányban adagolhatjuk poliészter gyantához,ill. mi az ajánlott adagolás?
/felhasználási cél:modellezés/
Köszönöm!
Petrovszki János

Kedves János!
Bármennyi keverhető hozzá, nincs minimum, vagy maximum, csak az összekeverhetős ége szab határt.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Mankovics Dávid 2013-01-03 02:15
Érdeklődni szeretnék, hogy 200 g-os rovingszövetet, vagy 200 g-os üvegpaplant érdemes használni teljes testet borító kemény jelmez elkészítésére?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2013-01-03 14:56
300 g-os üvegpaplant legalább 2 rétegben
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Guest 2012-12-23 04:03
Némi pontosítás (ismerkedem a témával):

A polisztirol tömböt nem vázanyagként, csak sablon felületként (remélem sikerült úgy kifejeznem magam, hogy érthető legyen) használnám, majd eltávolításra kerülne.

A fejemben olyan jól megvan...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2013-01-03 14:53
Kedves Krisztián!
Mindkét leírt módszerrel lehet próbálkozni,Saj nos nem tudok egy tuti módszert javasolni. Mindkettő esetén előfordulhat, hogy nem sikerül, de persze az is, hogy igen. Mivel elég bonyolult a forma, ezért a sablon készítés sem lenne egyszerű. Talán az lehetne a legegyszerűbb megoldás, ha az eredeti darabot - a kivágott részekkel együtt - vonja be 1-2 réteg üveg, vagy/és szén erősítőanyaggal és poliészter gyantával, majd ott fúrja/vágja ki a nyílásokat, ahol szükség van rá. Így megmarad az eredeti felfogató rendszer (fülek, csavarhelyek). Ezután a felület kívánt minőségűre készíthető. (csiszolás, polírozás, esetleg lakkozás, stb...)
Arra érdemes figyelni, hogy a poliészter gyanta a polisztirol habot oldja, roncsolja, tehát ez esetben nem az az ideális megoldás, használjon bármi mást, vagy vonja be a felületét valamivel.(pl. fólia). Az ABS felületét a bevonás előtt meg kell tisztítani a festékektől, szennyeződéstől , fel kell érdesíteni, (csiszolni) és akkor jó esély van rá, hogy jól összeragad a bevonó poliészter-üveg /szén kompozittal.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Guest 2012-12-23 03:54
Tisztelt oregmiki!

Autóm középkonzolját alakítanám át , ehhez kérnék tanácsot.

A konzol anyaga ABS, s ha korábbi hozzászólások között jól olvastam, akkor a felhasználható anyagok tapadása nem biztos az anyaghoz.

Az átalakítás lényege a fejegység, és a hőfokszabályzók konzoljának helycseréje, a fejegység helyének megduplázása (2DIN-esre), valamint a forma bizonyos mértékű megváltoztatása.

Kiegészítő vázanyagként (a kivágott, hiányzó részek helyére) formára alakított polisztirol tömbre gondoltam (ennek felületkezelésé ről olvastam korábbi hozzászólásban) .

Kérdésem a következő lenne:

átalakítható-e így a konzol, vagy érdemesebb sablont készíteni és az alapján egy teljesen új, az eredeti maradékától teljesen mentes új darabot készíteni? Utóbbi esetben a különböző fülek, csavarhelyek kialakítása milyen módszerrel lehetséges?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Bodnár Miklós 2012-11-22 15:47
Az "árkocskák"-ba érdemes be laminálni az üvegszövetet, tényleg jót tesz a merevítésnek.Ha elég nagy a rádiusz, akkor könnyen bele lehet simítani, ha nagyon szögletes, akkor érdemes kicsit ki csiszolni.
Először készüljön el a külső, víz felőli oldalon az erősítés, (a műgyantának bele kell "gyökereznie" a fába minél mélyebben, ebben pedig akadályozná a favédő szer). Ha az elkészült a külső rész, akkor már lehet belülről lekezelni bármivel.
Ahol be akarja vonni a felületet, ott az a jobb, ha nem túl sima, mert úgy jobban tud bele kapaszkodni az erősítő réteg még akkor is, ha nem tudott elég mélyen beleivódni a fába (pl. egyes fenyők esetén, mivel azok nagyon gyantásak...)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
-1 # Büki Tamás 2012-11-21 15:50
Kedves Öregmiki,
én most építek két csónakot a flottámhoz; az egyik hajópadlóból, a másik rétegelt lemezből van, és mindkettő teljesen új, kezeletlen. A hajópadló problémája az, hogy a sima fele van belül (hogy tisztítható legyen), de a külső oldalon (annak ellenére, hogy ez járó hajópadló) van lécenként két fél centi mély és 8 mm széles árkocska.

Be lehet-e ezt vonni egyáltalán így, vagy ki kell tölteni az árkokat? Gyanúm szerint így az üvegszövet nem feküdne fel. Ha szerszámmal mégis felfektethető, talán az lenne a legjobb, hogy ilyen alakra dolgozni, mert így biztosan merevebb.

A másik kérdés, hogy a most még nyers faanyagot lehet-e kezelni valamilyen favédőszerrel? Ha megsérül, és bemegy a víz, pillanatok alatt elrothad anélkül...

Továbbá: a most gyalult felületet fel kell-e csiszolni, hogy érdes legyen?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet

Információk

hírlevél feliratkozás

Az alábbi checkbox bepipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés b) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - tudomásul veszem, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelheti.


Sütikezelés